Jak zrobić podgrzewany podjazd i uniknąć wysokich rachunków za prąd?

Jak zrobić podgrzewany podjazd i uniknąć wysokich rachunków za prąd?

Jak dobrze zrobić podgrzewany podjazd? Szukasz sposobu, żeby twój samochód nie ślizgał się na podjeździe do garażu. Odśnieżanie i usuwanie lodu zajmuje mnóstwo czasu, dlatego warto zastanowić się nad skuteczniejszym rozwiązaniem. Czy zamontowanie na podjeździe do garażu instalacji przeciwoblodzeniowej to dobry pomysł? Wyjaśniamy i ku przestrodze pokazujemy horrendalnie wysoki rachunek pani Anny, emerytki z Kutna, która zapłaciła za podgrzewanie podjazdu latem 2024 r. ponad 5 tysięcy złotych!

Nie da się ukryć, że zalegający zimą na posesji śnieg i lód na podjazdach, schodach zewnętrznych, czy odśnieżanie chodnika to jedno z większych zmartwień właścicieli domów jednorodzinnych. Przemieszczanie się po zaśnieżonej i oblodzonej nawierzchni jest trudne, a co gorsze, może być niebezpieczne dla zdrowia. Dlatego zamontowanie instalacji przeciwoblodzeniowej, która pozwoli uwolnić się od tych problemów, to zdecydowanie dobry pomysł. Taki system przeciwoblodzeniowy sprawdza się znakomicie nie tylko na podjazdach do garażu. Można go zaplanować również na traktach pieszych na posesji, a także na schodach prowadzących do domu. 

Dlaczego warto mieć podgrzewany podjazd? 

Podgrzewany podjazd ma gwarantować jego przejezdność w każdych warunkach atmosferycznych. System ogrzewania może być ułożony na całej powierzchni zjazdu do garażu, albo tylko w miejscach, które mają kontakt z kołami pojazdów. Instalacja przeciwoblodzeniowa na schodach, czy ścieżkach ma zapewnić domownikom bezpieczeństwo i poprawić komfort poruszania się wokół domu. Efektem są też oszczędności, bo odpada konieczność zakupu preparatów do rozpuszczania lodu, łopat do odgarniania śniegu czy odśnieżarki. Ale tu uwaga! Elektryczne podgrzewanie podjazdu musimy być wykonane prawidłowo i nie warto oszczędzać na systemie sterowania nim! 

Podgrzewany podjazd zalety:

  • brak konieczności uciążliwego ręcznego odśnieżania podjazdu do garażu,
  • wygodne korzystanie z wjazdu do garażu zimą,
  • zwiększenie bezpieczeństwa domowników.

Jakie koszty wiążą się z podgrzewanie podjazdu? Historia pani Anny z Kutna

Choć początkowo może wydawać się, że podgrzewanie podjazdu to niewielki koszt, niewłaściwie skonfigurowany system może skutkować wysokimi rachunkami za prąd. Dlatego warto inwestować w nowoczesne technologie, które pomogą zaoszczędzić energię i uniknąć niepotrzebnych wydatków. Wysokie rachunki za prąd za podgrzewanie podjazdu mogą być zaskoczeniem! Historia pani Anny z Kutna, której rachunek za prąd wyniósł aż 5300 zł, jest doskonałym przykładem na to, jak niewłaściwie skonfigurowany system przeciwoblodzeniowy może znacząco podnieść koszty energii.

Co poszło nie tak? 

Pani Anna mieszka w domu jednorodzinnym, wybudowanym 20 lat temu. Za okres od 14 lipca do 11 września 2024 roku dostała horrendalnie wysoki rachunek za prąd. Przerażona wezwała elektryka, aby sprawdzić i znaleźć przyczynę tak wysokiego zużycia energii elektrycznej - 5446 kWh. Miała nadzieję, że to uszkodzony licznik był powodem problemu. Niestety, przyczyna okazała się zupełnie inna. Okazało się, że bardzo wysokie zużycie prądu wygenerowało włączenie elektrycznego podgrzewania podjazdu do garażu przed jednego z domowników podczas nieobecności pani Anny. Ogrzewanie podjazdu zostało załączone nieświadomie, zamiarem było włączenie instalacji do otwierania bramy garażowej. Ponieważ właścicielka nie korzysta z samochodu ani garażu, nie zauważyła, że betonowy podjazd jest cały czas rozgrzany, gdy na zewnątrz panowały upały. Dopiero rachunek za prąd na kwotę 5300 zł, wprawił ją w przerażenie i poszukiwania odpowiedzi na pytanie, skąd taki wysoki rachunek za prąd za okres dwóch miesięcy.

