Konkretny rodzaj bramy najlepiej wybrać już na etapie projektowania domu. Dlaczego? Ponieważ wtedy można prawidłowo przygotować dla niej otwór wjazdowy, przestrzeń w garażu i na podjeździe oraz doprowadzić instalację elektryczną w dobre dla napędu miejsce. Wiedząc, gdzie znajdzie się garaż i czy będzie on ogrzewany, łatwiej jest zadbać o stosowną izolację termiczną, a także o solidne zabezpieczenie przed włamaniem. Można również z góry uwzględnić fakt, że bramy garażowe o niestandardowych wymiarach bywają droższe nawet o 20–50%, od tych z typowymi wymiarami.
JEDNA DUŻA, CZY DWIE MAŁE?
Obecnie najczęściej buduje się obszerne garaże z dwoma miejscami postojowymi. Jeśli w otworze wjazdowym nie muruje się słupa, powstaje jeden szeroki wjazd, który zamyka podwójna brama garażowa. Takie rozwiązanie gwarantuje wygodne manewrowanie samochodami w obrębie garażu i na podjeździe. Brama o dużej powierzchni wymaga jednak zastosowania mocnego napędu (ręczna obsługa jest utrudniona przez ciężar wrót).
Lilianna Jampolska
fot. Wiśniowski