Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 4/2014

Wymiana bramy garażowej

Wymiana bramy garażowej na nową niesie ze sobą wiele korzyści. Przede wszystkim poprawia komfort użytkowania garażu i minimalizuje straty ciepła. Podnosi również walory estetyczne fasady domu. Aby jednak tak było, nową bramę należy wybrać i zamontować, kierując się nie tylko wyglądem, ale również wiedzą techniczną.


Żeby wymiana bramy garażowej przyniosła oczekiwane korzyści, trzeba przeprowadzić ją z głową. Podpowiadamy, kiedy wymiana jest konieczna, radzimy, na co zwracać uwagę przy doborze nowej bramy, prezentujemy dostępne rozwiązania technologiczne – wszystko po to, by się opłacało.

Naprawy

Nie zawsze, gdy obsługa bramy sprawia kłopot konieczna jest jej wymiana. Czasem wystarczy naprawa, żeby przywrócić jej dawną funkcjonalność. Analizując rozmowy użytkowników naszego forum, stworzyliśmy listę najczęstszych problemów z bramą garażową wraz z poradami.

 

Otwieranie i zamykanie bramy jest bardzo hałaśliwe. Irytacja z powodu głośnej pracy bramy może być naprawdę duża, zaś zabiegi eliminujące problem niewielkie. Zacznijmy od dokładnego sprawdzenia zawiasów i mechanizmu otwierania, aby zidentyfikować źródło hałasu. Warto upewnić się, czy rolki toczne (jezdne) nie chwieją się podczas ruchu skrzydła, być może trzeba je dokręcić. Jeśli okaże się, że są zużyte, niezbędna będzie wymiana rolek (nylonowe gwarantują cichą pracę).

 

Metalowe ruchome elementy bramy mogą być skorodowane lub zardzewiałe. Trzeba je wówczas oczyścić, a następnie zakonserwować. Smar powinien być przeznaczony specjalnie do bram garażowych (do użytku na zewnątrz), gwarantuje on dodatkową ochronę przed wilgocią i zmianami temperatury.

 

Uwaga! Nie wolno zapomnieć użyć smaru na prowadnicach, zawiasach, łożyskach rolek, sprężynach i mechanizmie otwierania, a także łańcuchu (jeśli brama jest w niego wyposażona). Po nałożeniu preparatu, skrzydło bramy należy kilkakrotnie zamknąć i otworzyć, aby ułatwić dokładną penetrację smaru. To pozwoli także sprawdzić, czy hałas ustąpił. Nadmiar smaru usuwa się szmatką.

 

Koszty: Za profesjonalny przegląd techniczny (konserwacja, smarowanie, sprawdzenie) zapłacimy ok. 250 zł.

 

Brama ciężko pracuje i często się blokuje. Swobodny ruch bramy może być uniemożliwiony przez niepoprawny montaż elementów, po których porusza się skrzydło – czyli prowadnic. Taka sytuacja najczęściej ma miejsce w przypadku osadzenia przysufitowego bramy uchylnej, której prowadnice muszą być idealnie wypoziomowane i stabilnie zamocowane. Niestety, jeśli prowadnice zostały założone niepoprawnie, konieczny będzie demontaż całej konstrukcji i ponowny montaż bramy.

 

Uwaga! Po zainstalowaniu bramy przez specjalistyczną ekipę, warto sprawdzić jej otwieranie i zamykanie w obecności montażysty. Najlepiej zrobić to kilkakrotnie i upewnić się, że nie ma żadnych rozszczelnień, a ruch skrzydła jest swobodny. Inną przyczyną blokowania się skrzydła bramy mogą być zużyte koła pasowe, będące elementem systemu sprężyn naciągowych w bramach segmentowych. Panel bramy może wówczas zaczepiać o część koła pasowego i uniemożliwiać dalszy ruch.

 

Koszty: Demontaż i ponowny montaż bramy uchylnej lub segmentowej – ok. 800 zł. Nowe koła pasowe z montażem – ok. 150 zł.

Emilia Rosłaniec
fot. Krispol

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!