Przy dużym natężeniu ruchu i dużym nachyleniu zjazdu, zalecana jest pierwsza opcja. Drugie rozwiązanie może być stosowane na małych podjazdach do garaży i domów prywatnych, czyli wszędzie tam, gdzie odśnieżanie i usuwanie lodu ze środkowej części pasa jezdnego może być wykonanie ręcznie. Wielkość pojazdu nie wpływa jednak na konieczność przygotowania kanału odpływowego, który będzie odprowadzał wodę z roztopów. Kanał taki też wymaga ogrzewania (na całej długości).
Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe podjazdu przed garażem – kable grzejne (fot. Fenix Polska) |
Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe zjazdu do garażu – maty grzewcze (fot. Elton) |
Kable grzejne muszą być zamocowane do podłoża odpowiednią taśmą montażową (rozstawczą), przymocowaną do podłoża w ostępach 0,5 m, lub siatką przeciwskurczową. Duże powierzchnie powinny zostać podzielone na mniejsze szczelinami dylatacyjnymi. Kabel układa się wtedy w poszczególnych polach, unikając jego przeprowadzania przez szczelinę dylatacyjną. Przewody grzejne kładzie się równolegle do kierunku jazdy, a odstęp pomiędzy sąsiednimi przewodami powinien wynosić min. 50 mm.
Uwaga! Przewody nie mogą na siebie nachodzić ani się krzyżować, przewodów nie wolno skracać ani sztukować.
Schemat ogrzewania podjazdu garażu (rys. AEG) |
Przykład. Obliczenie mocy systemu ogrzewania zjazdu do garażu:
- dane zjazdu – długość: 12 m, szer. 3,50 m;
- ogrzewane będą pasy jezdne (mające kontakt z kołami) o szer. 0,5 m (x 2).
Z tabeli doboru przyjmujemy wartość mocy jednostkowej dla podjazdu równą 300 W/m2.
Powierzchnia całkowita pod ogrzewanie = [(12 x 0,5) x 2] = 12 m2.
Całkowita moc grzewcza systemu będzie więc wynosiła 300 x 12 = 3600 W (3,6 kW). Zastosować zatem można matę grzejną o mocy jednostkowej 300 W/m2, szerokości 0,5 m i dł. 12 m. Czyli zamontowane zostaną dwie maty o powierzchni 6 m2.
Orientacyjne wartości mocy grzewczej w zależności od miejsca stosowania instalacji |
Monika Dąbrowska
Zdaniem naszych Czytelników
Gość Kubek
07 Aug 2013, 11:09
Na godzinę to możesz sobie czajnik uruchomić. Jak masz elektryczne ogrzewanie podjazdu wykonanego z kostki brukowej to przy minusowych temperaturach potrzeba kilku godzin aby to rozgrzać. Dlatego stosuje się automatykę która opala ogrzewanie już gdy zaczyna padać snieg.
kubazet
07 Aug 2013, 11:00
Cytat Oczywiście, że to drogie koszty ale przecież grzejemy chyba tylko zimą i wtedy kiedy jest śnieg/lód ... i co ważniejsze - chyba z godzinę przed wyjściem wystarczy włączyć ?A takie ogrzewanie przed własnym domem to super pomysł ...
Qubacen
22 Sep 2012, 19:34
Cytat a jak kogoś stać na dom to powinno być stać na takie ogrzewanie Chyba sobie jaja robisz.....
Gość Robert
21 Sep 2012, 10:37
Oczywiście, że to drogie koszty ale przecież grzejemy chyba tylko zimą i wtedy kiedy jest śnieg/lód ... i co ważniejsze - chyba z godzinę przed wyjściem wystarczy włączyć ? A takie ogrzewanie przed własnym domem to super pomysł przynajmniej zimą nie będziemy się bali o własne ...
Gość Pluto
20 Sep 2012, 12:16
Można położyć PEX-a i puścić glikol grzany przez piec węglowy.
Gość Piotr Nicosia
20 Sep 2012, 10:26
fajne, praktyczne, ale niemiłosiernie drogie w użytkowaniu. żarówki zmieniamy ze 100W na 20W, a tu nagle podgrzewanie podjazdu. 300W na 1mkw, w terenie metry są ogromne czyli x10, x20, cały podjazd grzejemy jeżeli już, bo przecież nie pół Po zimie rachunek może być oszałamiający. ...
Gość Bozo-Clown
20 Sep 2012, 10:21
Na premierze nowego samochodu klasy Top Premium : A ile pali?. Nikt kto zwraca uwage na oszczędzanie, nie robi ogrzewania elektrycznego, a tym bardziej na zewnątrz..
Gość Jan58
20 Sep 2012, 09:00
Jaki będą koszty za energię elektryczną ogrzewania podjazdu ?.