(fot. Krispol) |
Przygotowania do montażu
Brama segmentowa lub rolowana. Otwór do zamontowania takiej bramy powinien być wykończony, a ściany wewnętrzne garażu, do których brama będzie montowana – wyrównane i gładkie. Po zamontowaniu bramy nie należy już wykonywać obróbek tynkarskich, ponieważ zachlapanie zaprawą płaszcza bramy i prowadnic mogłoby spowodować ich uszkodzenie.Brama uchylna. Przygotowania zależą od sposobu montażu. Jeśli brama ma być montowana w otworze, to trzeba go pozostawić w stanie niewykończonym (wykańcza się go dopiero po zamontowaniu bramy). Jeżeli brama ma być zamontowana za otworem, ściana wokół niego (od środka garażu) powinna być wyrównana i wykończona.
Uwaga! Na czas wykonywania obróbek tynkarskich bramę powinno się zabezpieczyć folią.
Wielkość bramy
Brama garażu na samochód osobowy powinna mieć minimum 225 cm szerokości i 187,5 cm wysokości w świetle otworu; szerokość bramy do garażu dwustanowiskowego powinna wynosić minimum 500 cm, a najlepiej 600 cm. Bramę najlepiej kupić w standardowych wymiarach, a jeśli otwór garażowy do takiej nie pasuje, można go trochę poszerzyć lub zwęzić. Wprawdzie dystrybutorzy sprzedają również bramy o niestandardowych wymiarach, ale są one droższe o 20–50%. Jakie są standardowe wymiary bram konkretnych producentów?
Bramę dopasowuje się do istniejącego otworu garażowego: trzeba więc znać wymiary podane na rysunku powyżej.
Ocieplona czy nie?
Jeśli garaż jest wolno stojący i nieogrzewany, można kupić bramę nieocieplaną. Do garażu ocieplanego, wbudowanego w bryłę domu, powinno się zamontować bramę ocieplaną. Jest 20–40% droższa, ale ten wydatek szybko się zwróci, bo ocieplenie uchroni przed stratami energii. Bramy segmentowe i rolowane sprzedawane są w wersjach ocieplanych lub nieocieplanych i już zamontowanych nie da się ocieplić.Materiałem termoizolacyjnym jest zazwyczaj polistyren ekstrudowany, pianka poliuretanowa lub wełna mineralna.
Komfort użytkowania
Komfort użytkowania bramy zależy od tego, jakie udogodnienia w niej zastosujemy.
A co z automatycznym otwieraniem bramy, gdy jest przerwa w dostawie prądu? Każdą bramę można otworzyć ręcznie: uchylną po zwolnieniu blokady można łatwo otworzyć dzięki sprężynom, a segmentową i rolowaną odblokowuje się od wewnątrz cięgłem umieszczonym przy szynie prowadzącej lub linką stanową przymocowaną do klamki bramy.
Jeśli garaż nie ma oddzielnego wejścia, można kupić zestaw zasilania awaryjnego na baterie. Gdy do garażu wchodzi się przez osobne drzwi, można zamontować od wewnątrz korbę, za pomocą której będzie się otwierać bramę.
Olimpia Wolf
Pełny artykuł w PDF: Wymiana bramy garażowej