Jakie błędy popełniono?

Elektryczne podgrzewanie podjazdu było wykonane ponad 20 lat temu i nie było wyposażone z żadną automatykę. Włączało i wyłączał się je ręcznie, nie miało elementów, które reagują na panującą temperaturę na zewnątrz i wyłączają instalację, kiedy jej używanie jest bezcelowe. 

rachunek za prąd podgrzewanie podjazdu
Horrendalnie wysoki rachunek za prąd pani Anny - ponad 5300 zł za dwa miesiące przy ogrzewaniu podjazdu do garażu latem! Rezygnacja z elementów, czujników temperatury i wilgotności, które sterują instalacją podgrzewania i uruchamiają ją lub wyłączają, kiedy zajdzie taka potrzeba, może nas narazić na bardzo wysokie koszty zużycia energii elektrycznej.

Jeśli planujesz podgrzewanie podjazdu, zainwestowanie w odpowiednią automatykę może zaoszczędzić Ci sporo pieniędzy. Nie oszczędzaj na sterownikach z czujnikami temperatury i wilgotności, które powodują, że system grzewczy włącza się i wyłącza zgodnie z zaprogramowaną wysokością temperatury na zewnątrz i występowaniem opadów śniegu. Lepsze też będą kable samoregulujące, które dostosowują moc grzania do temperatury otoczenia. Te rozwiązania są droższe, bo za sam sterownik z czujnikami temperatury trzeba zapłacić ponad 1000 zł, ale rezygnacja z takich elementów, jak pokazuje przykład pani Anny, może nas wpędzić w duże kłopoty. 

Gdzie zamontować system przeciwoblodzeniowy na podjeździe?

Instalacja grzejna na zjazdach i podjazdach do garażu ma gwarantować ich przejezdność w każdych warunkach atmosferycznych. System ogrzewania może być ułożony na całej powierzchni zjazdu, albo tylko w miejscach, które mają kontakt z kołami pojazdów.  

Podgrzewanie garażu maty grzewcze
System przeciwoblodzeniowy może mieć postać kabli lub mat grzewczych. Te drugie lepiej sprawdzają się na większych powierzchniach, np. do podgrzewania podjazdów do garaży, bo układa się je szybciej od kabli, schemat FENIX POLSKA

Przy dużym natężeniu ruchu i dużym nachyleniu zjazdu, zalecana jest pierwsza opcja. Drugie rozwiązanie może być stosowane na małych podjazdach do garaży i domów prywatnych, czyli wszędzie tam, gdzie odśnieżanie i usuwanie lodu ze środkowej części pasa jezdnego może być wykonanie ręcznie. Wielkość pojazdu nie wpływa jednak na konieczność przygotowania kanału odpływowego, który będzie odprowadzał wodę z roztopów. Kanał taki też wymaga ogrzewania (na całej długości).

elektryczne podgrzewany zjazd do garażu pochyły
System przeciwoblodzeniowy bardzo dobrze sprawdza się zwłaszcza na pochyłych podjazdach do garaży, schemat instalacji - ELEKTRA

Kable grzejne muszą być zamocowane do podłoża odpowiednią taśmą montażową (rozstawczą), przymocowaną do podłoża w ostępach 0,5 m, lub siatką przeciwskurczową. Duże powierzchnie powinny zostać podzielone na mniejsze szczelinami dylatacyjnymi. Kabel układa się wtedy w poszczególnych polach, unikając jego przeprowadzania przez szczelinę dylatacyjną. Przewody grzejne kładzie się równolegle do kierunku jazdy, a odstęp pomiędzy sąsiednimi przewodami powinien wynosić min. 50 mm. 

Uwaga! Przewody nie mogą na siebie nachodzić ani się krzyżować, przewodów nie wolno skracać ani sztukować.

Schemat ogrzewania podjazdu garażu
Schemat ogrzewania podjazdu garażu (rys. AEG)

Jak działa podgrzewany podjazd do garażu? 

Oczywiście, przedsięwzięcie związane z wykonaniem podgrzewanego podjazdu do garażu najlepiej zaplanować na etapie budowy domu, kiedy teren wokół niego nie jest jeszcze zagospodarowany. Ale da się to zrobić również później, choć często trzeba się liczyć z koniecznością rozebrania nawierzchni.

System przeciwoblodzeniowy nie jest zbyt skomplikowany. Najważniejszym elementem elektrycznie podgrzewanego podjazdu są kable grzejne, które umieszcza się w nawierzchni podjazdu lub pod nią i podłącza do instalacji elektrycznej. Dzięki przepływającemu prądowi emitują ciepło, w efekcie czego zalegające na powierzchni śnieg i lód roztapiają się.

Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Zobacz więcej Zobacz mniej

Jakie wybrać kable przeciwoblodzeniowe do podgrzewania podjazdu?

Do wyboru są dwa typy kabli grzejnych:

  • kable grzejne zwykłe,
  • kable samoregulujące. 

Kable zwykłe (stałooporowe) po uruchomieniu grzeją ze stałą mocą. Natomiast kable samoregulujące same dostosowują moc grzania do temperatury otoczenia, a moc może być odmienna na różnych odcinkach tego samego przewodu. Są droższe w zakupie od stałooporowych, ale mniej kosztuje eksploatacja podgrzewanego podjazdu, ponieważ - w zależności od temperatury - pobierają mniej lub więcej energii.

podjazd podgrzewany miejscowo
Instalacji przeciwoblodzeniowej często nie trzeba układać na całym podjeździe do garażu - wystarczy zamontować ją na pasach wytyczonych przez tor jazdy kół samochodu, fot. FENIX POLSKA

Maty grzejne do podgrzewania podjazdu

Zamiast kabli grzejnych do podgrzewania podjazdu można zastosować specjalne maty grzewcze, wykonane przeważnie z siatki z włókna szklanego, do której przymocowany jest przewód grzejny. Ich montaż (o którym szerzej poniżej) jest łatwiejszy i szybszy niż w przypadku kabli, bo oferowane są jako gotowe do zainstalowania komplety o różnych wymiarach. Pozwala to łatwo dopasować je do wymiarów podgrzewanego podjazdu.

Jak dobrać moc kabli grzewczych do podgrzewania podjazdu? 

W sprawie doboru mocy grzejnej przewodów i mat warto doradzić się doświadczonego instalatora. Z reguły do ogrzewania podjazdów wybiera się elementy o mocy 300 W/m2.

Przykład. Obliczenie mocy systemu ogrzewania zjazdu do garażu:

  • dane zjazdu - długość: 12 m, szer. 3,50 m;
  • ogrzewane będą pasy jezdne (mające kontakt z kołami) o szer. 0,5 m (x 2).

Z tabeli doboru przyjmujemy wartość mocy jednostkowej dla podjazdu równą 300 W/m2. 

Powierzchnia całkowita pod ogrzewanie = [(12 x 0,5) x 2] = 12 m2.

Całkowita moc grzewcza systemu będzie więc wynosiła 300 x 12 = 3600 W (3,6 kW). Zastosować zatem można matę grzejną o mocy jednostkowej 300 W/m2, szerokości 0,5 m i dł. 12 m. Czyli zamontowane zostaną dwie maty o powierzchni 6 m2.

Orientacyjne wartości mocy grzewczej w zależności od miejsca stosowania instalacji
Orientacyjne wartości mocy grzewczej w zależności od miejsca stosowania instalacji

Elektrycznie podgrzewany podjazd: jak sterować systemem przeciwoblodzeniowym?

Instalację przeciwoblodzeniową można uruchamiać samemu albo zdecydować się na wariant sterowany automatycznie. Jest on bardziej zalecany, bo przecież śnieg często pada w nocy, wtedy też są najniższe temperatury i tworzy się lód. Gdy domownicy śpią, system uruchomi się samoczynnie - gdyby czekać z ręcznym włączeniem do rana, instalacja do podgrzewania podjazdu mogłaby nie zdążyć się wystarczająco nagrzać i nie spełniłaby swojej roli.

Niezbędnym elementem instalacji podgrzewania podjazdu są czujniki wilgotności i temperatury, które muszą działać łącznie. W pierwszej kolejności sprawdzana jest temperatura zewnętrzna. Jeżeli jest niższa od ustawionej (np. 1°C), sterownik zaczyna kontrolować wilgotność i dopiero po wykryciu opadu śniegu załącza system.

Montaż instalacji elektrycznego podgrzewania podjazdu

Jak wspomniano, system przeciwoblodzeniowy układa się pod nawierzchnią podjazdu, dlatego montaż na etapie, gdy jest ona już eksploatowana, wiąże się z koniecznością zaingerowania w nią lub też rozebrania i ułożenia na nowo. Sposób prowadzenia prac instalacji przeciwoblodzeniowej zależy od tego, z czego wykonany jest podjazd do garażu. 

