7 błędów przy budowie podjazdu

7 błędów przy budowie podjazdu

7 błędów, których nie możesz popełnić podczas budowy podjazdu.

1. Brak projektu nawierzchni podjazdu

Projekt podjazdu może znacznie usprawnić prowadzenie robót, szczególnie, gdy decydujemy się na samodzielne ich wykonanie. Projekt opłaca się zamówić w firmie oferującej kostkę, bo najczęściej wliczony jest w jej cenę. Może też wykonać go architekt krajobrazu planujący ogród.

2. Zbyt mały podjazd

Swobodne manewrowanie zapewni podjazd o szerokości minimum 3 m. Minimalne wymiary miejsca postojowego samochodu osobowego to 2,5 × 5 m.

3. Nieprawidłowe wykonanie wykopu

Prace należy rozpocząć od wytyczenia krawędzi podjazdu za pomocą linki lub cienkiego drutu. Pamiętajmy, by z zaznaczonego obszaru najpierw usunąć warstwę żyznej ziemi, a dopiero potem wykonać wykop odpowiedniej głębokości (ręcznie lub za pomocą spycharko-ładowarki). Ziemię z wykopu najlepiej wykorzystać w ogrodzie, np. do kształtowania powierzchni terenu, aby nie trzeba było jej wywozić.

4. Niewłaściwy poziom podjazdu

Nawierzchnia utwardzona sąsiadująca z rabatami powinna znajdować się nieco ponad ich poziomem (dzięki temu nie będzie osypywała się na nią ziemia), natomiast na równi z powierzchnią sąsiadującego trawnika, co ułatwi koszenie.

5. Niestabilne krawężniki wzdłuż podjazdu

Krawężniki osadza się zaraz po zagęszczeniu dna wykopu pod podjazd (dopiero później układa się podbudowę). Warto posłużyć się przy tym poziomicą laserową i sznurem (promień lasera umożliwi wyznaczenie poziomu krawężników, a rozciągnięty między kołkami sznur - linię ich osadzenia). Krawężniki należy mocować na warstwie gęstego betonu, a po jego związaniu, od zewnątrz obsypać je ziemią, natomiast od środka - materiałem podbudowy. Obrzeża te mogą wystawać ponad powierzchnię podjazdu lub znajdować się na równi z nią.

Schemat: Sposób osadzania krawężników
Sposób osadzania krawężników

6. Nieuwzględnienie przebiegu instalacji pod podjazdem

Na etapie przygotowywania podbudowy podjazdu trzeba pamiętać o wykonaniu wykopów pod instalacje (elektryczną, sanitarną, kanalizacyjną lub odwadniającą), jeśli mają przebiegać pod nawierzchnią. Wzdłuż rur instalacji grunt powinien być starannie ubity, by nie doszło do zapadania się nawierzchni.

7. Niezapewnienie odprowadzania wody deszczowej z podjazdu

Każdą utwardzoną nawierzchnię powinno się wykonać z niewielkim spadkiem (co najmniej 2%), który zapewni szybkie odprowadzanie z niej wody. Podjazd powinien być nachylony tak, by woda nie spływała w stronę ściany domu. Jeśli nawierzchnia jest rozległa, może wymagać zainstalowania odwodnienia liniowego, które polega na odprowadzaniu wody deszczowej z nawierzchni systemem korytek przykrytych rusztami.

Samodzielne wykonanie odwodnienia liniowego nie jest trudne, ale czasochłonne, dlatego jego montaż najlepiej powierzyć firmie brukarskiej, która będzie układać nawierzchnię (w trakcie wykonywania podbudowy podjazdu, na wymaganej głębokości ustawi korytka odwadniające i połączy je z rurami odpływowymi).

Redaktor: Małgorzata Kolmus

FAQ Pytania i odpowiedzi
  • Dlaczego projekt nawierzchni jest ważny?

    Projekt podjazdu usprawnia prowadzenie robót, szczególnie przy samodzielnym wykonaniu, i często jest wliczony w cenę kostki lub może być wykonany przez architekta krajobrazu.
  • Jakie są minimalne wymiary podjazdu?

    Podjazd powinien mieć szerokość minimum 3 m dla swobodnego manewrowania, a miejsce postojowe dla samochodu osobowego powinno mieć wymiary 2,5 × 5 m.
  • Jak prawidłowo wykonać wykop pod podjazd?

    Wykop należy rozpocząć od wytyczenia krawędzi, usunięcia warstwy żyznej ziemi, a następnie wykonania wykopu odpowiedniej głębokości. Ziemię z wykopu można wykorzystać w ogrodzie.
  • Jak powinien być ustawiony poziom podjazdu w stosunku do sąsiednich elementów?

    Nawierzchnia powinna być nieco ponad poziomem rabat, aby uniknąć osypywania się ziemi, i na równi z trawnikiem, co ułatwi koszenie.
  • Jakie są zasady montażu krawężników?

    Krawężniki należy osadzić po zagęszczeniu dna wykopu, używając poziomicy laserowej i sznura, mocując je na warstwie gęstego betonu, obsypując ziemią z zewnątrz i materiałem podbudowy od wewnątrz. Mogą wystawać ponad powierzchnię podjazdu lub być na równi z nią.
  • Czytaj więcej Czytaj mniej
Małgorzata Kolmus
Małgorzata Kolmus

Autorka artykułów związanych m.in. z wykańczaniem i urządzaniem ogrodów oraz wnętrz. Zwolenniczka koncepcji slow design w urządzaniu wnętrz, mającej na uwadze świadomy dobór produktów i indywidualne dopasowywanie rozwiązań. Prywatnie zajmuje się malarstwem, które jest jej największą pasją.

Komentarze

zenek
12-11-2020 10:24
Dnia 31.01.2014 o 10:44, Gość drogowiec napisał: Pani Małgorzato, a co potem z tą wodą z odwodnienia liniowego? Jeśli woda zostanie ujęta w ścieki to już wchodzimy w pozwolenie wodnoprawne. Zalecam odprowadzenie wody na przyległy teren Przeież autorka nie ...
Gość Zerkam
11-11-2020 10:29
Ciekawy ten punkt 6. Może autorka zacznie doradzać tym budowniczym naszych dróg. Gdy już położą piękną nawierznie asfaltową, komuś przypomina się, że trzeba wymienić rury od kanalizacji. Jakiś ułomny kiedyś wymyślił żeby wszystko chować pod drogą zamiast np pod pasem zieleni ...
Gość Pc-expertus
23-04-2020 11:48
ja na podjazd robie beton ,ale na ubitym gruncie gr betonu 18cm B42 wodoszczelny,pod beton daje celofan (worek z plastiku,nie jakiś ekologiczny z kukurydzy) jak sprawdzić prawdziwą folie,należy zapalić zapalniczką i jesli sie topi i kapią krople to jest OK.
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz