Dostępne na rynku bramy garażowe mają różną konstrukcję i sposób otwierania, wygląd oraz parametry – termoizolacyjne i związane z odpornością na włamanie. Oferta producentów jest dziś bardzo szeroka, co niekoniecznie ułatwia dokonanie wyboru. Najważniejsze jednak, by dopasować bramę do preferencji użytkowników i do stylu domu.
Podczas zakupu zwróćmy uwagę, czy cena bramy obejmuje napęd oraz zamek i klamkę. Czy wybrany model jest ocieplony – nie zawsze jest to nam potrzebne. Jakie kolory są w standardzie – czy za odpowiadające nam wykończenie będziemy musieli dopłacić. Zapytajmy również, ile wyniosą koszty transportu i montażu.
WAŻNE DECYZJE
Rodzaj bramy najlepiej dobrać przed rozpoczęciem budowy domu. Niektóre modele wymagają bowiem wysokiego nadproża albo wolnej przestrzeni – na podjeździe, na ścianie garażu lub pod sufitem. Jedne montuje się w wykończonym pomieszczeniu, inne przed zakończeniem prac. Jeśli w trakcie budowy mamy już upatrzoną bramę, wystarczy zapytać sprzedawcę, jakie dokładnie wymiary powinien mieć otwór wjazdowy oraz czy jego krawędzie muszą być otynkowane.
Jeżeli nie postanowiliśmy jeszcze, jaką bramę zamontujemy, pamiętajmy, że lepiej pozostawić za duży niż za mały otwór. Najlepiej go nie wykańczać, bo brama może np. wymagać osadzenia progu w podłodze. Gdy garaż ma być dwustanowiskowy, na etapie wznoszenia budynku musimy zdecydować, czy lepsza będzie jedna szeroka brama, czy dwie mniejsze, i w pierwszym wariancie otwór garażowy podzielić słupkiem, zaś w drugim – zastosować solidniejszą, lepiej przezbrojoną belkę żelbetową nadproża.
Małgorzata Kolmus
fot. KRISPOL