Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 9/2015
Bramy garażowe

Największym powodzeniem cieszą się bramy garażowe otwierane do góry – uchylne i segmentowe. Modele rolowane są bardzo wygodne w użytkowaniu (działają podobnie jak rolety zewnętrzne), lecz ich cena wielu zniechęca. Tradycyjne rozwierane wrota odchodzą w zapomnienie, choć niekiedy stosuje się je w wolno stojących garażach i pomieszczeniach gospodarczych.


Podczas wyboru bramy garażowej, oprócz wyglądu i ceny, bierze się dziś pod uwagę jej parametry termoizolacyjne oraz funkcjonalność (obecność rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo i komfort użytkowania). Ważne jest też indywidualne dopasowanie – do konkretnego domu, a także preferencji użytkowników. Oferta produktów jest bardzo szeroka – co niekoniecznie ułatwia to zadanie.

 

Decyzję o rodzaju bramy najlepiej podjąć przed rozpoczęciem budowy domu. Niektóre modele wymagają bowiem wysokiego nadproża albo wolnej przestrzeni – na podjeździe, na ścianie garażu bądź pod sufitem. Niektóre montuje się w gotowym pomieszczeniu, inne przed zakończeniem prac wykończeniowych. Jeśli garaż ma być dwustanowiskowy, na etapie wznoszenia budynku musimy zdecydować, czy lepsza będzie dla nas jedna szeroka brama, czy dwie mniejsze.

Rodzaj bramy a wielkość podjazdu i garażu

Modele segmentowe podczas otwierania lub zamykania nie zajmują miejsca przed garażem. Stanowią więc dobre rozwiązanie, gdy podjazd jest krótki. Bramy segmentowe boczne (otwierające się na ścianę garażu) polecane są do niższych, szerszych wnętrz i mają tę zaletę, że lżej się je otwiera i zamyka. Modele górne otwierają się na sufit – planując zagospodarowanie tego pomieszczenia pamiętajmy zatem, aby pozostawić tam wolną przestrzeń.

 

Bramy rolowane, podobnie jak segmentowe, nie zajmują przestrzeni przed garażem. Ponadto nie wymagają miejsca pod sufitem, ani na jednej ze ścian, ponieważ lamelle chowają się do kasety umieszczonej nad otworem wjazdowym. Najlepiej jeśli wysokość nadproża wynosi przynajmniej 30 cm – wtedy kasetę można zamontować wewnątrz garażu. Gdy nadproże jest niższe, skrzynkę montuje się na zewnątrz budynku, ewentualnie poniżej nadproża, zmniejszając wysokość wjazdu.

 

Skrzydło bram uchylnych, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad podjazd, a potem chowa się pod sufitem. Aby jego ruch był możliwy, potrzebne jest zatem wolne miejsce przed garażem (1–1,5 m) oraz wewnątrz niego (pod sufitem). Nadproże powinno mieć ok. 10 cm wysokości, choć istnieją modele bram uchylnych, dla których może być ono niższe.

 

Długiego (ponad 6-metrowego) podjazdu wymagają tradycyjne rozwierane wrota. Nie nadają się do garaży, do których wjeżdża się praktycznie prosto z ulicy, i tych znajdujących się poniżej poziomu gruntu (chyba że wygospodarujemy płaską przestrzeń przed samym wjazdem, umożliwiającą otwarcie skrzydeł). Zaletą modeli rozwieranych jest to, że po otwarciu nie zajmują miejsca wewnątrz garażu.

Małgorzata Kolmus
fot. Somfy

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!
Budujemy Dom
9,95 zł tylko teraz!
Teraz za darmo!
Od teraz, dla wszystkich! Wystarczy, że się zalogujesz. A otrzymasz dostęp do wszystkich artykułów z papierowego BudujemyDom! Całkowicie za darmo!
Dom Energooszczędny Vademecum 2019

Dom Energooszczędny Vademecum

Jak zbudować dom energooszczędny

ABC Budowania 2019

ABC Budowania

To, co koniecznie musisz wiedzieć, żeby Twój pierwszy dom był dla Ciebie, a nie dla wroga

Wnętrza 2019

Wnętrza

Nowoczesne, stylowe, piękne wnętrza - zasady, porady, inspiracje

Czas na Wnętrze listopad 2019

Czas na Wnętrze

Od inspiracji do realizacji

Twój Dom Twój Styl 2019

Twój Dom Twój Styl

Poradnik shoppingowy

Budujemy Dom październik 2019

Budujemy Dom

Dla budujących dom i wykonawców

Dom Polski 2020

Dom Polski

Jak zbudować dom tańszy niż mieszkanie

Nowoczesne Instalacje 2020

Nowoczesne Instalacje

Jak zbudować dom energooszczędny