Wymiana bramy garażowej na nową - krok po kroku

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 23-28 minut
Wymiana bramy garażowej na nową - krok po kroku

Wymiana starej bramy garażowej zapewni nie tylko wygodniejszą obsługę, ale również poprawi szczelność, ciepłochronność i estetykę wjazdu do garażu. Niekiedy przedsięwzięcie to może się wiązać z koniecznością przystosowania wjazdu dla innego, większego samochodu, co może wymagać przeróbki ościeża, którą powinien opracować uprawniony projektant.

aktualizacja: 2022-01-26 11:37:53
Czego dowiesz się z artykułu?
  • Jaka jest budowa bramy segmentowej i bramy uchylnej?
  • Jakie pomiary należy wykonać podczas wymiany bramy garażowej?
  • Jak przygotować otwór do wymiany bramy garażowej?
  • Na co zwracać uwagę podczas montażu bramy garażowej?
  • Czy warto zainstalować automatykę do bram garażowych?

Decydując się na nową bramę garażową możemy wybierać w bogatej ofercie produktów. Różnią się one sposobem otwierania, wzornictwem i kolorystyką. W garażach indywidualnych montowanych jest kilka typów bram. My zajmiemy się dwoma najpopularniejszymi - uchylną i segmentową.

Brama garażowa - uchylna i segmentowa

Bramy uchylne mają dość prostą konstrukcję i sposób działania. W wariancie z prowadnicami górnymi, skrzydło wyposażone jest w dźwigniowy mechanizm podnoszący. W czasie otwierania jej dolna krawędź zatacza łuk, a górny brzeg przesuwa się po prowadnicach. Skrzydło bramy ustawia się poziomo pod sufitem. W opcji bez prowadnic górnych brama otwiera się dzięki mechanizmowi nożycowemu, który jednocześnie unosi i podpiera skrzydło. W pozycji otwartej mieści się ono poziomo w świetle otworu, nie zajmując miejsca powyżej wysokości ościeża.

W obu wariantach wygodne otwieranie i zamykanie zapewniają sprężyny odciążające, przy czym często łączone są one w pakiety kilku równolegle zamocowanych naciągów, co zapobiega gwałtownemu opadnięciu skrzydła w razie pęknięcia pojedynczej sprężyny.

Bramy uchylne podczas otwierania wymagają pozostawienia około 1 m wolnej przestrzeni od strony zewnętrznej. Ten warunek może być trudny do spełnienia, gdy wjazd z ulicy na posesję znajduje się blisko garażu. W takiej sytuacji może być kłopot z zamknięciem bramy wjazdowej przed jego otwarciem.

W najprostszych i najtańszych modelach poszycie wrót wykonane jest z lakierowanej blachy z przetłoczeniami, przy czym pancerz może być ocieplony lub nieocieplony. Wersje bez ocieplenia przeznaczone są do garaży nieogrzewanych, wolno stojących. Taki zawarty w bryle domu warto wyposażyć w ocieplone wrota, nawet jeżeli nie jest ogrzewany. Pozwoli to zmniejszyć straty ciepła w części mieszkalnej. W ofercie sprzedawców dostępne są również modele z pokryciem drewnianym, a także wyposażone w dodatkowe drzwi wejściowe, otwierane niezależnie.

Panel bramy garażowej o grubości 70 mm wypełniony pianką
Panel bramy o grubości 70 mm wypełniony pianką, charakteryzujący się bardzo dobrymi parametrami termoizolacyjnymi. Ocieploną bramę warto zamontować w każdym garażu zlokalizowanym w bryle budynku - pozwoli to zmniejszyć straty ciepła w części mieszkalnej. (fot. Novoferm)
Brama z uchylnym najwyższym segmentem
Brama z uchylnym najwyższym segmentem, który - dzięki czujnikowi klimatycznemu - w razie potrzeby otwiera się automatycznie, umożliwiając wentylowanie garażu. Takie rozwiązanie pozwala przeciwdziałać powstawaniu pleśni w miejscu postojowym i korodowaniu auta zimą. (fot. Hörmann)

Bramy segmentowe otwierają się prosto w pionie, zatem nie trzeba zostawiać wolnego miejsca przed wjazdem do garażu. Podczas unoszenia poszczególne segmenty przesuwają się po prowadnicach i układają pod sufitem garażu równolegle do podłogi. Ciężar bramy równoważony jest przez sprężyny, umieszczone zazwyczaj na poziomym wale, co umożliwia jej otwieranie bez większego wysiłku i zapobiega gwałtownemu opadnięciu.

W zależności od wysokości nadproża wał ze sprężynami umieszcza się bezpośrednio nad otworem drzwiowym lub na końcu prowadnic poziomych. Stosownie do wysokości od stropu prowadnice górne mocuje się bezpośrednio do sufitu lub za pomocą wysięgników przykręcanych np. do konstrukcji dachowej, zapewniając jednakowy rozstaw i wypoziomowanie na całej długości. Poszycie bramy wykonane jest z połączonych zawiasowo segmentów warstwowych z ociepleniem i różnorodnie wykończoną powierzchnią.

Dla niektórych inwestorów ważną zaletą modeli segmentowych może być powiększenie szerokości wjazdu o 10-15 cm w stosunku do starej bramy. Wynika to z tego, że jest ona montowana dopiero za otworem wjazdowym i nie ogranicza jego prześwitu.

Brama garażowa segmentowa
Brama segmentowa montowana jest za otworem wjazdowym. W przeciwieństwie do rozwieranej nie wymaga więc ościeżnicy, co po wymianie pozwala na powiększenie szerokości wjazdu o 10-15 cm. (fot. Krispol)
Infografika: 4 kroki do wymiany bramy garażowej
Infografika: 4 kroki do wymiany bramy garażowej

Nowa brama garażowa - niezbędne pomiary

Bramę garażową - zwłaszcza uchylną - o znormalizowanych wymiarach możemy kupić w składzie budowlanym i zamontować samodzielnie. Wcześniej musimy jednak wykonać pomiary - nie tylko samego otworu, ale również wysokości nadproża, szerokości ścianek bocznych i zasięgu wolnej przestrzeni pod sufitem, nie ograniczonej wystającymi elementami konstrukcyjnymi, zawiesiami, tzw. pawlaczem itp. Dokonując pomiarów musimy również ustalić, czy nie będzie zmieniane pokrycie podłogi w garażu, bo wtedy trzeba uwzględnić grubość dodatkowych warstw podłogowych.

Najmniej kłopotliwa będzie wymiana starej bramy na nową tego samego typu i o podobnych wymiarach. Wtedy prace ograniczą się do zdemontowania ościeżnicy, wyrównania ewentualnych ubytków w murze i założenia nowego obramowania.

Jeśli zdecydujemy się na zakup bramy segmentowej, która z reguły wykonywana jest na zamówienie, również warto dokonać pomiarów, żeby dysponować podstawowymi danymi podczas zapoznawania się z ofertą rynkową. Jednak ze względu na bardziej rozbudowaną konstrukcję w porównaniu z bramami uchylnymi, ostateczne pomiary do zamówienia powinien wykonać przedstawiciel dostawcy lub producenta, gdyż poszczególne warianty mogą wymagać nieco innych parametrów montażowych.

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!
Schemat: Wymiary jakie trzeba podać przy zakupie bramy
Wymiary jakie trzeba podać przy zakupie bramy.

Przygotowanie otworu na bramę garażową

Przed laty w domach jednorodzinnych montowano zazwyczaj bramy rozwierane, których skrzydła przytwierdzone były do drewnianej ramy za pośrednictwem zawiasów. Po zdjęciu skrzydeł, ramę najłatwiej zdemontować przecinając ją w dwóch miejscach na każdym boku, co umożliwi wyciągniecie jej odcinkami z muru. W ten sposób ograniczymy ewentualne uszkodzenia tynku wokół ramy i często wystarczy tylko wypełnienie zaprawą pozostałego po niej zagłębienia.

Bywa jednak, że przy montażu bramy uchylnej o typowych wymiarach (zazwyczaj są one stopniowane co 125-250 mm na szerokości i co 50-125 mm na wysokości - zależnie od producenta i wielkości bramy) istniejący otwór jest za duży lub za mały. W pierwszym przypadku można zastosować maskownicę oferowaną przez producentów bram albo zamocować wrota na dodatkowych uchwytach, a ościeże zwęzić np. nakładając warstwę styropianu pokrytego tynkiem. Znacznie trudniejsze jest powiększenie otworu w ścianie, gdyż jego wymiary ograniczają elementy konstrukcyjne garażu - przegrody boczne jako oparcie dla nadproża i sam ten element.

Szerokość otworu można zwiększyć o 10-15 cm pod warunkiem, że pozostanie oparcie dla nadproża - po co najmniej 8 cm z każdej strony. Należy jednak poprosić o opinię konstruktora w tej sprawie. Możliwość zwiększenia wysokości, wynikająca np. z konieczności dostosowania garażu dla wyższego samochodu, zależy od konstrukcji garażu i z reguły także wymaga oceny i przygotowania dokumentacji przez konstruktora. Oczywiście ewentualne podwyższenie wjazdu do garażu ograniczone jest poziomem stropu oraz koniecznością pozostawienia minimalnej wysokości nadproża niezbędnego do zamontowania bramy.

