- Czy pompa ciepła służy tylko do ogrzewania domu, czy również do ogrzewania wody użytkowej?
- Jakie źródło dolne pompy ciepła wybrać?
- O czym musimy zdecydować podczas wyboru pompy ciepła?
- Czy pompa ciepła może służyć do chłodzenia pomieszczeń?
- Jak dobrać pompę ciepła do podgrzewania wody użytkowej?
- Jak dobrać moc pompy ciepła?
POMPA CIEPŁA KOSZT- OGRZEWANIE CZY C.W.U.?
Obecnie rynek pomp ciepła to dwie, zasadniczo odmienne, klasy urządzeń:
- pompy do ogrzewania budynków, przez co muszą mieć znaczną moc. Zwykle służą także do przygotowania c.w.u. Niektóre umożliwiają również chłodzenie domu;
- pompy wyłącznie do przygotowywania ciepłej wody użytkowej. To urządzenia wykorzystujące powietrze jako źródło dolne, o niewielkiej mocy, najczęściej zblokowane ze zbiornikiem wody.
Nie są to więc rozwiązania konkurencyjne. Pompy z tych grup są za to alternatywą odpowiednio dla kotłów (ogrzewanie budynku) albo kolektorów słonecznych (c.w.u.). Przez ostatnie lata wyraźnie upowszechniły się pompy do c.w.u. i to one ciągną ku górze statystyki sprzedaży. Głównie dlatego, że ich zainstalowanie, nawet w już wykończonym domu, jest łatwe, a cena przystępna. Pompa ogrzewająca budynek może być już fabrycznie wyposażona w zbiornik c.w.u., wówczas poza samym podłączeniem rur wodociągowych nie trzeba robić nic więcej.
Jednak przeważnie musimy kupić zbiornik oddzielnie - o dużej pojemności (ok. 200 l dla 4 osób) i z wężownicą o dużej powierzchni. Wszystko dlatego, że pompa będzie funkcjonować najbardziej ekonomicznie, podgrzewając wodę do takiej temperatury, przy której w bateriach nie mieszamy jej już z zimną. Z kolei duża wężownica jest niezbędna ze względu na niską temperaturę pracy pompy, inaczej wymiana ciepła nie będzie efektywna. W niektórych modelach pomp ciepła należy jeszcze dokupić do standardowego zestawu moduł do przygotowania c.w.u. Z tej racji przed zakupem dopytajmy o to sprzedawcę.
Dodatkową funkcją pomp ciepła, cenną dla części użytkowników, jest chłodzenie domu. Pompy, których źródłem dolnym jest powietrze zewnętrzne działają wówczas w sposób analogiczny do klimatyzatora. To tzw. chłodzenie aktywne, pochłaniające sporo prądu. Z kolei w systemach z pompami wykorzystującymi grunt lub wody podziemne, możliwe jest tzw. chłodzenie pasywne, kiedy sama pompa ciepła nie działa, zaś źródłem chłodu jest po prostu grunt albo woda, którego temperatura nawet latem wynosi najwyżej kilkanaście stopni. Jednak nie każdy producent przewiduje pracę w trybie chłodzenia pasywnego. Zastosowanie pomp ciepła do chłodzenia domu omówimy szerzej nieco dalej.
Reasumując, pierwsza najważniejsza decyzja dotyczy tego, czemu ma służyć pompa ciepła.
Kliknij w zdjęcie poniżej i sprawdź redakcyjne porównanie 43 modeli pomp ciepła
- Czy pod pompę ciepła potrzebny jest fundament?
- Kiedy pompa ciepła się opłaca?
- Jakie są dotacje na pompę ciepła 2023 roku?
- Dlaczego warto wybrać pompę ciepła do ogrzewania domu?
JAKIE ŹRÓDŁO DOLNE POMPY CIEPŁA? GRUNT, WODA LUB POWIETRZE
Jeżeli pompa ma ogrzewać budynek, to zasadniczą sprawą jest wybranie źródła dolnego, z którego pompa będzie czerpać ciepło. Przypomnijmy tu zasadniczą różnicę pomiędzy kotłem a pompą. Ta druga ciepła nie wytwarza. Ona jedynie czerpie je z otoczenia, przekształca i przenosi do wnętrza budynku, gdzie ciepło rozprowadza instalacja grzewcza stanowiąca tzw. źródło górne - najczęściej ogrzewanie płaszczyznowe, rzadziej grzejniki ścienne.
