Wymiary
![]() |
(fot. Krispol) |
Szersze wrota garażowe są też godne polecenia, gdy stanowisko garażowe jest przesunięte względem osi bramy wjazdowej, a podjazd jest krótki – manewrowanie będzie ułatwione. W takiej sytuacji, gdy garaż jest dwustanowiskowy, lepiej zdecydować się na jedną szeroką bramę niż na dwie mniejsze, bo wjeżdżając i wyjeżdżając, będziemy mieć więcej swobody.
Koniecznie, i to najlepiej wybierając projekt, pamiętajmy, że dla bram, których skrzydło po otwarciu znajduje się pod sufitem – równolegle do niego lub zwinięte w kasecie – trzeba pozostawić jeszcze 20–30 cm miejsca pomiędzy krawędzią otwory wjazdowego a sufitem. Wysokość garażu musi być o tyle większa od wysokości bramy, a minimalna dopuszczona przez prawo wysokość garażu wynosi zaledwie 2,2 m, po zamontowaniu bramy zmalałaby więc do 2 m, co jest dopuszczalne, ale niewygodne. Jeśli mamy niski garaż, warto przemyśleć kupno bramy o skrzydłach otwieranych na zewnątrz lub składanych na bok (równolegle do ściany lub w kasecie). Wówczas wysokość garażu pozostanie niezmniejszona, ale te rozwiązania także nie są bez wad – pierwsze wymaga 130–150 cm miejsca na podjeździe na ruch skrzydła, drugie zaś zwęża garaż.
Najlepiej jeśli już w trakcie budowy mamy upatrzony jakiś model bramy, wówczas wystarczy zapytać sprzedawcy, jakie dokładnie wymiary powinien mieć otwór montażowy oraz czy np. krawędzie otworu powinny być już otynkowane. Jeśli nie jesteśmy zdecydowani, to lepiej pozostawić otwór za duży niż za mały oraz na razie go nie wykańczać, bo brama może wymagać np. montażu progu w podłodze.
Jarosław Antkiewicz
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 5/2011