Jak dbać o nawierzchnię z betonowej kostki brukowej?

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
Jak dbać o nawierzchnię z betonowej kostki brukowej?

Kostka betonowa, którą ułożyłem około 10 lat temu wokół domu nie wygląda już atrakcyjnie. Jest zszarzała, częściowo pokryta nalotem. W niektórych miejscach na podjeździe widać zagłębienia i wybrzuszenia. Jak prawidłowo przeprowadzić renowację bruku i ewentualną naprawę nawierzchni?

Choć kostka betonowa jest trwała i odporna na działanie czynników zewnętrznych, od czasu do czasu trzeba ją porządnie wyczyścić i odświeżyć. Po kilku czy kilkunastu latach użytkowania mogą bowiem wystąpić na niej rysy, pęknięcia, trudne do usunięcia plamy, warstwa zielonego nalotu czy koleiny. Niekiedy wystarczają proste zabiegi pielęgnacyjne. Innym razem trzeba wymienić część elementów lub cały trakt zbudować od nowa.

Usuwamy zabrudzenia, naloty, chwasty

Wymiana brukowanej nawierzchni z kostki to ostateczność, bowiem przy odrobinie wysiłku można odświeżyć jej wygląd. Warto zacząć od solidnego spłukania jej strumieniem wody z myjki ciśnieniowej. Dla lepszego efektu używa się także przeznaczonego do betonu detergentu czyszczącego, ewentualnie płynu do mycia naczyń. Świeże plamy można zasypać piaskiem, który chłonie olej, lub zmyć gorącą wodą z detergentem. W zacienionych i wilgotnych miejscach nawierzchnia z czasem pokrywa się nalotem organicznym. Poradzi sobie z nim myjka ciśnieniowa. Uważajmy jednak, aby podczas jej stosowania nie wypłukać piasku z fug.

Jeżeli kostka ma liczne rysy, trudne do usunięcia zabrudzenia czy plamy z farby, jej powierzchnię można wypiaskować lub zeszlifować. Znacznie częściej stosuje się pierwszą metodę. Piasek zmieszany z wodą podawany pod dużym ciśnieniem ściera zniszczoną warstwę. Później taki odświeżony bruk najlepiej zaimpregnować.

Mało estetycznie na betonowej kostce wyglądają także wykwity w postaci białawego nalotu. Z czasem ścierają i zmywają się same, jednak można pozbyć się ich szybciej, stosując przeznaczone do tego preparaty.

Problemem (zwłaszcza latem) bywają też rosnące w spoinach chwasty. Można usuwać je mechanicznie za pomocą specjalnych narzędzi (nożyków, szpachelek), ale jest to dosyć uciążliwe. Skuteczniejszą metodą jest zastosowanie środka chwastobójczego. W sprzedaży znajdziemy również preparaty, którymi polewa się spoiny. Zapobiegają one porastaniu ich chwastami oraz mchem. Ten ostatni może pojawiać się w miejscach zacienionych. Nie wszystkim użytkownikom przeszkadza, pamiętajmy jednak, że po deszczu robi się śliski.

Część osób decyduje się na usunięcie starej piaskowej zasypki i zastosowanie w jej miejsce wodoprzepuszczalnej zaprawy epoksydowej, która nadaje traktom odporność na zarastanie roślinnością, czyszczenie myjką ciśnieniową oraz zwiększa stabilność. Zaprawę taką warto stosować na niewielkich powierzchniach z lekkim spadkiem.