Ze sposobu pracy wynika zasadniczy wniosek. Żeby pompa osiągnęła deklarowaną przez producenta moc grzewczą, musi mieć do dyspozycji wydolne źródło dolne - odpowiednio duże i o wystarczająco wysokiej temperaturze. Inaczej po prostu nie będzie miała skąd pobrać ciepła. Niestety, na wielkości, zatem i kosztach wykonania, źródła dolnego stara się oszczędzać wielu wykonawców. A przeciętny inwestor chętniej kupi pompę o większej mocy, niż dopłaci za dodatkowe pętle kolektora ziemnego. I tu popełni poważny błąd.
Możliwe źródła dolne to:
- grunt - kolektor poziomy to zakopane na głębokości ok. 1,5 m wężownice z rur wypełnionych płynem niezamarzającym, sondy pionowe to zaś rury umieszczone w głębokich na kilkadziesiąt metrów odwiertach;
- wody powierzchniowe (staw, rzeka);
- wody podziemne, mamy wówczas studnię czerpną i zrzutową;
- powietrze zewnętrzne;
- bezpośrednie odparowanie - kolektor poziomy tworzą rury wypełnione czynnikiem roboczym pompy, co podnosi nieco sprawność układu (eliminujemy jeden wymiennik ciepła).
Przy wyborze ograniczają nas przede wszystkim warunki działki. Tylko powietrze zewnętrzne jest dostępne wszędzie i w dowolnej ilości. Z kolei wody powierzchniowe i podziemne zaledwie na niewielu posesjach. Przy okazji trzeba podkreślić, że do praktycznego wykorzystania wody podziemne często się nie nadają, ze względu na dużą zawartość żelaza i innych zanieczyszczeń, błyskawicznie zamulających instalację i same studnie.
Kolektor poziomy jest łatwy do wykonania i relatywnie tani, lecz musimy na niego przeznaczyć kilkaset metrów kwadratowych terenu. I w tym miejscu nie można niczego wybudować, utwardzić powierzchni ani nawet sadzić większych roślin. To rozwiązanie tylko dla właścicieli bardzo dużych działek. Kolektory pionowe nie zajmują zbyt wiele miejsca, można się więc na nie zdecydować na większości parceli. Jednak należy pamiętać, że jest to przedsięwzięcie dosyć drogie, wydatek rzędu kilkunastu tysięcy złotych.
W szczególnej sytuacji są ci, którzy mają już zagospodarowaną działkę. Prace ziemne to wówczas spore wyzwanie i perspektywa zniszczenia ogrodu. Jak widać, decyzja wymaga rozważenia wielu za i przeciw. Z tej perspektywy zrozumiała jest rosnąca popularność pomp wykorzystujących powietrze zewnętrzne. Ich źródło dolne ma niestabilną temperaturę i jest mniej wydolne, za to instalacja nie stwarza problemów.
OGRZEWANIE POMPĄ CIEPŁA SAMODZIELNIE LUB W TANDEMIE
Dobierając pompę ciepła do budynku, musimy koniecznie zdecydować, czy ma ona go ogrzewać samodzielnie, nawet w największe mrozy, czy będzie wspomagana przez inne źródło ciepła. Taki układ z dwoma urządzeniami grzewczymi nazywa się biwalentnym. Najczęściej stosuje się go w przypadku pomp typu powietrze/woda oraz w budynkach z ogrzewaniem grzejnikowym. Ten drugi przypadek to przeważnie domy modernizowane, gdzie ogrzewania podłogowego lub innego płaszczyznowego nie było, zaś jego wprowadzenie jest z oczywistych względów wyjątkowo kłopotliwe. Co zrozumiałe, w takim domu oba te czynniki mogą wystąpić łącznie - mamy grzejniki oraz pompę powietrze/woda, bo jej założenie było najłatwiejsze.
Rzecz w tym, że zarówno dla pomp powietrze/woda, jak i grzejników ściennych wyjątkowo trudna jest praca przy bardzo niskiej temperaturze zewnętrznej. Przy kilkunastu stopniach mrozu zdecydowanie spada sprawność pompy (czyli koszt ciepła rośnie), zwykle zmniejsza się także jej moc grzewcza. Z kolei grzejniki w takich warunkach powinny być zasilane wodą o dość wysokiej temperaturze, np. 70°C, podczas gdy w okolicach 0°C wystarcza im np. 50°C. W ogóle większość pomp ciepła nie jest przystosowana do zasilania instalacji wodą cieplejszą niż 55°C, choć są specjalne konstrukcje, przeznaczone głównie do remontowanych domów, osiągające ponad 70°C. Oczywiście, ich współczynnik sprawności COP jest mniej korzystny.
Rozwiązaniem problemu może być właśnie układ biwalentny. Pompa ciepła ogrzewa dom samodzielnie przez większość sezonu grzewczego, kiedy to na zewnątrz temperatura jest dodatnia bądź spada niewiele poniżej 0°C. Przy większym mrozie zaś zadanie ogrzewania albo całkowi-cie przejmuje inne źródło ciepła (zazwyczaj kocioł), albo pompę jedynie wspomagamy kotłem, grzejnikami elektrycznymi lub kominkiem.
Równoczesne funkcjonowanie kotła i pompy to już spory poziom komplikacji układu grzewczego i wymaga on starannego zaprojektowania. Za to wspomaganie kominkiem czy grzejnikami elektrycznymi jest banalnie proste, bo oba systemy grzewcze działają niezależnie. Z uwagi na to, że większość sezonu grzewczego to właśnie temperatura około 0°C - wariant biwalentny często jest uzasadniony względami ekonomicznymi i technicznymi.
KLIMATYZACJA Z POMPY
Pompę ciepła może też wykorzystać do chłodzenia budynku, ale nie każdy jej model na to pozwala. Urządzenia typu powietrze/woda (lub powietrze/powietrze) muszą mieć możliwość tzw. odwróconego (rewersyjnego) trybu pracy. Podobnie jak klimatyzatory, do chłodzenia wymagają działania sprężarki. Dlatego mówimy o chłodzeniu aktywnym.
W przypadku pomp typu grunt/woda oraz woda/woda, wystarczy wymiennik ciepła i praca pomp obiegowych górnego i dolnego źródła, by ciepło z wnętrza domu (temperatura ok. 25°C) przekazać do gruntu (ok. 10°C). Ruch ciepła odbywa się przy tym od ciała cieplejszego do chłodniejszego, sprężarka pompy nie musi więc pracować. W związku z tym chłodzenie to nazywamy pasywnym. Pompa musi mieć dostosowany do tego sposobu funkcjonowania układ połączeń hydraulicznych. Najczęściej producenci sprzedają po prostu opcjonalne moduły chłodzenia pasywnego do swoich pomp. Zasadniczo jednak da się dodać do systemu taki moduł złożony przede wszystkim z wymiennika ciepła, nawet jeżeli producent tego nie przewidział.
Chłodzenie pasywne jest bardzo wydajne energetycznie - zużycie prądu jest małe, potrzebny jest tylko do pracy pomp obiegowych.
Chłodzenie budynku z wykorzystaniem pompy ciepła podlega pewnym ograniczeniom, szczególnie gdy mamy grzejniki ścienne. Ich temperatura nie może być przesadnie niska, bo zacznie się na nich wykraplać wilgoć (para wodna) z powietrza. Lepiej jest w przypadku podłogówki, tutaj duża powierzchnia rekompensuje niewielką różnicę temperatury. Jednak wadą takiej chłodzonej podłogi jest fakt, że zimne powietrze utrzymuje się tuż nad nią. Do chłodzenia najlepsze są instalacje sufitowe - strop może mieć dość niską temperaturę i nie odczuwamy tego jako dyskomfortu, skoro nie mamy z nim bezpośredniego kontaktu. Ponadto ochłodzone powietrze samoczynnie opada.
Specyficzną grupę stanowią niezbyt popularne u nas pompy typu powietrze/powietrze. Ich jednostki zewnętrzne są podobne do tych stosowanych w klimatyzatorach. Mamy więc ogrzewanie lub chłodzenie dzięki strudze powietrza.
