Stało się. Wezbrana rzeka wdarła się do naszego domu i wypełniła go szlamem i śmieciami. W śmierdzące śmieci zmieniły się też zalane rzeczy i meble. Po opadnięciu wody i otarciu łez, trzeba szuflą usuwać to błoto. Zanim jednak zabierzemy się za sprzątanie, oceńmy stan budynku i przygotujmy materiały dla ubezpieczyciela. Z finansową pomocą przychodzi też państwo.
Gdy powstaje ten tekst, fala powodziowa jeszcze przetacza się przez Polskę. Nikt nie zsumował ostatecznie zalanych domów i mieszkań, nie znamy też dokładnej wysokości strat. Wiadomo jednak, że w miejscowościach, w które woda uderzyła najpierw, m.in. w Lądku Zdroju, Głuchołazach, Prudniku, Stroniu Śląskim, zniszczenia są ogromne. Liczba budynków zalanych w południowo-zachodniej części kraju sięgnie zapewne dziesiątek tysięcy.
Jak uzyskać odszkodowanie po zalaniu domu przez powódź?
Jeśli chcemy uzyskać odszkodowanie za zniszczenia, jakie w naszej nieruchomości poczyniła powódź, musimy pamiętać o obowiązku minimalizowania rozmiarów szkody i właściwym udokumentowaniu strat.
O co chodzi z ograniczaniem rozmiarów szkody? Oczywiście, w pierwszym rzędzie mamy ratować swoje życie i zdrowie. Jeśli jednak wcześniej wiemy o zagrożeniu powodziowym, powinniśmy podjąć działania w celu ocalenia ubezpieczonego mienia, czyli np. ułożyć worki z piaskiem w wejściu do domu, czy przenieść meble, urządzenia AGD i elektronikę z parteru na piętro. Przed nadejściem wody należy wyłączyć instalację elektryczną i zamknąć zawór gazu.
Szkodę powinniśmy zgłosić ubezpieczycielowi możliwie szybko, zwykle polisa daje na to kilka dni. Jednak, jak czytamy na stronie internetowej Rzecznika Finansowego (rf.gov.pl), „w sytuacji katastrofy naturalnej o dużym zasięgu, termin zgłoszenia szkody nie powinien odgrywać roli decydującej przy wypłacie odszkodowania, tj. zgłoszenie szkody w terminie innym niż wynika to z zapisów umowy nie może wpływać na wysokości odszkodowania. Ubezpieczyciel, w obliczu wystąpienia katastrofy na tak wielką skalę, nie powinien powoływać się na niedochowanie terminu ani tym bardziej miarkować z tego powodu wysokości odszkodowania”.
Jak zgłosić szkodę po powodzi?
Zgłoszenia szkody można dokonać telefonicznie lub przez formularz znajdujący się na stronach internetowych ubezpieczyciela. Na terenach spustoszonych przez powódź niektóre firmy ubezpieczeniowe, np. PZU, organizują mobilne punkty likwidacji szkód.
Wcześniej warto sprawdzić, jaki zakres ma wykupiona polisa. Powódź i zalanie (np. w bloku, przez sąsiada z góry) to dwa różne zdarzenia. Przy zgłoszeniu szkody podaje się numer polisy, a jeśli dokumenty zostały zalane/zniszczone, wystarczy adres nieruchomości i nazwisko ubezpieczającego. Trzeba też przesłać do ubezpieczyciela dokumentację szkód.
Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Zobacz więcej
Zobacz mniej
Dokumentacja szkód
Jeśli Twoja nieruchomość została zalana podaj jej wymiary i ilość wody, a także sporządź wykaz uszkodzonych przedmiotów wraz z ich szacunkową wartością. Dokumentacja szkód po powodzi powinna być solidna - zdjęcia, filmiki (nagrane choćby przy użyciu telefonu), odręczny protokół (wykaz) tego, co zostało zniszczone. Fotografie powinny pokazywać uszkodzenia w zbliżeniu i z dalszej perspektywy, w ogólnym planie. Rzecznik Finansowy informuje: „im więcej zdjęć zrobimy i im dokładniej będą one pokazywały zniszczenia, tym mniej potem podstaw do kwestionowania przez ubezpieczyciela rozmiarów szkody. Dobrze też zniszczone, zdemontowane elementy zgromadzić/ułożyć w pryzmę w jednym miejscu, żeby umożliwić ich następcze oględziny przedstawicielowi ubezpieczyciela”.
