Przy dużym natężeniu ruchu i dużym nachyleniu zjazdu, zalecana jest pierwsza opcja. Drugie rozwiązanie może być stosowane na małych podjazdach do garaży i domów prywatnych, czyli wszędzie tam, gdzie odśnieżanie i usuwanie lodu ze środkowej części pasa jezdnego może być wykonanie ręcznie. Wielkość pojazdu nie wpływa jednak na konieczność przygotowania kanału odpływowego, który będzie odprowadzał wodę z roztopów. Kanał taki też wymaga ogrzewania (na całej długości).
![]() |
![]() |
Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe podjazdu przed garażem – kable grzejne (fot. Luxbud) |
Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe zjazdu do garażu – maty grzewcze (fot. Elton) |
Kable grzejne muszą być zamocowane do podłoża odpowiednią taśmą montażową (rozstawczą), przymocowaną do podłoża w ostępach 0,5 m, lub siatką przeciwskurczową. Duże powierzchnie powinny zostać podzielone na mniejsze szczelinami dylatacyjnymi. Kabel układa się wtedy w poszczególnych polach, unikając jego przeprowadzania przez szczelinę dylatacyjną. Przewody grzejne kładzie się równolegle do kierunku jazdy, a odstęp pomiędzy sąsiednimi przewodami powinien wynosić min. 50 mm.
Uwaga! Przewody nie mogą na siebie nachodzić ani się krzyżować, przewodów nie wolno skracać ani sztukować.
![]() |
Schemat ogrzewania podjazdu garażu (rys. AEG) |
Przykład. Obliczenie mocy systemu ogrzewania zjazdu do garażu:
- dane zjazdu – długość: 12 m, szer. 3,50 m;
- ogrzewane będą pasy jezdne (mające kontakt z kołami) o szer. 0,5 m (x 2).
Z tabeli doboru przyjmujemy wartość mocy jednostkowej dla podjazdu równą 300 W/m2.
Powierzchnia całkowita pod ogrzewanie = [(12 x 0,5) x 2] = 12 m2.
Całkowita moc grzewcza systemu będzie więc wynosiła 300 x 12 = 3600 W (3,6 kW). Zastosować zatem można matę grzejną o mocy jednostkowej 300 W/m2, szerokości 0,5 m i dł. 12 m. Czyli zamontowane zostaną dwie maty o powierzchni 6 m2.
Orientacyjne wartości mocy grzewczej w zależności od miejsca stosowania instalacji |
![]() |
Monika Dąbrowska
Zdaniem naszych Czytelników
Gość Kubek
07 Sie 2013, 09:09
Na godzinę to możesz sobie czajnik uruchomić. Jak masz elektryczne ogrzewanie podjazdu wykonanego z kostki brukowej to przy minusowych temperaturach potrzeba kilku godzin aby to rozgrzać. Dlatego stosuje się automatykę która opala ogrzewanie już gdy zaczyna padać snieg.
kubazet
07 Sie 2013, 09:00
Cytat Oczywiście, że to drogie koszty ale przecież grzejemy chyba tylko zimą i wtedy kiedy jest śnieg/lód ... i co ważniejsze - chyba z godzinę przed wyjściem wystarczy włączyć ?A takie ogrzewanie przed własnym domem to super pomysł ...
Qubacen
22 Wrz 2012, 17:34
Cytat a jak kogoś stać na dom to powinno być stać na takie ogrzewanie Chyba sobie jaja robisz.....
Gość Robert
21 Wrz 2012, 08:37
Oczywiście, że to drogie koszty ale przecież grzejemy chyba tylko zimą i wtedy kiedy jest śnieg/lód ... i co ważniejsze - chyba z godzinę przed wyjściem wystarczy włączyć ? A takie ogrzewanie przed własnym domem to super pomysł przynajmniej zimą nie będziemy się bali o własne ...