POMPA CIEPŁA TYLKO DO C.W.U.
Dobór pompy do c.w.u. nie jest specjalnie trudny. Zdecydowanie najpopularniejsze są urządzenia zblokowane z dużym, stojącym zbiornikiem o pojemności 200-300 l. Żeby działały, wystarczy podłączyć do nich rury ciepłej i zimnej wody oraz włożyć wtyczkę do gniazdka elektrycznego. W takiej wersji powietrze będziemy czerpać z wnętrza domu, co oznacza jego wychładzanie. Dlatego lepiej wyprowadzić na zewnątrz kanały powietrzne - przez ścianę albo dach.
Kluczowe jest więc wygospodarowanie odpowiedniego miejsca. Bywa to problematyczne, bo zbiornik 200 l to już całkiem pokaźna beczka. Gdy przestrzeni brakuje, albo mamy już duży zasobnik c.w.u., warto pomyśleć o pompie sprzedawanej bez zbiornika. Mogą one być:
- podłączane do wężownicy lub płaszcza wodnego zbiornika. Producent pompy określa, jaką muszą mieć powierzchnię, żeby wymiana ciepła była wystarczająco efektywna (wężownice często są małe, dostosowane tylko do kotłów);
- wyposażone we własny wymiennik ciepła. Wtedy wężownica nie jest w ogóle potrzebna. Pompa podgrzewa wodę i kieruje ją do zbiornika.
Typowe wyposażenie dodatkowe pomp do c.w.u. to grzałka elektryczna. Dzięki niej można w razie potrzeby szybciej podgrzać wodę oraz zapewnić ją, gdy temperatura powietrza zewnętrznego jest zbyty niska dla pompy. Jeżeli powietrze czerpiemy spoza budynku, to pompy tego rodzaju są w stanie działać przy temperaturze zewnętrznej ok. 0°C. Dopuszczalną minimalną temperaturę zewnętrzną warto jednak sprawdzić, bo dla jednego urządzenia będzie to np.+7°C, dla innego zaś -7°C. Kilkunastostopniowa różnica to dużo. Przesądza o tym, o ile będziemy musieli dogrzewać wodę w inny sposób wiosną i jesienią.
Temperatura źródła dolnego
Przy projektowaniu instalacji zwykle przyjmuje się następującą temperaturę źródła dolnego:
- + 10°C - woda gruntowa oraz głębokie odwierty pionowe;
- + 4°C - kolektor ułożony na dnie stawu;
- 0°C - poziomy kolektor gruntowy;
- +2 lub +7°C - powietrze zewnętrzne - z zastrzeżeniem, że jego temperatura może spaść nawet poniżej -20°C.
Temperatura źródła górnego
Dla sprawności pompy korzystne jest podgrzewanie wody do jak najniższej temperatury. Przekłada się to na wysoki współczynnik sprawności COP, a co za tym idzie - niskie koszty eksploatacji. Dlatego w domach z pompą ciepła pierwszym wyborem powinno być ogrzewanie płaszczyznowe (podłogowe, sufitowe, ścienne), projektowane dla temperatury zasilania ok. 35°C. Przykładowo ta sama pompa ma COP 4,3, przygotowując wodę o temperaturze 35°C, zaś przy 45°C już tylko 3,3. A w takiej sytuacji rachunek ekonomiczny jest coraz mniej korzystny.
Przypomnijmy, że COP określa stosunek ilości oddanego ciepła do pobranej ilości energii elektrycznej. Jeżeli pompa oddając 10 kW, pobiera 3 kW prądu, to COP wynosi 3,3.
Jaka moc pompy ciepła?
Z mocą pompy ciepła nie należy przesadzać. Generalnie, powinna ona odpowiadać zapotrzebowaniu budynku na ciepło, chyba że przewidujemy układ biwalentny - wtedy może być niższa. Przypomnijmy, że pompa sama nie wytwarza ciepła, lecz pobiera je z otoczenia. W związku z tym decydując się na model o większej mocy, musimy powiększyć też źródło dolne. Bez tego pompa będzie funkcjonować źle. W skrajnym przypadku tak wymrozi nasze źródło dolne, że całość przestanie działać.
