Grupa Budujemy Dom:
Magazyn ONLINE
Miesięcznik Budujemy Dom ONLINE
Wykup dostęp od 1 zł

Bramy garażowe, automatyka

Ostatnio dodane produkty
Bramy garażowe, automatyka
O osłonięciu garażu warto pomyśleć już na etapie budowy domu. Pozwoli to dopasować bramę do otworu, którym będziemy wjeżdżali do garażu.

Jeżeli w będzie w nim parkować nie jeden, a dwa samochody, trzeba zdecydować się na jeden z wariantów: wybrać pojedynczą, szerszą bramę garażową, lub zamontować dwie węższe. W pierwszym przypadku otwór garażowy musi być przedzielony słupkiem, w drugim trzeba wykonać solidniejszą, lepiej przezbrojoną belkę żelbetową nadproża.

Największą zaletą wariantu z jedną dużą bramą jest większa swoboda podczas wykonywania manewrów przy wjeżdżaniu i wyjeżdżaniu. Poza tym z takiego garażu ucieka mniej ciepła, gdyż jedno duże skrzydło ma lepsze właściwości termoizolacyjne niż dwa mniejsze, w których jest więcej profili bocznych.

Oczywiście pod warunkiem, że miejsce postojowe jest zamknięte, ponieważ po otwarciu przez dużą bramę ucieknie więcej ciepła, niż przez jedną mniejszą. Kolejnym atutem jest niższa cena – za jedną, nawet większą bramę, zapłacimy mniej niż za dwie mniejsze, ponieważ nie trzeba kupować drugiej pary prowadnic i dodatkowego napędu. W tym wariancie mniej zapłacimy również za montaż.

Przewagą rozwiązania z dwiema mniejszymi bramami jest krótszy czas ich otwierania, co wynika z mniejszego ciężaru skrzydeł. Z tego też powodu takie bramy łatwiej jest zamontować. Mniejsze jest też ryzyko ich odkształcenia.

Dom jednorodzinny z dwoma miejscami garażowymi fot. Novoferm
Dom jednorodzinny z dwoma miejscami garażowymi fot. Novoferm

Rodzaje bram garażowych

Ze względu na sposób otwierania, wyróżniamy bramy garażowe segmentowe, uchylne, rolowane i rozwierane.

  • Segmentowe

To najpopularniejszy obecnie wariant. Skrzydło tego typu bramy składa się z kilku segmentów (najczęściej od 3 do 6) połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Dzięki temu łączenia chronione są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Brama wykonana jest zazwyczaj z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Wykończenie może stanowić powłoka z farby proszkowej, okleina z tworzywa sztucznego, drewno lub aluminium. Segmenty wypełnione są izolacją, najczęściej pianką poliuretanową bądź styropianem., które pełnią rolę izolacji cieplnej i akustycznej.

Bramy segmentowe dostępne są w dwóch wariantach – otwieranym do góry lub na bok. W pierwszym skrzydło porusza się wzdłuż prowadnic zamocowanych pod sufitem, natomiast w drugim – zachodzi na ścianę garażu. Modele boczne są mniej popularne, ale dobrze pasują do niższych, lecz szerszych garaży.

Największą zaletą bram segmentowych jest to, że zajmują mało miejsca – skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, dzięki czemu można je montować także przy krótkich podjazdach. Nie bez znaczenia jest też to, że są bardzo łatwe w obsłudze. Poza tym są szczelne, dlatego z garażu mniej ucieka ciepło. Warto je więc stosować w pomieszczeniach ogrzewanych, ulokowanych w bryle domu.

Kolejnym atutem bram segmentowych jest możliwość dopasowania do otworu o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku. Przy czym wysokość tego elementu powinna wynosić od 10 do 40 cm (w zależności od modelu bramy). Ponadto węgarek boczny musi mieć przynajmniej 10 cm szerokości. Jeżeli elementy te są zbyt małe, można zastosować specjalne profile renowacyjne, osadzane na ościeżach bocznych i nadprożowej.

  • Uchylne

Tego typu bramy, przed laty stosowane powszechnie, ustąpiły ostatnio pola modelom segmentowym. Wciąż jednak wybierane są chętnie, przede wszystkim ze względu na przystępną cenę.

Charakteryzują się prostą budową. Skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad samochód, a potem chowa się pod sufitem garażu. Konstrukcja wykonana jest zazwyczaj ze stali lub aluminium. Mogą być wykończone okładziną z drewna lub PVC. Stosunkowo niska cena to nie jedyna ich zaleta. Bramy uchylne montuje się łatwo, ponadto można je stosować nawet w garażach z niskim nadprożem. Wystarczy, aby ten element miał 10 cm wysokości.