Raz na jakiś czas warto porządnie wyczyścić nawierzchnię. Jest to także niezbędne przed zabiegiem impregnacji. Myjką ciśnieniową usuniemy zarówno bieżące zabrudzenia, jak i mech. (fot. z lewej: Tikkurila, fot. z prawej: Karcher)

Przeprowadzamy impregnację kostki brukowej

Jeżeli głównym problemem jest zszarzały kolor nawierzchni, wystarczy ją zaimpregnować, aby odzyskała świeży wygląd. Po latach użytkowania kostka często blaknie pod wpływem promieniowania UV (zwłaszcza, gdy nie została zabezpieczona). Preparaty można stosować zarówno na nowy, dopiero co ułożony bruk, jak i stary, poddany wcześniej gruntownemu czyszczeniu. Mają właściwości hydrofobowe, dlatego zmniejszają nasiąkliwość materiału, podnosząc jego odporność na działanie mrozu, uszkodzenia mechaniczne (kruszenie, ścieranie), zaplamienie i powstawanie wykwitów.

Dostępne na rynku impregnaty nieco różnią się od siebie. Mogą dawać matowe wykończenie albo tzw. efekt mokrego kamienia. Niektóre zwiększają intensywność koloru kostki, inne mają właściwości barwiące i dostępne są w różnych odcieniach.

Impregnację wykonujemy w suchy, ciepły, ale niezbyt słoneczny dzień. Powierzchnia powinna być sucha i oczyszczona wcześniej z piasku, brudu, oleju czy mchu za pomocą myjki ciśnieniowej. Preparat należy rozprowadzać równomiernie wzdłuż spoin. Najwygodniej robić to za pomocą wałka na kiju teleskopowym. Używa się też pędzla, a w przypadku dużego metrażu - natrysku. W pierwszej kolejności malujemy trudno dostępne miejsca, np. kostki przy obrzeżach i same obrzeża. Zwykle nakłada się dwie warstwy, w odstępie czasowym zalecanym przez producenta.

Ciekawym rozwiązaniem jest zastosowanie impregnatu barwiącego w celu odświeżenia wyglądu bruku. Pamiętajmy, aby wcześniej wykonać w mało widocznym miejscu test koloru. Warto wybierać produkty o neutralnym zapachu, przyjazne dla środowiska. (fot. Tikkurila)

Wymieniamy pojedyncze kostki

Niekiedy tylko poszczególne elementy mają pęknięcia, spowodowane usuwaniem lodu za pomocą ostrych narzędzi, intensywnym stosowaniem środków odladzających czy zastosowaniem zbyt cienkiego materiału na trakty poddawane dużym obciążeniom.

Kostki można łatwo wyjąć i zastąpić nowymi. Do ich wyciągania najwygodniej używać chwytaka do bruku, ewentualnie wąskiego cienkiego dłuta oraz specjalnych stalowych haczyków. Przy wymianie, najlepiej mieć zapas materiału, który był pierwotnie układany. Wtedy będziemy mieć pewność, że jest w tym samym kolorze. Nowy, nieużytkowany jeszcze bruk początkowo będzie się różnić odcieniem, ale z czasem różnica się zatrze.

Demontaż pojedynczych kostek najłatwiej przeprowadzić, używając chwytaka brukarskiego

Chwytak brukarski
Demontaż pojedynczych kostek najłatwiej przeprowadzić, używając chwytaka brukarskiego. (fot. Libet)

Naprawiamy nierówną nawierzchnię

Jeśli trakt się zapada, rozjeżdża, powstają nierówności, przyczyną zwykle jest źle wykonana podbudowa, zbyt duże obciążenie (np. wjeżdżanie na podjazd ciężarówkami), ewentualnie podmywanie nawierzchni przez wodę. Czasem kostki przemieszczają się z powodu braku obrzeży (niewykonanie ich jest poważnym błędem) i wtedy zwykle trzeba poprawić znaczny fragment nawierzchni.

W przypadku, gdy zapada się jedynie kilka kostek, nie ma potrzeby sięgać do warstwy nośnej. Wystarczy usunąć te elementy, uzupełnić piaskową podsypkę, wyrównać ją, ułożyć ponownie bruk, dobić go gumowym młotkiem i zafugować piaskiem. Drobne naprawy z powodzeniem można wykonać we własnym zakresie.

Układanie nawierzchni z kostki brukowej
Nawierzchnie z kostki mają tę zaletę, że w razie potrzeby można je poprawić czy powiększyć. Czasem wystarczy rozebrać mały fragment i naprawić podbudowę. Jeśli zaś podjazd nie ma właściwego spadku lub odwodnienia, trzeba go rozebrać i wykonać od nowa. (fot. Lafarge)

Jeśli kostka zapadła się na dużej powierzchni, należy sprawdzić stan podbudowy i ocenić zakres prac. Najlepiej zlecić je wykwalifikowanej ekipie brukarskiej, zwłaszcza w obrębie podjazdu, który musi znosić duże obciążenia. Błędy wykonawcze bardzo często dotyczą warstwy nośnej (spodniej) z kruszywa. Bywa układana z niewłaściwych materiałów i niedostatecznie zagęszczana. Jej naprawa jest na ogół pracochłonna i kosztowna.

Po zdjęciu bruku, stwardniałą podsypkę piaskowo-cementową przeważnie się usuwa, wcześniej rozbijając ją na części. Teraz można sprawdzić stan warstwy nośnej i podłoża. W miejscach, gdzie kruszywo zapada się, należy je uzupełnić i ubić w sposób mechaniczny przy użyciu zagęszczarki. W przypadku ścieżek, grubość warstwy nośnej powinna wynosi 10-20 cm, w obrębie podjazdów 20-30 cm.

Później trzeba na nowo ułożyć, zagęścić i odpowiednio wypoziomować 3-5 cm warstwę podsypki piaskowej. Kolejny etap to położenie kostki. Gdy powierzchnia jest już wybrukowana, stabilizuje się ją i wyrównuje przy użyciu zagęszczarki z gumową nakładką ochronną. Ostatni etap prac to wypełnienie piaskiem niewielkich szczelin między kostkami.

Małgorzata Kolmus
fot. otwierająca: Bruk-Bet

Dodaj komentarz

time image
time image
Malowanie budki lęgowej dla jerzyków
Malowanie budki lęgowej dla jerzyków
Zadaj pytanie ekspertowi Masz wątpliwości lub dodatkowe pytania? Napisz do nas!
expert image
Akceptowane formaty plików: 'jpg', 'jpeg', 'gif', 'bmp', 'png'. Dodawanie wielu plików - wciśnij CTRL.
Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Okres przetwarzania danych: Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w tym konkretnym przypadku, do czasu udzielenia odpowiedzi. Masz prawo do: dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych lub ich przenoszenia. Możesz: odwołać zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych, zażądać, by Twoje wszystkie dane zostały usunięte. Podstawy prawne: art. 5, 6, 12, 13 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Czytaj więcej
Dodano plik do wysłania
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!
Budujemy Dom
11,90 zł tylko teraz!
Teraz za darmo!
Od teraz, dla wszystkich! Wystarczy, że się zalogujesz. A otrzymasz dostęp do wszystkich artykułów z papierowego Budujemy Dom! Całkowicie za darmo!
Dom Energooszczędny Vademecum 2020

Dom Energooszczędny Vademecum

ABC Budowania 2020

ABC Budowania

Jak budować bez błędów

Wnętrza 2021

Wnętrza

Nowoczesne, stylowe, piękne wnętrza - zasady, porady, inspiracje

Czas na Wnętrze kwiecień 2021

Czas na Wnętrze

Magazyn wnętrzarski pełen inspiracji

Twój Dom Twój Styl 2019

Twój Dom Twój Styl

Poradnik shoppingowy

Budujemy Dom kwiecień 2021

Budujemy Dom

Czasopismo budowlane dla budujących dom i wykonawców

Dom Polski 2021

Dom Polski

Jak zbudować dom tańszy niż mieszkanie

Nowoczesne Instalacje 2021

Nowoczesne Instalacje