Konieczne jest tu zastrzeżenie, że efekty zawyżenia mocy pompy mogą być odczuwalne w niewielkim stopniu, jeśli jej sprężarka ma możliwość płynnej regulacji mocy. W żadnym razie nie należy jednak traktować tego jako zachęty do kupna "przewymiarowanych" urządzeń. Po pierwsze - zapłacimy za nie więcej, a po drugie - ten zapas mocy i tak może być przyczyną problemów, skoro zakres regulacji jest ograniczony.
Kiedy na zewnątrz panuje tzw. obliczeniowa temperatura -20°C (dla większości kraju), zarówno poprawnie dobrana, jak i "przewymiarowana" pompa będą pracować właściwie - ta druga po prostu z obniżoną mocą. Aczkolwiek przez większość sezonu temperatura jest znacznie wyższa. Gdy na zewnątrz jest ok. +7°C, wystarcza zaledwie 30% projektowanej mocy grzewczej. Pompa dobrana bez zapasu będzie w stanie nadal pracować (szczególnie jeśli też ma regulację mocy), zaś dla tej "przewymiarowanej" dostępny zakres regulacji zostanie najpewniej przekroczony.
Przy obecnych standardach ciepłochronności budynków, nowy dom o powierzchni 150 m2 nie będzie raczej potrzebował pompy mocniejszej niż 10 kW. I mniej więcej takie pompy uwzględniliśmy w naszym zestawieniu. Jednak pamiętajmy, że dobór pompy powinno poprzedzić staranne zaprojektowanie całego układu grzewczego.
Jarosław Antkiewicz
fot. otwierająca: Stiebel Eltron
Zdaniem naszych Czytelników
Zdaniem Czytelnika
08 Mar 2024, 15:57
Komentarz dodany przez kk: Tabela z porównaniem jest po lewej stronie do pobrania w pliku pdf
Zdaniem Czytelnika
07 Feb 2024, 13:40
Komentarz dodany przez Albert: Kolega wcześniej napisał, że to reklama Panasonic'a. Ja posiadam pompę panasonic aquera 12kW. Zastanówcie się na zakupem tej pompy, materiały reklamowe są idealne. Rzeczywistość jest inna gdy wystąpi usterka. Na czujnik w grudniu (pompa wyłączona) ...
Zdaniem Czytelnika
17 Jul 2023, 13:25
Komentarz dodany przez kupiec: Żaden ranking czy porównanie. Tylko opis i reklama. Artykuł DNO lub może tytuł wprowadzający w błąd.
Zdaniem Czytelnika
04 Apr 2023, 11:48
Komentarz dodany przez Baca: to chyba reklama panasonica a na pewno nie zestawienie oferty czy jakikolwiek ranking czegokolwiek
Gość Zainteresowany
24 Jan 2023, 00:40
Szukałem rankingu pomp ciepła, a niestety znalazłem tylko zestawienie.
Gość Marcin Z
07 Sep 2022, 09:26
Bardzo merytoryczny artykuł odnośnie funkcjonalności pompy ciepła. Za wiele pomp niestety się przepłaca.
Gość Esselite
11 Jul 2022, 20:55
A gdzie jest to zestawienie pomp ciepła?
Gość Gość
15 Jun 2022, 14:22
Na prosty rozum za mała pompa to problem,bo będzie dużo nadrabiać grzałkami.Przewymiarowana zaś to mniejszy problem bo można dołożyć bufor który odbierze i zmagazynuje ciepło zapobiegając tzw.taktowaniu pompy.Zgodzę się co do jednego,że producenci kiepsko myślą ograniczając ...
aaaa
06 Jun 2022, 10:22
artykuł się trochę zdeaktulizował, ale ma swoja wartośc historyczną ;)
Gość Ja
06 Jun 2022, 08:11
Pompa monoblock Gree za 12k zł brutto. Montaż za grosze przez Hydraulika.
Gość kio
24 May 2022, 13:39
idiotyczny artykuł zupełnie o niczym. jedna baba drugiej babie
Eksperci Viessmann
16 Dec 2020, 15:54
...
