Podstawowe elementy napędu to:
- Głowica
- Szyna jezdna
- Łańcuch
- Element przeniesienia napędu
- Cięgno łączące system napędowy z bramą
Szyna mocowana jest do sufitu o długości 250-400 cm. Na końcu szyny, w pewnej odległości za skrzydłem bramy garażowej, umieszczona jest głowica. Pod obudową głowicy kryje się silnik zasilany napięciem 12 lub 24 V, transformator, oświetlenie i centrala sterująca.
Do zamocowania napędu niezbędny jest garaż o odpowiedniej głębokości. Ważne jest również nadproże o wysokości umożliwiającej montaż głowicy napędu (min. 30-35 cm).
Praktycznie każdą bramę można wyposażyć w napęd elektryczny, a na wybór odpowiedniego modelu mają wpływ takie czynniki, jak powierzchnia bramy i częstotliwość jej otwierania.
Napędy elektryczne do bram uchylnych i segmentowych uruchamia się:
- Przyciskiem
- Kluczykiem
- Zamkiem kodowym
- Falami radiowymi
Bardzo wygodnym rozwiązaniem jest napęd uruchamiany drogą radiową, doceniany przez użytkowników zwłaszcza w deszczowe dni. Sygnał wysłany z pilota jest odbierany przez odbiornik w garażu.
W celu zwiększenia zasięgu pilota (nawet do 400 m) do odbiornika można podłączyć antenę (montowaną na zewnątrz garażu).
Po wjeździe do garażu i opuszczeniu bramy zapala się oświetlenie zintegrowane z głowicą napędu. Po określonym czasie oświetlenie wyłącza się.
Rozbudowane systemy sterowania i programowania oprócz bramy garażowej otwierają też bramę wjazdową i włączają oświetlenie zewnętrzne domu.
Proces programowania napędu umożliwia:
- Automatyczne lub ręczne ustalenie położeń krańcowych
- Regulacja czułości modułu przeciwzgnieceniowego (układ zatrzymujący bramę, jeśli napotka ona na swojej drodze przeszkodę)
Znacznie droższym rozwiązaniem jest fotokomórka, która zatrzyma bramę w momencie, gdy osoba lub przedmiot znajdzie się w strefie zagrożenia.
Napędy wyposażone są również w funkcję delikatnego startu i domknięcia bramy, co zapobiega jej uszkodzeniu. Po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, osiąga standardową prędkość, a po pewnym czasie zwalnia, domykając bramę delikatnie i cicho.
W przypadku braku napięcia bramę można odblokować od wewnątrz, pociągając za cięgło znajdujące się przy szynie prowadzącej.
Jeżeli garaż nie ma oddzielnego wejścia, należy zadbać o to, aby instalator zamontował linkę stalową przymocowaną do klamki bramy. Klamka powinna być wtedy zabezpieczona zamkiem z wkładką patentową. Innym rozwiązaniem jest zestaw zasilania awaryjnego na baterię.
Aleksander Rembisz
(fot. otwierająca Wiśniowski)