Po przygotowaniu całej dokumentacji, można sprzątać uszkodzone mienie. Z przystąpieniem do usuwania skutków zalania nie trzeba czekać do pojawienia się rzeczoznawcy przysłanego przez ubezpieczyciela. Zwlekanie może prowadzić do zwiększenia rozmiaru szkody, a przecież nadrzędną zasadą jest staranie się o jej minimalizację.
lle czeka się na wypłatę odszkodowania po powodzi?
Zakład ubezpieczeń ma na wypłatę odszkodowania 30 dni (od zgłoszenia szkody). Termin ten może ulec wydłużeniu, jeśli jest problem z ustaleniem odpowiedzialności ubezpieczyciela albo wysokości świadczenia. Przy czym tzw. bezsporną kwotę odszkodowania powinniśmy dostać w 30 dni. Ubezpieczyciele coraz częściej stosują tzw. uproszczone lub przyśpieszone ścieżki likwidacji szkód. Nie wysyłają wówczas likwidatora, który ma obejrzeć zalany dom. Proszą jedynie o wysłanie zdjęć, opisu zdarzenia, informacji od administratora budynku. Na tej podstawie wyceniają koszty remontu i proponują klientowi zawarcie ugody oraz wypłatę ustalonej kwoty. Co może być niekorzystne dla poszkodowanego, ponieważ często ustalone w ten sposób odszkodowanie nie pokrywa rzeczywistych kosztów prac remontowych.
Przeczytaj też nasze poradniki - jak postępować po powodzi:
Jakie są dofinansowania za zniszczenia na skutek powodzi z pomocy rządowej?
Dla osób, które ucierpiały w wyniku powodzi w południowo-zachodniej Polsce, przewidziano kilka różnych form pomocy finansowej. Pierwsza to pomoc doraźna, przeznaczona dla tych, którzy znaleźli się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej i nie mogą zaspokoić niezbędnych potrzeb bytowych za środki własne. Rodzina/osoba samotnie gospodarująca dotknięta powodzią otrzyma 10 tys. zł bezzwrotnego wsparcia:
- 8 tys. zł z pomocy społecznej,
- 2 tys. zł zasiłku powodziowego.
Wniosek o wsparcie trzeba złożyć nie później niż 30 dni od powodzi we właściwym miejscowo ośrodku pomocy społecznej lub urzędzie gminy/miasta. Może on zostać złożony również ustnie, do protokołu.
8 tys. zł powinno być wypłacone przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) niezwłocznie, nie później niż 3 dni robocze po otrzymaniu środków od wojewody. 2 tys. zł zasiłku powodziowego w dwa dni od wydania decyzji o jego przyznaniu.
Można również wnioskować o środki na remont lub odbudowę uszkodzonych budynków na skutek powodzi:
- do 200 tys. zł na remont/odbudowę budynku/lokalu mieszkalnego,
- do 100 tys. zł na remont/odbudowę budynków gospodarczych.
Tak, jak w przypadku pomocy doraźnej, wniosek składamy nie później niż 30 dni od powodzi we właściwym miejscowo ośrodku pomocy społecznej lub urzędzie gminy/miasta.
Na bezzwrotne wsparcie można liczyć, gdy zniszczenia na skutek powodzi oszacowano na co najmniej 5% wartości nieruchomości. Szkody musi potwierdzić na miejscu osoba posiadająca uprawnienia w zakresie szacowania nieruchomości, albo komisja powołana przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
Z wnioskiem o pomoc finansową dla powodzian może wystąpić m.in:
- właściciel budynku/lokalu mieszkalnego,
- osoba, której przysługuje spółdzielcze prawo do zniszczonego lub uszkodzonego lokalu mieszkalnego/domu jednorodzinnego,
- dzierżawca budynku gospodarczego.
Dofinansowanie dla powodzian przysługuje także w przypadku:
- budowy nowego domu w innej lokalizacji;
- zakupu budynku/lokalu mieszkalnego,
- zakupu działki budowlanej.
Uprawnieni mają obowiązek potwierdzenia poniesionych wydatków na remont czy odbudowę domu po powodzi przez przedstawienie imiennych faktur/rachunków.
Pomoc dla powodzian spłacających kredyt hipoteczny
Jeszcze inny rodzaj wsparcia przewidziano dla poszkodowanych w powodzi, spłacających kredyt hipoteczny. Jeśli utracili możliwość korzystania z domu lub mieszkania na skutek zalania przez powódź, Fundusz Wsparcia Kredytobiorców przez 12 miesięcy będzie spłacał ich raty. Pomoc jest bezzwrotna i niezależna od wysokości raty. Kredytobiorca powinien złożyć wniosek o wsparcie do swojego banku, w postaci papierowej lub elektronicznej, w tym przez system bankowości elektronicznej.
Fot. otwierająca: Adobe Stock