Budujemy Dom - budownictwo ogólne
03 Dec 2020, 08:47
Na pierwszy rzut oka trzeba policzyć zapotrzebowanie w najgorszym wypadku maksymalne i znaleźć model urządzenia, który "da radę". Możliwe, że nie obejdzie się bez kilku lub kilkunastu urządzeń. Załóżmy, że z urządzeniem jest zintegrowany zbiornik na 250 litrów i zaspokoi ...
Gość Zenekn
03 Dec 2020, 00:06
Pompa do cwu blok, 24 mieszkania. Jakie są możliwości zastosowania powietrznej pompy ciepła. Montaż w piwnicy budynku.
Buster
13 Nov 2019, 08:03
56 minut temu, Gość Tomek. napisał: Czy można pompę ciepła zainstalować w mieszkaniu? Mam mieszkanko na wsi gdzie pomieszkuję tylko na święta,i szukam sensownego sposobu ogrzewania. Pozdrawiam.
Gość Tomek.
13 Nov 2019, 07:07
Czy można pompę ciepła zainstalować w mieszkaniu? Mam mieszkanko na wsi gdzie pomieszkuję tylko na święta,i szukam sensownego sposobu ogrzewania. Pozdrawiam.
Eksperci Viessmann
19 Jul 2018, 13:46
4 godziny temu, Budujemy Dom - budownictwo ogólne napisał: Przez te kilka lat zamieniły się nazwy, ceny, modele ale technologia raczej nie. Zmieniły się jeszcze trendy i obecnie pewno przeważają pompy ciepła powietrze-woda. Najważniejsze. Temat jest rozwojowy i nie ...
Budujemy Dom - budownictwo ogólne
19 Jul 2018, 08:46
I cóż z tej gwarancji? Też mi kryterium wyboru. Przecież wiadomo, że w Niemczech mało kto (albo nikt) kupi Aristona. Tu chodzi o dobór pompy ciepła do oczekiwań a potem i tak kupujemy markę "lokalną" a jak nie mamy takiej marki, polegamy na reklamie. I dlatego twierdzę, że przy ...
Gość sm
19 Jul 2018, 07:49
Ariston jak widać nie potrzebuje reklamy i brakuje ich produktów w zestawieniu. Ma chyba najdłuższą gwarancję =8 lat.
Takiowaki
23 Jan 2018, 10:11
A jest gdzieś może jakaś aktualizacja tego zestawienia? Kilka lat już minęło i prawdopodobnie ceny oraz modele się również zmieniły.
Eksperci Viessmann
22 Jan 2018, 14:43
Witam, Słusznie zauważyłeś, że są niezawodne i tanie w eksploatacji, ale wśród modeli do wyboru konkurencja jest coraz większa Inwestorzy mają w czym wybierać, zanim jednak zdecydujecie się na konkretnego producenta, radziłbym przestudiować warunki gwarancyjne, serwisowe ...
Gość Kriss
22 Jan 2018, 12:45
Pompy ciepła są bezkonkurencyjne. Niezawodne i generują niskie koszty. Pompy tanie nie są, ale po to są dotacje gminne żeby z nich korzystać. U siebie w domu mam polskiego apica, który spisuje się znakomicie trzecią zimę z rzędu.
Gość Radek
22 Nov 2016, 23:05
Bardzo przydatne zestawienie - konkretne i umożliwia zapoznanie się z poszczególnymi modelami. Jest chyba nieco jednak nieaktualne - ostatnio rozmawiałem z właścicielem polecanej firmy z Warszawy instalującej pompy ciepła różnych producentów (także wymienionych w tabeli) i polecał ...
Gość arturo72
10 Apr 2016, 16:36
Cytat Nie potrafisz kowadeł odnieść się inteligentnie do zagadnienia i musisz walić epitetami, to lepiej nie odpowiadaj wcale. Do tego cały czas ten przykład swojego kurnika w którym jest więcej styropianu niż wszystkiego innego razem ...
demo
10 Apr 2016, 15:38
Cytat Bzdury gadasz Wypowiadasz się jak typowy ciemnogród ze wsi zabitej dechami który nie ma zielonego pojęcia co z czyn się jje ;) Nie potrafisz kowadeł odnieść się inteligentnie do zagadnienia i musisz walić epitetami, ...
Gość arturo72
09 Apr 2016, 16:30
Cytat Nie wiem skąd autor wziął dane na temat ceny energii ale do niej trzeba doliczyć opłaty przesyłowe co daje z zakupioną 1 kW h cenę około 65 groszy co daje 3250 złoty. Następna spraw to współczynnik COP skoro zakres jest od 1 ...
Gość Konrad
09 Apr 2016, 16:15
Używam pompy ciepła od 4 lat, wyliczenia są ok. Cena energii elektrycznej jest uśredniona druga i pierwsza taryfa.Jeżeli chodzi o COP to np. dla temperatury na zewnątrz 2 stopni cencjusza firma ma pompy z COP nawet 5 czyli nawet lepszym niż przyjęto.COP 2,5 to jest, ale przy -20 to ...
Gość robi
03 Mar 2016, 18:55
Nie wiem skąd autor wziął dane na temat ceny energii ale do niej trzeba doliczyć opłaty przesyłowe co daje z zakupioną 1 kW h cenę około 65 groszy co daje 3250 złoty. Następna spraw to współczynnik COP skoro zakres jest od 1 do max 5 to według mojej praktyki ja bym go uśrednił ...
Gość jk
11 Feb 2014, 20:41
NIe zgadzam się ze obecnie budowane domy w wykonaniu standardowym sciana 25 + 15 styropian i 20 cm welna w dachu mają zapotrzebowanie na poziomie 50w/m2, to jest tylko teoria a w praktyce taki dom potrzebuje od 70-90 W/m2, a to przy wyliczeniach do pompy czy innego ogrzewania ma wielkie znaczenie.
Gość Maria Pączko
15 Mar 2012, 23:44
Zwracam się do panów aby podali obecnie cenę kotłowni, komina przyłączenia gazowego, drzwi atestowanych do kotłowni, i związanych innych pozycji bo wiadoma rzecz że instalację ogrzewania i tak trzeba zrobić tak czy tak, chcę rozważyć instalację pompy i chcę porównać ...
HenoK
13 Aug 2010, 11:43
Cytat Vikersonn polecać mam prawo tak jak Pan może mieć inne zdanie. Nie mam nic przeciwko temu, żebyś podzielił się uwagami na temat działania tej pompy ciepła po sezonie grzewczym, a najlepiej po kilku sezonach. Domyślam ...
bajbaga
13 Aug 2010, 11:12
Cytat Panie HenoK, generalnie chamstwa nie warto komentować tylko przejść obok z ingnorancją. Vikersonn polecać mam prawo tak jak Pan może mieć inne zdanie. Domyślam się tylko, że Pana maniery i zachowanie pochodzi z innej epoki niż ...
Gość Piotr.R
13 Aug 2010, 10:21
Panie HenoK, generalnie chamstwa nie warto komentować tylko przejść obok z ingnorancją. Tym razem jednak pozwolę sobie zwrócić Panu uwagę. Fakt, nie patrzyłem na datę artykułu - pojawił mi się w google i bardzo byłem ciekaw czy przepłaciłem. Okazuje się że nie, a jeśli są ...
HenoK
11 Aug 2010, 18:46
Cytat Ciekawy artykuł tylko brakuje tu ceny pompy ciepła Vikersonn. Na ich stronie z kalkulatorem da się policzyć koszty ogrzewania dla domu w zależności od m2 powierzchni i dobrać pompę do domu. Dal 150m2 kwoty wychodzą podobne, a u mnie ...
Gość Piotr.R
11 Aug 2010, 18:32
Ciekawy artykuł tylko brakuje tu ceny pompy ciepła Vikersonn. Na ich stronie z kalkulatorem da się policzyć koszty ogrzewania dla domu w zależności od m2 powierzchni i dobrać pompę do domu. Dal 150m2 kwoty wychodzą podobne, a u mnie zima pokaże czy było Ok. Wszystkim, którzy sie ...
HenoK
17 Mar 2010, 14:08
Cytat przy roznicy nakladow 40000 zl miedzy pompa a koltlem gazowym,pieniadze te trzeba brac pod uwage jako kapital ktory pracuje i zarabia. Moja kompletna instalacja grzewcza z pompa ciepła i kolektorami słonecznymi kosztowała ...
