| Brama segmentowa, czyli oszczędność przestrzeni I tak jest naprawdę – podczas otwierania brama segmentowa nie potrzebuje dodatkowego miejsca. Porusza się w świetle otworu i można w tym czasie niemal jej dotykać zderzakiem. To samo dotyczy maksymalnego wykorzystania powierzchni garażu. Bramy segmentowe montuje się wewnątrz pomieszczenia, bezpośrednio za otworem wjazdowym. Ze względu na kierunek otwierania są oferowane w dwóch wersjach – jako segmentowe górne i segmentowe boczne. Bramy segmentowe są też nazywane sekcyjnymi, gdyż skrzydło składa się z dwuściennych segmentów (sekcji) połączonych specjalnymi zawiasami. Bramy segmentowe wyposażane są w zewnętrzny i wewnętrzny uchwyt z tworzywa, specjalny zamek z jednostronną wkładką bębenkową oraz zapadki ryglujące zapewniające bezpieczeństwo (tak człowiekowi, jak i mechanizmowi) podczas ich użytkowania. Bramy segmentowe górne otwierają się pionowo do góry i od posadzki do sufitu poruszają po szynach. Podniesiona brama „układa się” pod sufitem. Specjalnie dobrane sprężyny skrętne równoważą ciężar skrzydła – jego podnoszenie i opuszczanie wymaga użycia minimalnej siły. Standardowo bramy wyposażone są w dwie takie sprężyny, których wytrzymałość została obliczona na 20 000-25 000 cykli otwierania/zamykania – to gwarantuje kilka lat bezawaryjnej pracy. Ciche i niezawodne działanie mechanizmu zapewniają łożyskowane rolki z tworzyw sztucznych zamontowane na ruchomych zawiasach. Dolny segment w tym rozwiązaniu standardowo wyposażony jest w zamaskowane szczeliny wentylacyjne i uszczelkę progową. Brama segmentowa boczna nie ma szyn podsufitowych, a mechanizm znajduje się na jednej ze ścian garażu. Ruch segmentów w bok (a nie do góry) powoduje, że praca skrzydła nie wymaga żadnego mechanizmu wspomagającego otwieranie. Po otwarciu „przytula się” ono do jednej ze ścian bocznych garażu. Brama od góry i od dołu wyposażona jest w rolki. Dolne poruszają się w prowadnicy w podłodze. Pionowe segmenty, gdy są częściowo otwarte, pełnią funkcję drzwi serwisowych. Bramy segmentowe boczne pasują do każdego kształtu garażu i do każdego rozwiązania nadproża, również łukowego. Mogą być montowane w garażach z nadprożem lub bez (wówczas układ jezdny maskowany jest płytą). Maksymalna szerokość wjazdu może wynieść nawet 12 m Bramy segmentowe są zdecydowanie szczelniejsze od uchylnych, dlatego znakomicie sprawdzają się w garażach ogrzewanych. Przestrzeń między ściankami wypełniana jest pianką poliuretanową. Grubość pianki ma maksymalnie 42 mm i to wystarcza do uzyskania dobrej izolacyjności termicznej i akustycznej takiej konstrukcji. Na całym obwodzie bramy mocowana jest uszczelka, która nie dopuszcza do wnikania wilgoci i pyłów do wnętrza garażu. Jeśli chodzi materiały, z których są wykonywane te bramy, to najczęściej spotyka się segmenty z paneli stalowych wypełnionych pianką poliuretanową lub wersje z panelami wykonanymi z drewna (w różnych gatunkach). Bramy segmentowe boczne na ogół produkowane są z litego drewna lub profili aluminiowych. W panelach mogą być uwzględnione przeszklenia. Taką bramę można wyposażyć w automatykę ze zdalnym sterowaniem. Stalowe powierzchnie paneli można pokryć warstwą farby poliestrowej w dowolnym kolorze z palety RAL i wytłoczyć w nich różne wzory, np. pionowe lub poziome listwy, kasetony, jodełkę. Katalogi producentów zawierają dzisiaj sporą ofertę tzw. standardowych wymiarów, kolorów i wzorów – za bramę na indywidualne zamówienie trzeba dopłacić. Rolowane, czyli wariant najdroższy I właśnie dlatego decyzja o zakupie tego typu bramy powinna być podejmowana w sytuacjach szczególnych, na przykład gdy względy architektoniczne uniemożliwiają zastosowanie innego rozwiązania. Bramy rolowane działają podobnie, jak roleta okienna: płaszcz bramy nawijany jest na osłonięty (lub bezskrzynkowy) wał napędowy umieszczony nad nadprożem. Elementami mechanizmu są również dwie szyny prowadzące, po których na rolkach przesuwa się skrzydło. Skrzydło wykonane jest ze stosunkowo wąskich dwuściennych profili stalowych lub aluminiowych, połączonych ze sobą na pełne bądź perforowane zaczepy. Wypełnieniem jest pianka poliuretanowa, co zwiększa wytrzymałość skrzydła, usztywnia je i zapewnia izolację cieplną. W prowadnicach stosuje się uszczelnienie szczotkowe, które dodatkowo izoluje wnętrze przed kurzem i wycisza mechanizm. Dolny element (jak w bramie segmentowej górnej) powinien być zakończony dobrze przylegającą do podłogi gumową uszczelką. Bramy rolowane wyposażone są standardowo w siłownik elektryczny. Oczywiście, ich konstrukcja umożliwia również ręczną obsługę korbą – w przypadku braku prądu. Napęd można wzbogacić o zestaw zdalnego sterowania obsługiwany ze skrzynki sterowniczej lub pilotem. Skrzydło rolowane ma zainstalowaną blokadę uniemożliwiającą podważenie. Może to być blokada z silnikiem lub blokada mechaniczna w rodzaju zapadki segmentowej czy zamka z wkładką bębenkową klasy C. Bramy mogą być montowane na zewnątrz przed otworem lub od wewnątrz. W obu przypadkach garaż musi mieć tak wysokie nadproże, by zmieściła się na nim kaseta z mechanizmem rolującym. |
| Napędy i zabezpieczenia Bramy mogą być otwieranie ręcznie lub przy pomocy zdalnie obsługiwanych napędów. Zdalne sterowanie pilotem umożliwia uruchomienie bramy z odległości około 30 m bez potrzeby wysiadania z samochodu. Systemy zabezpieczeń powodują automatyczne zatrzymanie i cofnięcie bramy przy napotkaniu na przeszkodę. Mechanizm ręczny uruchamiany jest za pomocą linki, a sprężyny odciążające powodują, że poruszanie skrzydłem bramy nie wymaga dużego wysiłku. Zawsze można zmienić taki system otwierania, gdyż właściwie do każdej bramy da się dopasować elektryczny napęd otwierający. Takie mechanizmy napędowe pozwalają na sterowanie ruchem skrzydła za pomocą przycisków umieszczonych na panelu lub pilotem. Napędy są najczęściej traktowane jako oddzielny zestaw. Oczywiście producenci określonych rodzajów skrzydeł preferują konkretne rozwiązania. Napęd bramy garażowej to: głowica z silnikiem zasilanym napięciem 12 lub 24 V, transformatorem i centralą sterującą, szyna jezdna, łańcuch, element przeniesienia napędu i cięgło łączące system napędowy z bramą. Szyna, długości 250-400 cm, mocowana jest do sufitu (prowadnica górna), a na niej – w pewnej odległości za skrzydłem bramy – umieszcza się głowicę. Do zamocowania napędu niezbędny jest więc garaż o odpowiedniej długości, a także nadproże o wysokości umożliwiającej montaż głowicy napędu (30-35 cm). Napęd standardowy można poszerzyć o funkcję delikatnego startu i domknięcia bramy – po uruchomieniu skrzydło rusza wolno, następnie przyspiesza, by na końcu płynnie zwolnić i cicho, delikatnie domknąć się. Sposób łączenia mechanizmu napędowego z bramą powinien być w instrukcji szczegółowo opisany przez producenta. To oczywiste, że automatyczne otwieranie bramy garażowej będzie wymagało doprowadzenia do silnika przewodu zasilającego, a także ułożenia przewodów koniecznych do sterowania bramą. Wybór właściwego modelu napędu (o odpowiedniej mocy) należy dostosować do powierzchni bramy oraz częstotliwości jej otwierania. Niezależnie od tego, jaki wybierzemy sposób zamykania naszej bramy garażowej, koniecznie musimy cały mechanizm wyposażyć w wielosprężynowy układ zabezpieczający przed ewentualnym samoczynnym opadaniem bramy i mechanizm reagujący blokadą przy ewentualnym napotkaniu na przeszkodę. Najczęściej jest to listwa pneumatyczna umieszczona u dołu skrzydła – dotknięcie listwą przeszkody to sygnał do natychmiastowego wyłączenia napędu. Innym, nowocześniejszym rozwiązaniem, może być zainstalowanie fotokomórki na podczerwień – silnik wyłączy się, gdy nastąpi przecięcie promieni przez przeszkodę. Mechanizm zamykający bramę to rygiel połączony popychaczami z obrotowym uchwytem pozwalającym na ręczne otwieranie i zamykanie skrzydła. Obrót uchwytu wprawia w ruch popychacz, który w zależności od kierunku obrotu odryglowuje lub zaryglowuje bramę. Zamek blokuje możliwość obrotu uchwytu. W bramach otwieranych elektronicznie rygle są uruchamiane silniczkiem. Karol Gawron |