Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 7-8/2015

Kostka brukowa i odwodnienie nawierzchni

Bruk kamienny zawsze wygląda elegancko. Klinkierowy nie płowieje, bo jego barwa nie jest wynikiem dodawania barwników. Drewniany ma piękny rysunek słojów. Betonowy natomiast, choć najmniej naturalny, cieszy się największym powodzeniem. Niektóre jego rodzaje – dzięki uszlachetnionej powierzchni – doskonale imitują kamień lub drewno. Pamiętajmy jednak, że nawierzchnia z kostki, niezależnie od jej rodzaju, zwykle wymaga systemu odwodnienia.


Nawierzchnie ogrodowe to inwestycja na lata. Zanim jednak przystąpimy do ich układania, zastanówmy się, jak je zaaranżować, by były funkcjonalne i estetyczne. Projekt traktów – który możemy otrzymać za darmo w firmie, gdzie dokonamy zakupu kostki – znacznie usprawni prace, szczególnie gdy decydujemy się na samodzielne ich wykonanie. Większość rodzajów bruku ma wszechstronne zastosowanie – nadają się na podjazdy, ścieżki, tarasy, schody ogrodowe. Pamiętajmy jednak, że kostka drewniana służy wyłącznie do utwardzania traktów pieszych. W obrębie nawierzchni, po których mają się poruszać samochody osobowe, trzeba zastosować solidniejszy bruk – betonowy i kamienny o grubości 6 cm, klinkierowy o grubości 5,2 cm. Na ścieżki wystarczą 4 cm kostki z betonu lub kamienia oraz 4,5 cm z klinkieru.

 

Wygląd kostki, od czasu, gdy zaczęła robić karierę w obrębie przydomowych posesji, znacznie się zmienił. Ta betonowa nie musi być szara lub czerwona, a klinkierowa – w odcieniach brązu i czerwieni. Bruk na ogół układa się na sporej powierzchni – podczas jego wyboru pamiętajmy zatem, że nawierzchnię trzeba traktować jako część kompozycji, do której należy budynek, otaczający go ogród i ogrodzenie. Intensywna barwa lub intrygujący wzór odwróci uwagę od ogrodowej zieleni – na pewno nie o taki efekt chodzi. Subtelny, przemyślany deseń może jednak odmienić wygląd otoczenia. Ułożony poprzecznie poszerzy optycznie wąską działkę czy podjazd. Można też innym kolorem wydzielić przejście dla pie- szych w obrębie podjazdu (budowa oddzielnej ścieżki byłaby droższa ze względu na konieczność użycia większej ilości obrzeży).

Małgorzata Kolmus
fot. Libet

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!