Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 4/2012

Bramy garażowe

Wyborowi bramy garażowej warto poświęcić nie mniej uwagi niż drzwi wejściowych. Choćby dlatego, że jako kilkakrotnie większa, bardziej rzuca się w oczy. Tym bardziej że w przypadku bramy musimy uwzględnić znacznie więcej cech: wielkość, sposób otwierania, izolację cieplną lub jej brak.

Bramy garażowe
(fot. Hörmann)
Minimalny, narzucony przez prawo wymiar drzwi wejściowych to 0,9 × 2,0 m i praktycznie każdemu będzie on odpowiadał. Zaś minimalny wymiar bramy to 2,3 × 2,0 m, a to ledwo wystarcza dla wielu samochodów. Typowe auto klasy średniej ma wraz z lusterkami przynajmniej 2 m szerokości (np. Skoda Octavia – 2,02 m). Szczególnie jeśli brama wjazdowa na posesję jest nieco przesunięta względem garażu, a podjazd krótki, manewrowanie będzie po prostu niewygodne.

 

Można przyjąć, że wygodna brama garażowa powinna mieć przynajmniej 2,5 m szerokości oraz 2,2 m wysokości. Niższe i węższe mogą być niewystarczające dla większego samochodu osobowego (typu van albo terenowego) lub auta z założonym bagażnikiem dachowym. Jeśli w garażu ma parkować samochód dostawczy, to wymagane wymiary wjazdu mogą być znacznie większe. Oczywiście cały czas chodzi o wymiary w świetle bramy, często otwór w murze musi być nieco większy, chyba że bramę montuje się w całości za otworem wjazdowym.

 

Nie wolno też zapominać, że większość modeli potrzebuje jeszcze 20–30 cm pod sufitem – jeśli skrzydło bramy ustawia się tam po otwarciu albo chowa w kasecie (bramy rolowane). Jeśli garaż jest niski, warto przemyśleć kupno bramy o skrzydłach otwieranych na zewnątrz lub składanych na bok (równolegle do ściany lub w kasecie). Wówczas wysokość garażu pozostanie niezmniejszona, ale te rozwiązania także nie są bez wad – pierwsze wymaga 130–150 cm miejsca na podjeździe na ruch skrzydła, drugie zaś zwęża garaż.

 

Najlepiej, jeśli decyzja o wyborze modelu bramy zapadnie jeszcze w trakcie budowy, wówczas wystarczy sprawdzić, jakie dokładnie wymiary powinien mieć otwór montażowy oraz czy np. krawędzie otworu powinny być już otynkowane. W pozostałych przypadkach lepiej pozostawić otwór raczej nieco zbyt duży niż za mały, bo jego częściowe zabudowanie jest znacznie łatwiejsze niż powiększenie. W takiej sytuacji trzeba też wstrzymać się z wykończeniem (brama może wymagać np. montażu progu w podłodze).

Jarosław Antkiewicz

Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 4/2012

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!