Trzypunktowy system ryglujący (fot. Siebau)Decyzja dotycząca wyboru i zakupu bramy garażowej powinna być dobrze przemyślana. Na rynku ugruntowali już swą pozycję renomowani producenci, którzy są w stanie udzielić fachowej porady, dokonać obmiaru, przywieźć i zamontować bramę, a w razie awarii służyć pomocą...
Decyzja dotycząca wyboru i zakupu bramy garażowej powinna być dobrze przemyślana. Na rynku ugruntowali już swą pozycję renomowani producenci, którzy są w stanie udzielić fachowej porady, dokonać obmiaru, przywieźć i zamontować bramę, a w razie awarii służyć pomocą serwisową. Szeroka, zróżnicowana oferta bram uchylnych, rolowanych i segmentowych zmusza klienta do szukania kompromisu między funkcjonalnością, wyglądem a ceną. Pod uwagę brane są nawet sporadycznie tradycyjne bramy dwuskrzydłowe.
Bramy uchylne (płytowe)
Bramy uchylne to praktyczne, tradycyjne rozwiązanie a jednocześnie nowoczesny układ konstrukcyjny i technologia produkcji, gwarantująca przystępną cenę.
Ościeżnice oraz konstrukcja skrzydła bramy garażowej wykonane są z ocynkowanych kształtowników stalowych. Rama usztywniona jest dodatkowo poziomymi płaskownikami i wypełniona ocynkowaną blachą stalową lub drewnem. Blacha stalowa malowana jest najczęściej farbą proszkową w kolorze białym lub brązowym.
Brama uchylna wymaga pozostawienia miejsca na podjeździe (fot. Wimar)
Kolor standardowy określa producent, ale korzystając ze wzornika RAL klient może zamówić inny kolor skrzydła, np. czerwony, zielony, granatowy, szary. Często w ofercie standardowej dostępnych jest więcej kolorów. Wypełnienie z blachy stalowej to nie tylko różne kolory, ale także urozmaicone wzory, np. pionowe i poziome przetłoczenia, kasetony lub jodełka.
Alternatywą jest zastąpienie blachy drewnem. Do wyboru są różne jego gatunki, np. sosna kanadyjska, świerk skandynawski, sekwoja. Drewno może być zabezpieczone lakierem transparentnym (widoczne są słoje) lub przeznaczone do malowania. Producenci oferują również bramy z samą ramą, a klient wypełnia ją poszyciem według własnego projektu.
Wszystkie powierzchnie przygotowane do mocowania wypełnienia mają nawiercone otwory – wkręty są niewidoczne z zewnątrz. Skrzydło może być również częściowo przeszklone świetlikami z akrylu lub poliwęglanu. Jest to dobry sposób na doświetlenie garażu światłem dziennym; świetliki są odporne na uderzenia i nie zmniejszają bezpieczeństwa.
Brama uchylna sprawia wrażenie masywnej, ale jest łatwa w obsłudze i bezpieczna dla użytkownika. Ciężar bramy jest zrównoważony sprężynami, więc schowanie jej pod sufitem nie wymaga użycia dużej siły. Precyzyjne prowadzenie w szynach i kilkupunktowe zawieszenie skrzydła gwarantują lekkie i ciche poruszanie się.
Trzypunktowy system ryglujący (fot. Siebau)
Po otworzeniu skrzydło bramy uchylnej utrzymuje się w bezpiecznej, nieruchomej pozycji. Po opuszczeniu skrzydła bramę można zamknąć na klucz, co uruchomi odpowiedni system ryglowania. Standardowym zamknięciem jest zamek z wkładką umieszczony w centralnym miejscu bramy, współpracujący z jedno- lub dwupunktowym systemem ryglowania. W celu zapewnienia większego bezpieczeństwa producenci oferują zamki z wkładką patentową i trzy- lub czteropunktowym systemem ryglowania.
Bramy uchylne produkowane są w dowolnym wymiarze i mogą być montowane zarówno w świetle otworu jak i za nim (od strony pomieszczenia). Wymiary typowe określa producent; bramy odbiegające wymiarami od ofert katalogowych wymagają dopłat.
Typowe bramy w standardowym wykonaniu to rozwiązanie dla oszczędnych. Bardziej zamożni mogą je wyposażyć w napęd z systemem zdalnego sterowania gwarantujący komfortowy wjazd do garażu bez wysiadania z samochodu, drzwi (tzw. serwisowe) w skrzydle bramy, płyty izolacyjne do samodzielnego montażu lub montowane fabrycznie, gumowy dolny profil itp. Pobierz wersję pdf: Bramy garażowe i napędy