Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 9/2014
Bramy garażowe

Wybierając bramę garażową, powinniśmy brać pod uwagę nie tylko względy estetyczne, ale także zastosowane w niej rozwiązania, przekładające się na komfort użytkowania i bezpieczeństwo. Należy pamiętać, że decyzję o wyborze warunkują też ukształtowanie podjazdu oraz wielkość i wysokość garażu. Warto sprawdzić, czy brama ma izolację termiczną, dzięki czemu w ogrzewanym garażu zostaną zredukowane straty ciepła.


Tak naprawdę rodzaj bramy, którą będziemy montować w naszym garażu, powinniśmy wybrać już na etapie budowy domu. W garażach znajdujących się w jego bryle bramy powinny mieć nieco inną charakterystykę, niż w tych wolno stojących. Dużo zależy też od tego, czy garaż będzie przeznaczony na jeden, czy na dwa samochody.

Otwieranie ma znaczenie

Najczęściej stosowane w garażach są bramy segmentowe, zbudowane z prostokątnych modułów połączonych zawiasami. Często mają one w środku kilkucentymetrową warstwę izolacyjną. Bramy takie, dzięki rolkom umieszczonym w prowadnicy, najczęściej otwierają się do góry i chowają pod sufitem, rzadziej na bok, zachodząc na jedną ze ścian. Bramy segmentowe boczne polecane są do niższych, ale szerszych garaży i mają tę zaletę, że lżej je zamknąć i otworzyć, a jeśli zdecydujemy się zastosować do nich napęd, nie musi on mieć tak dużej mocy, jak w przypadku bram segmentowych górnych. Bramy segmentowe przeważnie mają wysokość do 3 m i szerokość do 6,5 m, nie wymagają długiego podjazdu, a otwór wjazdowy może mieć dowolny kształt. Mogą występować w wielu kolorach i fakturach.

 

Producenci chętnie stosują też różnego rodzaju okleiny, np. imitujące drewno czy kamień. Najczęściej poszycie bramy stanowi ocynkowana, stalowa blacha, choć bramy segmentowe mogą być wykonane także z innych, droższych materiałów, jak aluminium czy drewno.

 

Bramy rolowane zbudowane są z wąskich profili połączonych przegubowo na całej długości ramy, które są nawijane na wałek umieszczony w znajdującej się nad otworem wjazdowym (przeważnie wewnątrz garażu) skrzynce. Zwykle mają do 3 m wysokości i 5 m szerokości. Zajmują bardzo mało miejsca (najmniej ze wszystkich rodzajów bram), nie wymagają długiego podjazdu, są wygodne, bezpieczne, ale też niestety drogie. Lamele zrobione są najczęściej z aluminiowych profili, które mogą być wypełnione w środku pianką poliuretanową. Integralną częścią bramy rolowanej jest napęd, wbudowany w mechanizm nawijający lub umieszczony na zewnątrz obudowy wału. Mimo to bramę taką, dzięki systemowi sprężyn naciągowych, w awaryjnych sytuacjach można otwierać i zamykać ręcznie.

Tomasz Wojciuk
fot. Wiśniowski

Pozostałe artykuły
Budujemy Dom
9,95 zł tylko teraz!
Teraz za darmo!
Od teraz, dla wszystkich! Wystarczy, że się zalogujesz. A otrzymasz dostęp do wszystkich artykułów z papierowego BudujemyDom! Całkowiecie za darmo!
Dom Energooszczędny Vademecum 2018

Dom Energooszczędny Vademecum

Jak zbudować dom energooszczędny

ABC Budowania 2018

ABC Budowania

To, co koniecznie musisz wiedzieć, żeby Twój pierwszy dom był dla Ciebie, a nie dla wroga

Wnętrza 2019

Wnętrza

Nowoczesne, stylowe, piękne wnętrza - zasady, porady, inspiracje

Czas na Wnętrze kwiecień 2019

Czas na Wnętrze

Od inspiracji do realizacji

Twój Dom Twój Styl 2018

Twój Dom Twój Styl

Poradnik shoppingowy

Budujemy Dom kwiecień 2019

Budujemy Dom

Dla budujących dom i wykonawców

Dom Polski 2019

Dom Polski

Jak zbudować dom tańszy niż mieszkanie

Nowoczesne Instalacje 2019

Nowoczesne Instalacje

Jak zbudować dom energooszczędny