Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 6/2016

Bramy garażowe z napędem

Obecnie producenci i ich dystrybutorzy oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu oraz ich zamontowaniu. Kilku naszych Czytelników od lat korzysta z automatycznych bram garażowych, dwie rodziny wymieniały stare bramy na nowe, i specjalnie dla nas ocenili ich parametry funkcjonalne.


Kompleksowa usługa, dotycząca bramy garażowej, rozpoczyna się od wizji lokalnej w garażu. Specjaliści badają jego parametry, tj. otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, położenie, przebieg instalacji elektrycznej i to, czy jest ogrzewany. Dopiero znając te elementy i uwzględniając wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj i model bramy oraz napęd, a następnie je montują (warto zrobić to od razu, bo późniejsze dołożenie napędu, kosztuje więcej).

 

W najlepszej sytuacją są ci właściciele, którzy dopiero zamierzają projektować dom, lub szukać gotowego projektu. Mogą bowiem najpierw wybrać najpraktyczniejszy według siebie rodzaj bramy garażowej i adekwatnie do niego przygotować wszelkie niezbędne elementy w garażu. W bezpośredni sposób mogą nawet wpłynąć na koszt automatycznych wrót – wyroby o niestandardowych wymiarach są droższe nawet o 20–50% od typowych.

 

We wczesnej fazie projektowania można podjąć inne kluczowe decyzje, dotyczące położenia garażu oraz rozmiaru wjazdu (zaplanować jeden duży albo dwa małe przedzielone słupkiem). Najczęściej buduje się obszerne pomieszczenie do parkowania z dwoma miejscami postojowymi i lokuje pod dachem budynku. W otworze wjazdowym zazwyczaj nie muruje się słupa z uwagi na wygodniejsze manewrowanie samochodami (w obrębie garażu i na podjeździe) i zamyka jedną szeroką bramą. Duże wrota wymagają zastosowania mocnego napędu (ręczna obsługa jest utrudniona).

Lilianna Jampolska
fot. WIŚNIOWSKI

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!