Kompleksowa usługa, dotycząca bramy garażowej, rozpoczyna się od wizji lokalnej w garażu. Specjaliści badają jego parametry, tj. otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, położenie, przebieg instalacji elektrycznej i to, czy jest ogrzewany. Dopiero znając te elementy i uwzględniając wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj i model bramy oraz napęd, a następnie je montują (warto zrobić to od razu, bo późniejsze dołożenie napędu, kosztuje więcej).
W najlepszej sytuacją są ci właściciele, którzy dopiero zamierzają projektować dom, lub szukać gotowego projektu. Mogą bowiem najpierw wybrać najpraktyczniejszy według siebie rodzaj bramy garażowej i adekwatnie do niego przygotować wszelkie niezbędne elementy w garażu. W bezpośredni sposób mogą nawet wpłynąć na koszt automatycznych wrót – wyroby o niestandardowych wymiarach są droższe nawet o 20–50% od typowych.
We wczesnej fazie projektowania można podjąć inne kluczowe decyzje, dotyczące położenia garażu oraz rozmiaru wjazdu (zaplanować jeden duży albo dwa małe przedzielone słupkiem). Najczęściej buduje się obszerne pomieszczenie do parkowania z dwoma miejscami postojowymi i lokuje pod dachem budynku. W otworze wjazdowym zazwyczaj nie muruje się słupa z uwagi na wygodniejsze manewrowanie samochodami (w obrębie garażu i na podjeździe) i zamyka jedną szeroką bramą. Duże wrota wymagają zastosowania mocnego napędu (ręczna obsługa jest utrudniona).
Lilianna Jampolska
fot. WIŚNIOWSKI