Podgrzewany podjazd betonowy 

Dawniej powszechne zastosowanie miał tu beton, z którego wykonywano nie tylko podjazdy, ale też trakty piesze. Aby zamontować kable grzewcze do podgrzewania podjazdu, należy wykuć w nawierzchni bruzdy o głębokości 5-10 cm, a następnie wypełnić szczeliny zaprawą. Kable prowadzi się równolegle do kierunku jazdy, w odstępie nie mniejszym niż 5 cm. Nie mogą one na siebie nachodzić ani się krzyżować, nie wolno też ich skracać ani sztukować. W nawierzchni podjazdu trzeba też umieścić czujniki temperatury i wilgotności podłoża. Jeżeli podniesienie poziomu nawierzchni podjazdu nie stanowi problemu (i da się np. otwierać bramę garażową), kable albo maty można ułożyć na taśmie montażowej i pokryć całą powierzchnię warstwą betonu o grubości ok. 5 cm.

Maty grzewcze podjazd podgrzewany elektrycznie
Podgrzewany podjazd najlepiej zaplanować na etapie budowy domu i zagospodarowywania jego otoczenia. Ale ponieważ nie jest on zbyt skomplikowany, można go wykonać również w eksploatowanym domu, choć może się to wiązać z koniecznością rozebrania nawierzchni, fot. NVENT THERMAL

Podgrzewany podjazd z kostki 

Gdy podjazd wykonany jest z kostki betonowej lub płyt, nawierzchnię trzeba rozebrać i umieścić kable lub maty na taśmie montażowej w warstwie piasku, który zazwyczaj pełni funkcję podsypki pod tego typu nawierzchnie. Piasek ochroni elementy grzejne przed ewentualnym uszkodzeniem podczas układania kostki, a także zaizoluje je od znajdującej się poniżej warstwy kruszywa. Warto zaznaczyć, że nie ma potrzeby układania przewodów grzejnych na całej powierzchni podjazdu - zazwyczaj umieszcza się je w dwóch pasach o szerokości 50-60 cm, wytyczonych przez tor jazdy kół samochodu. Dzięki temu pobór mocy elektrycznej podczas eksploatacji będzie mniejszy, co oznacza niższe wydatki na prąd. Taki układ nie sprawdzi się jednak w sytuacji, gdy na podjeździe trzeba manewrować oraz w regionach o bardzo dużych opadach śniegu. W obu przypadkach pozostająca po środku gruba warstwa śniegu i tak uniemożliwiałaby normalne poruszanie się samochodem.

Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe chodnika i ścieżek wokół domu

Śnieg i lód stanowią problem nie tylko na podjeździe do garażu. Instalację przeciwoblodzeniową warto wykonać również na traktach pieszych (a przynajmniej na ścieżce prowadzącej od furtki do drzwi wejściowych do domu) oraz na schodach, gdy to one prowadzą do budynku. Chodzenie po oblodzonych stopniach może być przecież bardziej niebezpieczne niż po płaskim terenie. Montaż instalacji przeciwoblodzeniowej na ścieżkach wokół domu wygląda tak samo, jak w przypadku podjazdu.

Jak zrobić ogrzewanie przeciwoblodzeniowe schodów

Jeżeli chodzi o podgrzewane schody, to stopień skomplikowania prac zależy od tego, jak są wykończone. W betonowych biegach, które nie są niczym pokryte, wystarczy wykuć bruzdy, umieścić w nich kable (maty przeznaczone są do układania na większych powierzchniach) i przykryć zaprawą. Gdy schody wykończone są płytkami ceramicznymi, to trzeba je skuć. Następnie przewody umieszcza się w warstwie kleju służącego do przyklejenia nowych płytek. Takie prace prowadzi się z reguły podczas remontu.

Aby zamontować instalację przeciwoblodzeniową na schodach, trzeba usunąć wszystkie płytki, razem z resztkami zaprawy klejącej. Kable przytwierdza się bezpośrednio do betonowej konstrukcji biegów za pomocą taśmy montażowej. Na schodach stosuje się nieco inne elementy grzewcze niż na podjeździe - muszą być cieńsze od standardowych i bardziej elastyczne. Układa się je wzdłuż stopni - tak, aby poszczególne zwoje nie nachodziły na siebie. Pomiędzy nimi należy zachowywać kilkucentymetrowe odstępy. Ostatnim krokiem jest pokrycie instalacji warstwą kleju i przyklejenie płytek. Zarówno klej, jak i fuga, którą wypełnia się przestrzenie między płytkami, muszą być elastyczne. Ta cecha pozwala zniwelować naprężenia powstające na skutek zmian temperatury.