W przypadku zakupu bramy segmentowej, po zdemontowaniu starej warto od razu wykończyć (otynkować i pomalować) nie tylko ościeże, ale - w razie potrzeby - także przylegające ściany. To dlatego, że po zamontowaniu nowych wrót trudno przeprowadzić jakiekolwiek prace mokre bez narażenia elementów konstrukcji na zabrudzenie.

Przygotowany do montażu bramy otwór powinien być dokładnie wyrównany - zarówno w pionie, jak i w poziomie. Również poziom podłogi powinien być równy na całej długości bramy.

Trzeba też zwrócić uwagę na rodzaj i stan podłoża na wjeździe do garażu. Niezbędne może okazać się uformowanie odpowiedniego spadku, wykonanie odwodnienia czy utworzenie progu. Jeśli fundament pod garażem nie został wykonany dostatecznie głęboko na gruncie wysadzinowym, w okresie zimowym istnieje niebezpieczeństwo zablokowania bramy uchylnej na skutek podniesienia się progu w wyniku naporu zamarzającego gruntu. W przypadku bram segmentowych wysadziny mrozowe mogą natomiast spowodować niedomykanie się bramy, która nie będzie mogła się całkowicie opuścić.

Podłoga w miejscu przylegania bramy powinna tworzyć pochylony na zewnątrz próg, co będzie zapobiegać gromadzeniu się tam wody. Przy bramach umieszczonych na spadzistym podjeździe, przed progiem trzeba zamontować kanał odwadniający. Jego brak może powodować zalewanie garażu, a także przymarznięcie bramy zimą.

Zabezpieczenie antywłamaniowe bramy garażowej
Wymiana bramy to nie tylko poprawa komfortu użytkowania garażu, ale również sposób na zwiększenie bezpieczeństwa. Nowoczesne modele wyposażone są w zabezpieczenia utrudniające dostęp do garażu osobom niepowołanym. To m.in. blachy wzmacniające mocowania, elementy utrudniające wyważenie i podniesienie skrzydła czy wzmocnione zamki (na zdjęciu). (fot. Novoferm)

Montaż bramy garażowej

Podczas samodzielnego montażu bramy garażowej trzeba konieczne postępować zgodnie z instrukcją montażu producenta. Różne modele bram wymagają nieco innego sposobu zamocowania i regulacji, jednak w każdym przypadku należy zapewnić stabilne zamocowanie do ściany bądź sufitu elementów nośnych bramy. Istotne więc będzie sprawdzenie, z czego zbudowane są ściany i strop garażu i dostosowanie do tego odpowiednich kołków mocujących. W przypadku ścian z materiałów pełnych (cegła, beton) możemy użyć standardowych kołków rozporowych bądź dybli, ale przy ścianach z pustaków szczelinowych czy drążonych konieczne będzie zastosowanie specjalnych kołków kotwiących mechanicznie lub chemicznie.

Otwory mocujące nie mogą znajdować się bliżej niż 5 cm od krawędzi muru - grozi to bowiem wykruszeniem się brzegu. Przy czym w odległość tą nie wliczamy grubości tynku czy innych okładzin. Rozmieszczenie zamocowań powinno być zgodne z instrukcją montażu i precyzyjne, aby zapewnić równoległe ustawienie prowadnic, choć w pewnym zakresie może być ono regulowane.

Bramy uchylne dostarczane są z reguły w stanie zmontowanym, w postaci ościeżnicy i połączonego z nią skrzydła. Jej montaż przebiega podobnie jak np. okien i polega na wypoziomowaniu ościeżnicy w otworze, wstępnym ustabilizowaniu w odpowiednim położeniu oraz zamocowaniu ramy za pomocą kotew rozmieszczonych na obwodzie. Do poziomego ustawienia progu potrzebne są kliny - najlepiej plastikowe - wstawione parami w pobliżu końców ościeżnicy. Na czas zamocowania ramy stabilizuje się ją prowizorycznie klinami umieszczonymi w górnych narożach, a następnie kołkami montażowymi mocuje kotwy obwodowe. Wstępnie zamontowana brama wymaga jeszcze wypełnienia szczelin wzdłuż ościeża pianką poliuretanową, której nadmiar po stwardnieniu obcina się ostrym nożem.

Brama uchylna bez prowadnic (z mechanizmem nożycowym) po wyregulowaniu napięcia sprężyn odciążających jest już gotowa do użytkowania. W modelach z prowadnicami trzeba je jeszcze zamontować do sufitu garażu, wykorzystując wsporniki o regulowanej długości. Prowadnice przykręcane są do ościeżnicy w wyznaczonych miejscach, a drugi ich koniec mocuje się wspornikami sufitowymi zwracając uwagę na ich poziome ustawienie i utrzymanie jednakowego odstępu na całej długości.

Osadzona brama uchylna wymaga wykończenia wokół obramowania stosownie do wyglądu i lokalizacji garażu. W przypadku ścian ocieplonych, ościeże na zewnątrz można pokryć np. styropianem i wykończyć tynkiem cienkowarstwowym. Od środka można natomiast zastosować tynk albo osłonę z paneli PVC lub płyt włóknowo-cementowych. Popularne płyty gipsowo-kartonowe nie sprawdzają się ze względu na wysoką wilgotność panującą często w garażu.

Osadzenie bramy segmentowej również powinno przebiegać dokładnie według zaleceń producenta. Decydując się na samodzielny montaż należy postarać się o możliwie szczegółową dokumentację. Modele te dostarczane są w wielu częściach, warto więc sprawdzić kompletność dostawy.

W ogólnym zarysie montaż polega na zamontowaniu toru przesuwu segmentów w postaci połączonych sekcji prowadnic, wstawieniu wału ze sprężynami odciążającymi oraz włożeniu i połączeniu poszczególnych segmentów poszycia. Wstępnie zamontowana brama segmentowa wymaga jeszcze regulacji i ewentualnie zainstalowania mechanizmu napędu elektrycznego.

Po zakończeniu prac montażowych - niezależnie od rodzaju bramy - konieczne jest usunięcie folii ochronnych umieszczonych na skrzydle lub segmentach bramy. Gdy pozostawimy ją na dłużej, pod wpływem słońca bardzo mocno połączy się z pancerzem i mogą być kłopoty z jej zerwaniem.

Mechanizm napędowy do bramy garażowej

Zarówno bramę segmentową jak i uchylną można wyposażyć w elektryczny mechanizm napędowy. Bardzo ułatwia on jej obsługę - sterowanie możliwe jest za pomocą pilota albo przycisku na ścianie. Dzięki temu nie trzeba wysiadać z samochodu przy wjeździe do garażu, a sprzężone z mechanizmem otwierania oświetlenie włączy się samoczynnie na nastawiony czas.

Przy doborze mechanizmu napędowego musimy brać pod uwagę moc potrzebną do otwierania bramy, długość drogi otwierania (wysokość bramy), minimalny odstęp od sufitu, system zabezpieczenia przed przytrzaśnięciem, a także dodatkowe możliwości trybu pracy napędu. Trzeba pamiętać, że w razie awarii zasilania lub uszkodzenia mechanizmu napędowego ręczne otwarcie wyposażenie wrót w mechanizm z klamką zewnętrzną blokowaną kluczykiem, co pozwala na rozłączenie napędu od zewnątrz.

Montaż zespołu napędowego jest stosunkowo prosty i sprowadza się do zamocowania do sufitu prowadnicy oraz sprzęgnięcia z zaczepem poszycia bramy. Dla zapewnienia sprawnego funkcjonowania napędu, brama musi otwierać się płynnie, bez nadmiernych oporów i drgań. Oprócz montażu mechanicznego, do zespołu napędowego musimy doprowadzić zasilanie elektryczne - najlepiej z oddzielnego obwodu, zabezpieczonego odpowiednim wyłącznikiem nadprądowym (bezpiecznikiem). Jeśli instalujemy również fotokomórki zabezpieczające przed przytrzaśnięciem, również do nich doprowadzamy przewody z zespołu napędowego.

Napęd do bramy garażowej
Napęd dobiera się do wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, a także częstotliwości otwierania i zamykania. (fot. Beninca)

Warto też zamontować - niezależne od sterowania pilotem - przyciski pozwalające na otwieranie i zamykanie bramy (wewnątrz garażu), co umożliwi jej obsługę w sytuacji, gdy pilot ulegnie awarii czy gdzieś się zawieruszy. W użytkowanym już garażu przewody elektryczne zasilające system napędu bramy najwygodniej poprowadzić w korytkach instalacyjnych, co zapewni bezpieczeństwo użytkowania i estetykę wnętrza.

Podłączony mechanizm napędowy trzeba jeszcze zaprogramować, ustalając skrajne położenia bramy w stanie otwartym i zamkniętym. Zależnie od modelu programowanie przeprowadza się ręcznie, zgodnie z instrukcją obsługi, lub automatycznie, gdy układ sterujący zapamiętuje punkty, w których następuje skokowy wzrost oporów mechanizmu napędowego.

Redaktor: Redakcja BudujemyDom
fot. otwierająca: Wiśniowski

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły
Od beżu do blasku: Jak odmienić toaletę w jeden weekend?
Od beżu do blasku: Jak odmienić toaletę w jeden weekend?
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!