Jeśli jest możliwość uzyskania dotacji, to trzeba się upewnić, czy spełnia się wymagania określone w uchwale o dofinansowaniu i jeśli tak, to złożyć wniosek w urzędzie gminy. A oto przykłady gmin, starostw i miast, w których można się ubiegać o dofinansowanie demontażu i wywozu pokryć azbestowo-cementowych.
Starostwo Powiatowe w Suchej Beskidzkiej
Dofinansowanie obejmuje koszty unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest, czyli koszty ich transportu i składowania. O dofinansowanie może ubiegać się osoba fizyczna posiadającą budynek na terenie Powiatu Suskiego. Dofinansowanie jest w wysokości 40% poniesionych kosztów, ale nie więcej niż 1000 zł.Aby uzyskać takie dofinansowanie, należy złożyć fakturę wystawioną przez przedsiębiorcę mającego zezwolenie na wywóz odpadów azbestowych oraz wypełnić wniosek. Zasady ubiegania się o dofinansowanie oraz wzory dokumentów zawarte są w procedurze WS-1 na stronie . Od 2004 r. dofinansowano 460 osobom unieszkodliwianie 989 ton odpadów, na co przeznaczono 188 749 zł.
Gmina Będzin
Gmina finansuje w 100% koszty demontażu, transportu i unieszkodliwiania odpadów azbestowych, pochodzących z pokryć dachowych i elewacji budynków. O dofinansowanie usuwania azbestu mogą ubiegać się osoby fizyczne, nieprowadzące działalności gospodarczej.
- decyzję starosty o przystąpieniu do likwidacji pokryć dachowych i elewacji zawierających azbest z budynków mieszkalnych i gospodarczych;
- dokument potwierdzający prawo do dysponowania budynkami mieszkalnymi lub gospodarczymi;
- dokument z informacją o wyrobach zawierających azbest i miejscu ich wykorzystania lub o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystywanie zostało zakończone.
Gmina Brwinów
Gmina dofinansowuje wymianę lub likwidację pokryć dachowych i elewacji zawierających azbest na budynkach mieszkalnych i gospodarczych. Mogą się o to ubiegać osoby fizyczne posiadające tytuł prawny do nieruchomości znajdującej się na terenie gminy. Dofinansowanie nie obejmuje przedsiębiorców. Dofinansowanie wynosi 8 zł/m² za 50% powierzchni dachowej lub elewacji.Do wniosku należy dołączyć:
- kserokopię dokumentu potwierdzającego własność nieruchomości;
- zgodę współwłaścicieli, jeśli tytuł prawny do nieruchomości ma kilka osób;
- kopię zgłoszenia w Starostwie Powiatowym prac budowlanych lub rozbiórki obiektu budowlanego;
- kopię umowy na wykonanie prac związanych z odbiorem odpadów zawierających azbest z firmą mającą zezwolenie Starosty Pruszkowskiego na usuwanie wyrobów azbestowych na terenie powiatu pruszkowskiego.
Gmina Miejska Pruszcz Gdański
Dofinansowuje demontaż, pakowanie, transport i utylizację wyrobów zawierających azbest. O dofinansowanie mogą się ubiegać m.in. osoby fizyczne, wspólnoty mieszkaniowe i spółdzielnie mieszkaniowe w zakresie nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Miejskiej Pruszcz Gdański. Można uzyskać 50% dofinansowania.Aby otrzymać dofinansowanie na usuwanie azbestu, należy złożyć w Starostwie Powiatowym w Pruszczu Gdańskim wniosek z załącznikami:
- tytułem prawnym do nieruchomości;
- kserokopią zgłoszenia robót rozbiórkowych.
Urząd Miasta w Strzegomiu
Dofinansowaniu podlegają koszty rozebrania pokryć dachowych z płyt azbestowo-cementowych, koszty zabezpieczenia odpadów, transportu i składowania oraz odkurzania powierzchni z pyłu azbestowego. Dofinansowanie przysługuje m.in. osobom fizycznym mającym tytuł prawny do obiektów budowlanych i wiat znajdujących się na terenie gminy Strzegom. Wysokość dofinansowania wynosi 80% udokumentowanych kosztów usuwania i unieszkodliwiania odpadów azbestowych, ale nie więcej niż 2000 zł.
Przeczytaj
Może cię zainteresować
Czy blachodachówka pasuje na dach drewnianego domu?
Jak długo trwa remont dachu? Czynniki wpływające na czas
Płaska dachówka czy blacha na rąbek? Co wybrać na dach...
Dowiedz się więcej
- Różnice pomiędzy systemami rynnowymi z PVC i stali powlekanej
- 10 kluczowych powodów, by wymienić stare okno dachowe w 2024 roku
- Jakie odległości zachować montując haki do rynny?
- Nie wyrzucaj pieniędzy w błoto. Oto sposób na obniżenie podatku od deszczu
- kopię aktualnego dokumentu potwierdzającego tytuł prawny do obiektu budowlanego (ewentualnie też zgodę wszystkich współwłaścicieli obiektu na rozbiórkę) oraz
- potwierdzenie zgłoszenia w Starostwie Powiatowym w Świdnicy zamiaru usunięcia wyrobów zawierających azbest z budynku.
Redakcja BudujemyDom