Fot. otwierająca: Podgrzewany podjazd instalacja, FENIX POLSKA

FAQ Pytania i odpowiedzi
  • Co to jest elektryczne podgrzewanie podjazdu?

    Elektryczne podgrzewanie podjazdu to system przeciwoblodzeniowy, który zapobiega gromadzeniu się śniegu i lodu na nawierzchni podjazdu, schodów czy ścieżek. Dzięki zastosowaniu kabli lub mat grzewczych, które emitują ciepło, śnieg i lód roztapiają się, zapewniając przejezdność lub bezpieczeństwo na oblodzonych powierzchniach.
  • Czy warto zainwestować w podgrzewany podjazd?

    Tak, warto! Podgrzewany podjazd zapewnia wygodę i bezpieczeństwo podczas zimy, eliminując konieczność odśnieżania i używania chemicznych środków przeciwoblodzeniowych. Ogrzewany podjazd to także komfort - nie musisz martwić się o oblodzoną nawierzchnię ani marnować czasu na jej usuwanie.
  • Jakie kable grzejne najlepiej wybrać do podgrzewania podjazdu?

    Do wyboru są kable stałooporowe (grzeją ze stałą mocą) oraz kable samoregulujące, które dostosowują moc grzania do temperatury otoczenia. Choć kable samoregulujące są droższe w zakupie, ich eksploatacja jest tańsza, ponieważ zużywają mniej energii w cieplejsze dni.
  • Jakie są zalety podgrzewania podjazdu?

    Główne korzyści to poprawa bezpieczeństwa, oszczędność czasu (brak konieczności odśnieżania) oraz zmniejszenie kosztów związanych z używaniem soli i innych preparatów chemicznych. Dodatkowo, zyskamy komfort poruszania się w zimowych warunkach, bez obawy o poślizgnięcie się na oblodzonej nawierzchni.
  • Jak działa automatyczne sterowanie systemem przeciwoblodzeniowym?

    System sterowania automatycznego wykorzystuje czujniki temperatury i wilgotności, które monitorują warunki atmosferyczne. Jeśli temperatura spadnie poniżej określonego poziomu, a na powierzchni pojawi się wilgoć, system włączy ogrzewanie, eliminując potrzebę ręcznego uruchamiania instalacji.
  • Czytaj więcej Czytaj mniej
Norbert Skupiński
Norbert Skupiński

Z mediami jestem związany od 20 lat. Bardzo lubię pisać i redagować, starając się dopasować przekaz do konkretnej grupy odbiorców. W AVT Korporacja pracuję od dekady. Początkowo zajmowałem się infrastrukturą sportową, potem budownictwem - w miesięczniku „Budujemy Dom” i w tematycznych dodatkach specjalnych.

Moją największą pasją jest zwiedzanie bliższych i dalszych miejsc, o których piszę na swoim blogu podróżniczym. Poza tym interesuję się tematyką międzynarodową i geografią polityczną. W wolnych chwilach jeżdżę na rowerze, pływam i gram w koszykówkę.

Komentarze

Gość Kubek
07-08-2013 11:09
Na godzinę to możesz sobie czajnik uruchomić. Jak masz elektryczne ogrzewanie podjazdu wykonanego z kostki brukowej to przy minusowych temperaturach potrzeba kilku godzin aby to rozgrzać. Dlatego stosuje się automatykę która opala ogrzewanie już gdy zaczyna padać snieg.
kubazet
07-08-2013 11:00
Cytat Oczywiście, że to drogie koszty ale przecież grzejemy chyba tylko zimą i wtedy kiedy jest śnieg/lód ... i co ważniejsze - chyba z godzinę przed wyjściem wystarczy włączyć ?A takie ogrzewanie przed własnym domem to super pomysł ...
Qubacen
22-09-2012 19:34
Cytat a jak kogoś stać na dom to powinno być stać na takie ogrzewanie Chyba sobie jaja robisz.....
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Sprawdź asortyment firmy
nVent Thermal Polska
nVent Thermal Polska
Ogrzewanie przeciwoblodzeniowe
Zobacz firmę
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz