Podjazd do garażu warto ozdobić geometrycznym wzorem. Kostką można wykładać także powierzchnie
o kształcie koła czy półkola. Potrzebne są jednak w tym celu zestawy elementów o różnej wielkości, a takie
znajdują się w ofercie czołowych producentów
O wzorze nawierzchni często decydują względy
praktyczne - najlepszy jest taki, który nie wymaga
kłopotliwego docinania elementówKażdy chce dojść...
Podjazd do garażu warto ozdobić geometrycznym wzorem. Kostką można wykładać także powierzchnie
o kształcie koła czy półkola. Potrzebne są jednak w tym celu zestawy elementów o różnej wielkości, a takie
znajdują się w ofercie czołowych producentów
O wzorze nawierzchni często decydują względy
praktyczne - najlepszy jest taki, który nie wymaga
kłopotliwego docinania elementów
Każdy chce dojść do domu suchą nogą. Jest na to sposób – kostka brukowa.
Na dodatek ułożone z niej ścieżki,
podjazdy czy schody w ogrodzie mogą być naprawdę ładne.
Do tego, by przydomowe nawierzchnie dobrze się spisywały nie wystarczy tylko trafny dobór materiału. Ważny jest też dobry projekt przebiegu i wykończenia traktów, a także odpowiedni sposób ich wykonania. Wiele firm oferuje nie tylko materiał, ale także bezpłatny projekt architekta i ułożenie nawierzchni. Zagospodarowanie otoczenia domu najlepiej zacząć od rozplanowania, którędy mają przebiegać ścieżki i jaka ma być ich szerokość (nie powinna być mniejsza niż 60 cm, a najlepiej, by mogły na niej swobodnie minąć się dwie osoby). Przy rozpatrywaniu wzorów i barw nawierzchni w ogrodzie warto skorzystać z pomocy eksperta, kostka musi bowiem pasować do stylu i koloru elewacji, ogrodzenia i małej architektury.
Zanim kupisz kostkę
Kostkę brukową należy wybierać dopiero wtedy, kiedy ma się już dokładnie rozplanowane ścieżki, tarasy i podjazd. Łatwiej wówczas określić wzór i obliczyć, ile i jakiej kostki będziemy potrzebować. Na ścieżki
i tarasy wystarczą cieńsze elementy (4 cm), na podjazdy lepiej będzie użyć grubszych, bardziej wytrzymałych, np. 6-centymetrowych. Na tym etapie trzeba też wiedzieć, jaki rodzaj gruntu jest na działce i jak głęboko znajdują się wody gruntowe, żeby można było zaprojektować odpowiedni system odwodnienia i ustalić jakie ma być wyprofilowanie nawierzchni, by woda nie spływała w kierunku domu.
Zanim zapłacimy za materiał, obejrzyjmy kilka losowo wybranych elementów – beton powinien być gładki, bez rys, pęknięć
i ubytków. Zwróćmy uwagę na krawędzie kostek – muszą być równe i proste. Ważne są też kolor i faktura wierzchniej warstwy – powinny być jednolite, bez plam. Za plamy nie są uważane jasne wykwity wapienne, które po pewnym czasie znikają zupełnie. Niektóre nowoczesne kostki brukowe poddawane są hydrofobizacji, która pozwala na redukcję takich wykwitów. Na rynku są też odpowiednie preparaty do czyszczenia i impregnacji kostki brukowej.
Betonowa
kostka brukowa
Większość nawierzchni robi się dzisiaj z betonowej kostki brukowej. Powstaje ona
z mieszanki betonowej z dodatkami uszlachetniającymi, formowanej w specjalnych wibroprasach; gotowe kostki są dobrze zagęszczone, gładkie i „trzymają” wymiary.
Kostka może mieć naturalny szary kolor betonu, jeśli jednak do mieszanki doda się pigmenty, otrzyma się materiał w dowolnym kolorze. Najczęściej są to najróżniejsze odcienie czerwieni, zieleni i brązu. Oprócz kostek kwadratowych, prostokątnych czy sześciokątnych są też w kształcie rombu czy szpulki, imitujące cegły albo bruk lub kostki z wypustkami dającymi szczeliny, w których wysiewa się trawę. Metody produkcji kostki są stale ulepszane i unowocześniane, dzięki czemu ich oferta stale się powiększa. Pojawiają się nie tylko nowe kształty i kolory, ale też nowe faktury i sposoby wykończenia. Te najnowocześniejsze mogą nawet wyglądać, jak np. marmur czy granit – jest to możliwe dzięki dodatkowi szlachetnego grysu albo kamienia naturalnego i specjalnym technikom obróbki powierzchni (płukanie, szczotkowanie, profilowanie) – albo jak antyczny bruk (kostka poddawana jest obróbce obijania w specjalnym bębnie).
Tylko na niewielkich powierzchniach kostkę można układać samodzielnie. Wbrew pozorom, poprawne ułożenie kostki nie jest łatwe i najlepiej zamówić taką usługę w firmie, która zapewnia fachowców i dysponuje odpowiednim sprzętem.
Najpierw trzeba starannie przygotować podłoże. Na początek zdejmuje się wierzchnią warstwę gruntu (20-50 cm), której grubość zależy od rodzaju gruntu i przewidywanego obciążenia nawierzchni. Następnie wyrównuje się podłoże i starannie je ubija (używając do tego zagęszczarki). Dno wykopu formuje się w taki sposób, by nawierzchnia miała spadek w odpowiednim kierunku. Następnie układa się
w nim warstwy podbudowy (np. ze żwiru, grysu, lub pospółki; pod ścieżki piesze wystarczy 10-20 cm, pod podjazdy potrzeba więcej – 30-40 cm), starannie je zagęszczając i wyrównując. Na podbudowie układa się 3-5 cm podsypki z piasku lub żwiru, osadza krawężniki i rozpoczyna układanie kostki. Najlepiej kłaść ją od brzegu nawierzchni ku środkowi, aby nie niszczyć przygotowanego wcześniej podłoża.
Uwaga! Kostkę trzeba układać tak, żeby jej górna powierzchnia znalazła się nieco powyżej docelowego poziomu – po ułożeniu będzie ubijana, przez co osiądzie o około centymetr.
Po ułożeniu całej nawierzchni trzeba wypełnić szczeliny drobnym piaskiem i mocno dobić kostki do podłoża (najlepiej wibratorem powierzchniowym z gumową stopą).