Wybór bramy
garażowej, wbrew
pozorom, wcale nie
jest łatwy. Decydując
się na konkretne
rozwiązanie nie
wystarczy kierować
się tylko względami
estetycznymi
i zasobnością
portfela, ale warto
także wziąć pod
uwagę inne czynniki,
jak systemy
zastosowane
w konstrukcji bramy,
sposób jej otwierania,
ukształtowanie
podjazdu czy
przestronność
garażu.
(fot. Wiśniowski)
O tym, jak będzie wyglądał nasz garaż należy
pomyśleć już na etapie projektowania
domu. To wówczas powinniśmy zdecydować,
czy będzie on przeznaczony na jeden samochód,
czy na dwa. Jeśli na dwa musimy zdecydować,
czy do garażu będzie prowadził jeden
szeroki otwór wjazdowy i co za tym idzie
jedna brama, czy też dwa otwory, przedzielone
słupkiem.
Pojedyncza czy podwójna?
Jeden szeroki otwór wjazdowy prowadzący
do garażu dwustanowiskowego to rozwiązanie
tańsze. Mimo, że podwójna brama
jest droższa od pojedynczej (chociaż na pewno
nie dwukrotnie), mniej zapłacimy za tylko
jeden mechanizm napędowy i jego montaż.
Kolejna zaleta bramy podwójnej to więcej
wolnej przestrzeni wewnątrz garażu i lepsza
komunikacja. Słupek rozgraniczający może
powodować również trudności przy wjeżdżaniu
i wyjeżdżaniu z garażu zwłaszcza wtedy,
gdy mamy krótki podjazd, a garaż nie znajduje
się na wprost bramy wjazdowej na posesję.
Z drugiej jednak strony, gdy otwieramy jedną
z dwóch prowadzących do garażu bram, wówczas
mniej ciepłego powietrza wydostaje się
na zewnątrz.
Następny czynnik, o którym powinniśmy
pamiętać, to wysokość garażu. Nie może być
ona mniejsza niż 2,2 m, a wrota garażowe nie
mogą być niższe niż 2 m i węższe niż 2,3 m.
Jeśli jednak myślimy o bramie uchylnej lub
segmentowej górnej, garaż powinien być wyższy
i mieć ok. 2,5 m. Bramy takie, po otwarciu,
„układają” się bowiem równolegle do sufitu,
„zabierając” z wysokości garażu 20–30 cm.
Od czego zacząć?
Przed ostatecznym wykończeniem garażu dobrze
jest wybrać konkretny model bramy oraz
rodzaj napędu. Należy pamiętać, że producenci
bram mają w swojej ofercie co najmniej
kilkanaście rozmiarów tzw. standardowych.
Bramy niestandardowe są zwykle kilkadziesiąt
procent droższe. Jeśli zdecydujemy się na
konkretny model, wówczas otrzymamy wytyczne,
w jaki sposób przygotować nasz garaż
pod montaż bramy. Najważniejsze informacje
dotyczą szerokości i wysokości otworu wjazdowego oraz wysokości garażu od posadzki
(najlepiej wyłożonej płytkami) do stropu.
Jeśli planujemy wyposażyć bramę w napęd,
dobrze jest we wskazanym przez producenta
miejscu (zwykle na bocznej ścianie lub na
suficie) wyprowadzić przewód zasilający.
Przed montażem bramy garaż powinien zostać
otynkowany. Jeśli będziemy tynkować
go po zamontowaniu bramy istnieje ryzyko,
że metalowe panele konstrukcji zetkną się
z zaprawą murarską, często zawierającą żrące
substancje (np. wapno). Substancje te mogą
trwale uszkodzić naszą bramę – odbarwić ją,
a w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet
do korozji. Przed zamontowaniem bramy
dobrze jest również pomalować garaż. Można
zrobić to także później, tyle tylko, że jest to
mniej wygodne, bo przed przystąpieniem do
pracy, trzeba zabezpieczyć bramę i prowadnice
folią malarską.
Tomasz Wojciuk
Ciąg dalszy artykułu w wydaniu papierowym miesięcznika Budujemy Dom 7-8/2011