Napędy elektryczne

Napędy elektryczne

Znacznym udogodnieniem dla użytkownika jest wyposażenie bram uchylnych i segmentowych w napędy elektryczne i system zdalnego sterowania.

Podstawowe elementy napędu to:

  • Głowica
  • Szyna jezdna
  • Łańcuch
  • Element przeniesienia napędu
  • Cięgno łączące system napędowy z bramą

Szyna mocowana jest do sufitu o długości 250-400 cm. Na końcu szyny, w pewnej odległości za skrzydłem bramy garażowej, umieszczona jest głowica. Pod obudową głowicy kryje się silnik zasilany napięciem 12 lub 24 V, transformator, oświetlenie i centrala sterująca.

Do zamocowania napędu niezbędny jest garaż o odpowiedniej głębokości. Ważne jest również nadproże o wysokości umożliwiającej montaż głowicy napędu (min. 30-35 cm).

Praktycznie każdą bramę można wyposażyć w napęd elektryczny, a na wybór odpowiedniego modelu mają wpływ takie czynniki, jak powierzchnia bramy i częstotliwość jej otwierania.

Napędy elektryczne do bram uchylnych i segmentowych uruchamia się:

  • Przyciskiem
  • Kluczykiem
  • Zamkiem kodowym
  • Falami radiowymi

Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest napęd uruchamiany drogą radiową, doceniany przez użytkowników zwłaszcza w deszczowe dni. Sygnał wysłany z pilota jest odbierany przez odbiornik w garażu.

W celu zwiększenia zasięgu pilota (nawet do 400 m) do odbiornika można podłączyć antenę (montowaną na zewnątrz garażu).

Po wjeździe do garażu i opuszczeniu bramy zapala się oświetlenie zintegrowane z głowicą napędu. Po określonym czasie oświetlenie wyłącza się.

Rozbudowane systemy sterowania i programowania oprócz bramy garażowej otwierają też bramę wjazdową i włączają oświetlenie zewnętrzne domu.

Proces programowania napędu umożliwia:

  • Automatyczne lub ręczne ustalenie położeń krańcowych
  • Regulacja czułości modułu przeciwzgnieceniowego (układ zatrzymujący bramę, jeśli napotka ona na swojej drodze przeszkodę)

Znacznie droższym rozwiązaniem jest fotokomórka, która zatrzyma bramę w momencie, gdy osoba lub przedmiot znajdzie się w strefie zagrożenia.

Napędy wyposażone są również w funkcję delikatnego startu i domknięcia bramy, co zapobiega jej uszkodzeniu. Po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, osiąga standardową prędkość, a po pewnym czasie zwalnia, domykając bramę delikatnie i cicho.

W przypadku braku napięcia bramę można odblokować od wewnątrz, pociągając za cięgło znajdujące się przy szynie prowadzącej.

Jeżeli garaż nie ma oddzielnego wejścia, należy zadbać o to, aby instalator zamontował linkę stalową przymocowaną do klamki bramy. Klamka powinna być wtedy zabezpieczona zamkiem z wkładką patentową. Innym rozwiązaniem jest zestaw zasilania awaryjnego na baterię.

Aleksander Rembisz
(fot. otwierająca Wiśniowski)

Komentarze

Gość basista
25-09-2012 18:55
na szczęście to żaden problem zgrać dwa napędy w jednym pilocie. długo nie miałem napędu w garażu, ale wreszcie jest i wszystko otwieram guziczkiem. wielka wygoda..
Gość dante
30-07-2012 11:16
Napędy bardzo, ale to bardzo ułatwiają życie. nie trzeba wysiadać z samochodu żeby odsunąć bramę wjazdowa, następnie otworzyć brane garażową... z napędem odbywa się wszystko szybciej i prościej... odpowiednie zaprogramowanie i wjazd lub wyjazd z garażu i posesji nie sprawia ...
retrofood
30-10-2011 00:14
Tutaj macie wszystko:http://www.elektroda.pl/rtvforum/viewforum...p;tylko_dzial=1
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz