O miejscu do parkowania samochodu trzeba pomyśleć już na etapie projektowania domu. Wtedy najłatwiej będzie zaplanować je tak, by udało się dobrać bramę garażową o standardowych wymiarach. Dzięki temu zaoszczędzimy sporą sumę, bo wykonywane na zamówienie nietypowe skrzydła garażowe są często o kilkadziesiąt procent droższe.
Na co zwracać uwagę przy wyborze bramy?
Sposób otwierania to kluczowy, ale nie jedyny parametr, na który trzeba zwrócić uwagę przy wyborze bramy. Bardzo ważny jest też komfort jej użytkowania, zabezpieczenia antywłamaniowe i – w przypadku garaży ogrzewanych – parametry termoizolacyjne.
O tym, jak wygodna jest osłona garażu podczas eksploatacji, w dużej mierze decyduje napęd. Poza bramami rolowanymi, które dostępne są wyłącznie w komplecie z napędem elektrycznym, przy zakupie innych modeli trzeba zdecydować się na sterowanie ręczne bądź automatyczne. Napęd oznacza dodatkowy wydatek – zwykle ok. 1/3 ceny bramy. I to jedyny minus tego wariantu. Korzystanie z garażu wyposażonego w automatyczną bramę jest bardzo komfortowe. Nie trzeba wkładać wysiłku w jej otwieranie i zamykanie; używając pilota nie trzeba nawet wysiadać z samochodu, aby ją uruchomić. Napęd dobiera się do wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, a także częstotliwości otwierania i zamykania. Aby osłona garażu działała prawidłowo, dobór automatyki najlepiej zlecić fachowcowi.
Kolejną istotną cechą bram są rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa. Jednym z nich jest blokada skrzydła w sytuacji, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę. Niektóre modele wyposażone są też w zabezpieczenie przed opadnięciem w przypadku zerwania sprężyny. Z kolei brama z wbudowaną fotokomórką cofnie się po przerwaniu wiązki podczerwieni, a skrzydło wyposażone w funkcję łagodnego zatrzymania nie uderzy o posadzkę przy zamykaniu.
Wybierając bramę należy też zwrócić uwagę na jej odporność na włamanie. Jest sześć klas odporności RC – od 1 do 6. Im wyższa, tym trudniej sforsować bramę. W praktyce produkty o klasie wyższej niż 3 dostępne są bardzo rzadko.
Właściciele garaży ogrzewanych powinni wziąć pod uwagę parametry termoizolacyjne, jakimi charakteryzuje się brama. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, osłona garażu ogrzewanego nie może mieć współczynnika U wyższego niż 1,5 W/(m2·K). W najbliższych latach parametr ten będzie jeszcze niższy – od 1 stycznia 2021 r. będzie wynosił 1,3. Warto więc już teraz kupić model, który będzie odpowiadał standardom w nieodległej przyszłości.
Na którym etapie budowy montujemy bramę garażową?
W trakcie budowy garaż wykorzystuje się często jako podręczny magazyn na materiały budowlane, dlatego bramę garażową montuje się już po ułożeniu tynków zewnętrznych. Ponieważ jednak podczas dalszych robót łatwo o uszkodzenia, do czasu ostatecznego wykończenia domu lepiej nie montować mechanizmu otwierania elektrycznego. Nie należy jednak pozostawiać na dłużej fabrycznej folii ochronnej, gdyż po pewnym czasie nie będzie można już jej odkleić.