Gość adam
30 Nov 2009, 14:20
Bardzo fajny artykuł i z pewnoscia tez pomocny.Sam sie zastanawiam ,ale brakuje mi jeszcze tutaj zestwienia najlepszych marek i firm trudniacych sie zakładaniem takich pomp.Rzeczywiscie widac ze ta instalacja sie opłaca.Ale sam na własnym przykładzie równiez moge powiedziec ze to dobra ...
JALA
01 Apr 2009, 10:46
Cytat przy roznicy nakladow 40000 zl miedzy pompa a koltlem gazowym,pieniadze te trzeba brac pod uwage jako kapital ktory pracuje i zarabia.Pompa to nie tylko 'oszczednosci'.Ten kapital to liczac oszczednie okolo 2-2.5 tys zl z otsetek od kapitalu.W ...
bajbaga
31 Mar 2009, 17:48
Cytat Czy ktoś posiada pompę ciepła firmy Octopus? Z posiadanych informacji wynika że jest to rewelacja w ogrzewnictwie. Jedyna różnica, w odniesieniu do podobnych pomciepła powietrze/woda jest w tym, że ta pompa "Sopel Lodu" ...
Gość edwards
31 Mar 2009, 15:11
Czy ktoś posiada pompę ciepła firmy Octopus? Z posiadanych informacji wynika że jest to rewelacja w ogrzewnictwie.
Gość plumber
22 Mar 2009, 01:05
przy roznicy nakladow 40000 zl miedzy pompa a koltlem gazowym,pieniadze te trzeba brac pod uwage jako kapital ktory pracuje i zarabia.Pompa to nie tylko 'oszczednosci'.Ten kapital to liczac oszczednie okolo 2-2.5 tys zl z otsetek od kapitalu.W dodatku posiadajac dom o tych samych wlasciwosciach ...
JALA
12 Mar 2009, 15:10
mam licznik dwutaryfowy a zużycie średnio 50 na 50 dlatego dałem średnia 35gr. Mam kolektory poziome 800 metrów ze względu na kamienisty teren. To mój pierwszy sezon, więc budynek świeżo po budowie, nie wiem czy 400zl dla Ciebie dużo czy mało za ogrzewanie, dla mnie to mało, za ...
Deggial
12 Mar 2009, 14:56
400 zł/m-c - zaniżasz cenę energii elektrycznej. To mnie niewiele więcej kosztuje ogrzanie domu o podobnej powierzchni budowanego 15 lat temu (nie ocieplony wg nowych standardów) olejem opałowym (w domu mieszka 7 osób także zużycie wody jest konkretne). Nie mówiąc o tym, iż koszt ...
JALA
12 Mar 2009, 14:34
te 20000 to troche za dużo moim zdaniem.. powierzchnia grzewcza 220m + CWU 300l, ogrzewanie podłogowe, zużycie zależy oczywiście od miesiąca... im wcześniejsze miesiące (wrzesień, październik) dolne źródło ma jeszcze sporo ciepła... reasumując, zużycie KW (nie mam przed sobą ...
Redakcja
12 Mar 2009, 09:47
Racja. Ściśle licząc wychodzi 17.000 kWh, natomiast 20.000 kWh jest pewnym zaokrągleniem, wykorzystywanym dalej w Tabeli 2. Zastosowano zaokrąglenie, bo parametry wyjściowe są oszacowane orientacyjnie, np. moc potrzebna do ogrzania 1 m2 – przyjęto 50W, ale jest to założenie szacunkowe. ...
Deggial
11 Mar 2009, 14:37
Dobre te 20 000 mnożąc przez średnią cenę 1 kWh w granicach 0,40 zł to wychodzi fajna kwota. Zachód już dawno wyszedł z pomp ciepła tylko u nas się to tłucze że to niby takie super i w ogóle.
Pomocnik
11 Mar 2009, 13:50
...
Gość Szymon
11 Mar 2009, 13:50
mam pytanie odnośnie tabeli 1. Moc pompy ciepła na ogrzewanie + c.w.u. [kW] 8,5 L. godz. pracy urządzenia grzewczego w roku [h] 2000 Roczne zużycie e. na ogrzewanie + c.w.u. [kWh] 20 000 20 000 - skąd się wzięło? 8,5 kW x 2000h = 17 000kWh Czy się mylę?