Brama garażowa powinna wygodnie się
otwierać, pasować do budynku, chronić
garaż przed nieproszonymi gośćmi,
a w niektórych przypadkach także przed
utratą ciepła. Najczęściej wybieramy
automatycznie otwierane bramy uchylne
lub segmentowe górne, ze względu na
funkcjonalność i niewygórowaną cenę.
Jednak najmniej miejsca zajmują modele
rolowane, a tzw. wrota kupimy bardzo
tanio, nawet w wersji drewnianej.
Przeznaczenie
i funkcjonalność
(fot. Wiśniowski)
Brama uchylna
To niedrogi i popularny rodzaj bramy garażowej.
Podczas jej otwierania sztywna płyta,
unoszona bocznymi stalowymi ramionami,
uchyla się w górę i chowa pod sufitem
garażu – z tego powodu brama uchylna polecana
jest do nieco wyższych pomieszczeń.
Po otwarciu zmniejsza wysokość wjazdu
o ok. 20 cm (możliwy jest również montaż
tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić
5 cm wysokości wjazdu i 10 cm szerokości).
Brama rozwierana
Obecnie kupowana jest rzadko, ponieważ
w porównaniu z innymi modelami, ma sporo
ograniczeń. Dwa skrzydła, tzw. wrota, otwierają się na zewnątrz garażu, dlatego przed
bramą należy pozostawić sporo miejsca (podjazd
musi być odpowiednio długi). Ponadto,
nie nadaje się do garaży położonych poniżej
poziomu gruntu, chyba że pomiędzy bramą
a zjazdem pozostawimy około 1,5 m wolnej
przestrzeni na ruch skrzydła. Zimą, aby
otworzyć skrzydła, trzeba usunąć z podjazdu
śnieg lub zaopatrzyć nawierzchnię w instalację
antyoblodzeniową.
Brama segmentowa
Jest uniwersalna i bardzo wygodna w użytkowaniu.
Składa się z segmentów połączonych
ze sobą zawiasami. Segmenty w trakcie
otwierania przesuwają się po prowadnicach:
w górę, a następnie w głąb garażu pod sufit
(brama segmentowa górna) lub w bok na
ścianę garażu (brama segmentowa boczna).
Otwór wjazdowy może mieć dowolny
kształt. Bramy tego typu nie wymagają
pozostawienia wolnego miejsca na podjeździe,
o ile są wyposażone w napęd i zdalnie
sterowane. W przeciwnym razie potrzeba
ok. 80 cm, by do wrót dało się swobodnie
podejść i je otworzyć.
Brama rolowana
Bramy tego typu nie są tak popularne jak
uchylne czy segmentowe, ponieważ są od
nich droższe. Połączone zaczepami człony
(lamele) nawijane są na specjalny wałek,
znajdujący się nad wjazdem. Wysokość nadproża
musi wystarczyć na umieszczenie bębna
bramy wewnątrz garażu (można też umieścić
go na zewnątrz w specjalnej kasecie).
Małgorzata Kolmus
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 7-8/2012