Czym się kierować, żeby dokonać dobrego wyboru? Czy można znaleźć niedrogą bramę, która będzie wygodna w użytkowaniu? Czym różni się brama uchylna od segmentowej?
(fot. Normstahl)
Brama garażowa usytuowana jest zazwyczaj blisko wejścia do domu, więc warto, by była wykończona w takiej samej stylistyce co drzwi wejściowe: wielu producentów oferuje takie właśnie zestawy.
Na początek trzeba określić sumę, jaką jesteśmy gotowi wydać na bramę, a więc czy wybierać będziemy wśród najtańszych bram rozwieranych i uchylnych, droższych segmentowych czy najdroższych – rolowanych.
Należy pamiętać, że za niestandardowe wymiary czy wyszukane kolory oraz za napęd elektryczny trzeba będzie dopłacić. Z drugiej strony – nie warto przesadnie oszczędzać i rezygnować z napędu, jeśli samochodem wyjeżdżać będziemy codziennie, bo wtedy w każdą niesprzyjającą pogodę będziemy tego żałować.
Bramy rozwierane, czyli skrzydłowe
Tradycyjne bramy: niegdyś bardzo popularne, obecnie wybierane coraz rzadziej. Są proste, więc stosunkowo tanie: od 900 do 2000 zł.
Brama rozwierana składa się z ościeżnicy i skrzydeł umocowanych na zawiasach. Jak każdy rodzaj, bramy te produkuje się w wersji nieocieplonej oraz izolowane wełną mineralną lub styropianem. Poszycie zewnętrzne stanowi profilowana blacha stalowa, ocynkowana lub powlekana.
Bramy rozwierane można otwierać
ręcznie lub za pomocą siłownika sterującego. Do otwarcia takiej bramy potrzeba
dużo miejsca, a zimą trzeba sprzed niej odgarniać śnieg.
Bramy uchylne
Na rynku polskim dostępne od kilkunastu lat. Cieszą się sporą popularnością, głównie ze względu na wygodę użytkowania oraz przystępną cenę – od 900 do 2000 zł.
Profile stalowe, z których wykonane są ościeżnice, pełnią funkcję bocznych prowadnic, po których przesuwa się mechanizm unoszący skrzydło.
Warto kupić taką bramę uchylną, która ma amortyzujący układ unieruchamiający otwartą bramę, co zapobiega jej samoczynnemu zamykaniu.
Nawet gdy brama uchylna nie ma napędu elektrycznego (lub gdy jest przerwa w dostawie prądu), jej otwieranie i zamykanie nie wymaga wielkiej siły, ponieważ wyposażona jest w sprężyny, które ułatwiają wykonanie tej czynności. Po ręcznym opuszczeniu bramy skrzydło można zamknąć na klucz, co uruchamia system ryglowania (jedno-, dwu-, trzy-, a nawet czteropunktowy).
Brama uchylna wymaga podjazdu wydłużonego od 1 do 2 metrów (w zależności od wysokości skrzydła). Tyle bowiem miejsca przed garażem zajmuje otwierające się skrzydło: samochód czekający na otwarcie się bramy nie może więc stawać przed nią zbyt blisko.
Bramy segmentowe, inaczej sekcyjne
Są popularne m.in. ze względu na wygodę otwierania i zamykania, choć nie są tanie: kosztują 2400–4400 zł. Nazwa tych bram pochodzi od połączonych specjalnymi zawiasami dwuściennych segmentów (sekcji), z których składa się skrzydło takiej bramy. Segmenty skrzydeł mają konstrukcję stalową lub aluminiową wypełnioną pianką poliuretanową, a poszycie – ze stali, aluminium lub okleiny drewnopochodnej.
W dolnym segmencie są zamaskowane szczeliny wentylacyjne i uszczelka progowa. Ze względu na dużą szczelność, bramy te polecane są do garaży ogrzewanych.
Bramy segmentowe produkuje się w dwóch wersjach – górnej i bocznej.
Segmentowe górne. Podczas otwierania taka brama unosi się nad progiem, a segmenty przesuwają się wzdłuż prowadnic i chowają pod sufitem, prowadzone na umieszczonych tam szynach. Ciche i niezawodne działanie mechanizmu zapewniają łożyskowane rolki z tworzyw sztucznych, zamontowane na ruchomych zawiasach.
Producenci oferują kilka sposobów montażu takich bram: z prowadzeniem niskim, standardowym lub wysokim – zależnie od wysokości nadproża, które może wynosić od kilku do kilkudziesięciu centymetrów. Do garażu z niskim nadprożem wybiera się bramę z prowadzeniem niskim itp.
Segmentowe boczne. Skrzydła takiej bramy przesuwają się do wnętrza garażu wzdłuż jego bocznej ściany. Łączy ona w ten sposób zalety bramy uchylnej (nie ma szyn podsufitowych) z zaletami segmentowej (nie zajmuje miejsca przed garażem). Nie wymaga żadnego mechanizmu wspomagającego otwieranie, bo jej otwarcie nie wymaga użycia dużej siły. Pasuje do każdego garażu i – w przeciwieństwie do bram segmentowych górnych – do każdego nadproża, bo jego wysokość nie ma tu znaczenia.
Zaletą bram segmentowych jest to, że nie wymagają miejsca na zewnątrz podczas otwierania, ponieważ chowają się do środka garażu. Do takiej bramy można więc podjechać samochodem bardzo blisko: jest to szczególnie ważne, jeśli garaż wychodzi bezpośrednio na ulicę lub gdy manewruje się autem na podjeździe łukowym.