Dobór rodzaju bramy garażowej zależy od kilku podstawowych czynników. Wymiar otworu wjazdowego, miejsce w garażu i przed nim, garaż ogrzewany czy też nie – to czynniki, które decydują o tym, jaką bramę wybrać.
Rodzaje bram
(fot. Faac)
Bramy rozwierane, zwane też skrzydłowymi. Do niedawna najbardziej rozpowszechnione, obecnie powoli odchodzą w niepamięć. Mogą być dwu- lub jednoskrzydłowe, ale te ostatnie wybiera się bardzo rzadko, bo są najmniej funkcjonalne.
Bramy rozwierane to wrota o konstrukcji złożonej z ościeżnicy z metalowych elementów oraz jednego lub dwóch skrzydeł osadzonych na zawiasach. Skrzydła mogą być wykonane z:
profilowanej blachy stalowej (ocynkowanej lub powlekanej),
z paneli PVC,
drewna: sosnowego, świerkowego lub dębowego (na taki materiał decydują się zazwyczaj właściciele tradycyjnych domów, do których nie pasują nowoczesne elementy).
Bramy te najczęściej otwiera się ręcznie na zewnątrz garażu, czasami mechanicznie za pomocą siłownika sterującego. Nie wszystkie modele bram skrzydłowych da się jednak wyposażyć w taki siłownik. Bramę skrzydłową można zamontować tylko wtedy, gdy ma się miejsce przed garażem. Otwarte skrzydła bramy muszą się bowiem mieścić w obrębie działki. Ale to nie jedyny mankament: zimą, by otworzyć skrzydła bramy, trzeba najpierw odgarnąć śnieg zalegający na podjeździe. Bramy skrzydłowe są proste w wykonaniu i łatwe w montażu. Ich zaletą jest niewysoka cena – współmierna do niskiej funkcjonalności, która może być uciążliwa dla osób starszych lub niepełnosprawnych.
Bramy uchylne – płytowe. To obecnie najpopularniejszy typ bram. Otwiera się je do góry, ręcznie lub mechanicznie. Choć sprawiają wrażenie masywnych, są lekkie, a dzięki bocznym sprężynom równoważącym ciężar łatwe w obsłudze. Konstrukcję takich bram stanowi:
rama – wykonana z drewna lub stali;
płyta – stalowa, usztywniana płaskownikami stalowymi;
Płyta pokryta jest okładziną z profilowanej, ocynkowanej blachy stalowej wykończonej poliestrem lub drewnem.
Na bocznych ścianach garażu lub w świetle otworu wjazdowego montuje się prowadnice stalowe, po których przesuwać się będzie płyta bramy. W wielu modelach bram uchylnych prowadnice zakłada się także pod sufitem garażu. Aby brama otwierała się lekko, w górnych jej narożach montuje się teflonowe rolki.
Bramy uchylne wymagają drobnej konserwacji – raz na jakiś czas trzeba prowadnice posmarować smarem silikonowym w płynie. Nie należy do tego używać smaru stałego. Podczas otwierania brama uchylna wsuwa się górną częścią do środka garażu, dolną zaś – na zewnątrz. Taką bramę można zatem zastosować tylko wtedy, gdy podjazd jest odpowiednio długi, bo samochód trzeba zatrzymywać najmniej o 1–2 m przed nią.
Brama może być zamontowana dwojako:
w otworze – wtedy odległość między górną krawędzią otworu a sufitem powinna wynieść co najmniej 7 cm;
za otworem, wewnątrz garażu – odległość ta powinna być większa niż 10 cm.
Ciąg dalszy artykułu w Budujemy Dom "Dom Polski" 2010