Rodzaje bram garażowych
Ze względu na sposób otwierania bramy garażowe dzielą się na cztery typy: segmentowe, uchylne, rolowane i rozwierane. Wybór wariantu ma kluczowe znaczenie, ponieważ każdy garaż (i podjazd do niego) ma swoją specyfikę i może się okazać, że da się dopasować do niego tylko konkretny typ bramy.
Bramy segmentowe
To najpopularniejszy rodzaj bram garażowych. Tego typu modele składają się z kilku segmentów (stąd ich nazwa) – przeważnie od 3 do 6 – które są połączone zawiasami i zabezpieczone uszczelkami, chroniącymi przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Skrzydła wykonane są najczęściej ze stali ocynkowanej. Kolejną warstwę stanowi pokrycie z blachy stalowej, a na niej znajduje się wykończenie: tworzywo sztuczne, aluminium, drewno lub powłoka z farby proszkowej. Wnętrze skrzydła wypełnione jest przeważnie pianką poliuretanową lub styropianem, które pełnią rolę izolacji cieplnej i akustycznej.
Bramy segmentowe mogą być otwierane do góry lub na bok. W pierwszym wariancie skrzydło porusza się wzdłuż prowadnic zamocowanych pod sufitem, natomiast w drugim – zachodzi na ścianę garażu. Modele boczne są mniej popularne, ale dobrze pasują do niższych, lecz szerszych garaży. Zaletą bram segmentowych jest to, że zajmują mało miejsca – skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, dzięki czemu można je montować przy krótkich podjazdach. Są też łatwe w obsłudze i szczelne, dlatego dobrze trzymają ciepło.
Z tego powodu polecane są do ogrzewanych garaży, ulokowanych w bryle domu. Bramy segmentowe można montować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku. Przy czym wysokość tego elementu musi wynosić od 10 do 40 cm (w zależności od modelu bramy). Ponadto węgarek boczny musi mieć przynajmniej 10 cm szerokości. W sytuacji gdy elementy te są zbyt małe, można zastosować montażowe profile renowacyjne, czyli obudowy z blachy stalowej lub izolowane osłony, osadzane na ościeżnicach bocznych i nadprożowej.
Norbert Skupiński