Inwestycja w bramę garażową to – wbrew pozorom – złożone przedsięwzięcie. Koszty zależą przede wszystkim od typu bramy oraz tego, czy jest to zamówienie standardowe czy też nietypowe. To pierwsze jest znacznie tańsze.
Inwestycja w bramę garażową to – wbrew pozorom – złożone przedsięwzięcie. Koszty zależą przede wszystkim od typu bramy oraz tego, czy jest to zamówienie standardowe czy też nietypowe. To pierwsze jest znacznie tańsze.
(fot. Demit)
Kiedy zamawia się bramę garażową, trzeba określić jej parametry:
wysokość i szerokość otworu;
wysokość nadproża;
szerokość muru po lewej i prawej stronie oraz
wymiary wolnej przestrzeni pod sufitem (do bramy uchylnej).
W garażach na samochód osobowy brama powinna mieć przynajmniej 2,3 m szerokości i minimum 2 m wysokości w wersji pojedynczej oraz minimum 5 m szerokości w wersji podwójnej. Decydując się na tę drugą wersję, należy postanowić, czy bardziej odpowiada nam duże podwójne skrzydło czy też oddzielne dwa skrzydła obok siebie.
Skrzydła podwójne zapewniają większą swobodę manewrowania, ale są cięższe, a więc trudniej się je otwiera i zamyka (a warto się liczyć z tym, że czasem – ze względu na wyłączenie prądu – trzeba będzie to zrobić ręcznie). Dwa oddzielne skrzydła umożliwiają wydzielenie ścianą obydwu stanowisk, co wprawdzie nieco utrudnia manewry samochodem, ale otwarcie jednego skrzydła nie powoduje strat ciepła w sąsiedniej części, a ponadto w takim podzielonym podwójnym garażu jedno z pomieszczeń można w razie potrzeby przerobić na inne pomieszczenie.
Jak ma się otwierać
Niezależnie od tego, czy brama ma być pojedyncza czy podwójna, trzeba wybrać sposób, w jaki będzie się otwierać. Każdy ma swoje dobre i złe strony.
Rozwieralne. Najstarszy rodzaj bram. Mogą być jedno- lub dwuskrzydłowe (te drugie zajmują mniej miejsca w trakcie otwierania). Nie są wygodne w użytkowaniu, a zatem mało popularne i praktycznie nieprodukowane seryjnie. Skrzydła wykonywane są zazwyczaj z drewna sosnowego, dębowego lub świerkowego. Zazwyczaj obsługuje się je ręcznie. Zimą często przysparzają kłopotów, bo zanim się je otworzy, sprzed garażu trzeba odgarnąć śnieg. Zaletą bram rozwieralnych jest stosunkowo niewysoki koszt i łatwość montażu, bo konstrukcyjnie zbliżone są do zwykłych drzwi.
Uchylne. Zwykle mają szerokość nie większą niż 3 m i wysokość do 2,3 m. Dostępne są w dwóch odmianach konstrukcyjnych:
– płytowej – o konstrukcji z blachy usztywnionej płaskownikami stalowymi i wierzchnią warstwą z ocynkowanej blachy stalowej pokrytej poliestrem; – ramowej – o konstrukcji ramowej ze stali lub drewna. Tę konstrukcję można pokryć blachą stalową wykończoną poliestrem, deskami drewnianymi lub poszyciem ze sklejki.
Bramy uchylne są łatwe w obsłudze i bezpieczne dla użytkowników, a ich otwarcie nie wymaga użycia dużej siły, ponieważ ruch ten wspomagany jest przez sprężyny. Po opuszczeniu skrzydła bramę można zamknąć na klucz. Standardowym zamknięciem jest zamek z wkładką umieszczony w centralnym miejscu bramy, współpracujący z jedno- lub dwupunktowym układem ryglowania. Można także wybrać zamek z wkładką patentową i ryglowaniem trzy- lub czteropunktowym.
Segmentowe. Bramy te, nazywane także sekcyjnymi, doskonale sprawdzają się w garażach, z których wyjeżdża się bezpośrednio na ulicę, nie zajmują bowiem miejsca przed podjazdem i tym samym nie utrudniają w niczym manewrowania samochodem – nawet na podjazdach łukowych.