Brama garażowa fot. Krispol
Brama garażowa fot. Krispol

Ich mankamentem jest to, że wymagają sporo miejsca na podjeździe – po otwarciu wysuwają się na 1–1,5 m. Ponadto zajmują miejsce pod sufitem (z wyjątkiem modeli z mechanizmem nożycowym, które nie potrzebują prowadnic podsufitowych).

  • Rolowane

Tego typu brama wykonana jest z wąskich, kilkucentymetrowych lameli – stalowych bądź aluminiowych. Elementy te mogą być wypełnione pianką poliuretanową. Lamele połączone są przegubowo na całej długości ramy, tworząc pancerz. Jest on nawijany na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu.

Bramy rolowane są bardzo wygodne w obsłudze i bardzo szczelne. Skutecznie chronią więc garaż przed stratami ciepła. Podobnie jak modele segmentowe, zajmują mało miejsca, dlatego świetnie sprawdzą się na posesji, gdzie podjazd jest krótki, a garaż jest zbyt wąski, aby zmieścić skrzydło boczne i ma zajętą przestrzeń pod sufitem. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu brama wymaga odpowiedniej ilości miejsca na kasetę – nadproże musi mieć 30–35 cm wysokości (ewentualnie kaseta zmniejszy wysokość wjazdu). Alternatywą jest zamocowanie mechanizmu na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym.

  • Rozwierane

Ostatnia opcja to najbardziej tradycyjny model – brama rozwierana. Składa się z jednego bądź dwóch skrzydeł umocowanych na zawiasach na bocznych ościeżach – analogicznie jak drzwi. Otwiera się na zewnątrz, co oznacza, że ten typ sprawdzi się wyłącznie na płaskich podjazdach o odpowiedniej długości. Z bram rozwieranych niezbyt wygodnie korzysta się zimą, bowiem przed otwarciem sprzed garażu trzeba usunąć zalegający śnieg.

Brama garażowa Fot. Hörmann
Brama garażowa Fot. Hörmann

Czy warto wybrać bramę z napędem?

Bramy rolowane sprzedawane są najczęściej od razu w komplecie z napędem elektrycznym. Inne modele można otwierać i zamykać zarówno ręcznie, jak i automatycznie. Decyzja o tym, czy przy wyborze bramy zainwestować dodatkowo w napęd, zależy od inwestora. Wydaje się jednak, że – poza dodatkowym kosztem, który trzeba ponieść (zwykle ok. 1/3 ceny bramy) – napęd ma same zalety. Przede wszystkim korzystanie z garażu nie wiąże się z żadnym wysiłkiem i jest bardzo komfortowe – bramę otwiera się i zamyka bez wysiadania z samochodu, co docenimy szczególnie przy gorszej pogodzie. Poza tym napęd ma wpływ na bezpieczeństwo, ponieważ wyposażone w niego skrzydło trudniej podważyć.

Brama garażowa JIM fot. Beninca
Brama garażowa JIM fot. Beninca

Dobierając automatykę do bram należy zwrócić uwagę na moc napędu, szybkość otwierania i zamykania (zazwyczaj ok. 15–20 cm/s.), a także zapotrzebowanie na energię. Choć wydaje się to sprawą prostą, dopasowanie automatyki najlepiej zlecić fachowcowi. Pod uwagę weźmie on też wielkość bramy, jej konstrukcję, ciężar, częstotliwość otwierania i zamykania, a także przestrzeń pod sufitem.

Automatyka do bramy garażowej fot. Nice
Automatyka do bramy garażowej fot. Nice

Jak montować bramę garażową?

Co prawda wszystkie zasady montażu zawarte są w instrukcji dołączonej do bramy, ale zadanie to lepiej zlecić fachowcowi. Dzięki temu nie stracimy gwarancji, jeśli okaże się, że brama została źle osadzona.

Każdy model zakłada się inaczej, ale kilka zasad jest uniwersalnych. Najważniejsze jest zapewnienie stabilnego zamocowania prowadnic bocznych i górnych oraz ościeżnicy. Ściany wokół otworu wjazdowego muszą być więc odpowiednio wykończone, a tynk – szczególnie w pasie, gdzie będą przykręcane prowadnice – równo nałożony. Zamocowania muszą być rozmieszczone równomiernie, a kołki mocujące trzeba dopasować do rodzaju materiału, z jakiego wykonana jest ściana.

O ile w przypadku materiałów pełnych, takich jak cegła czy beton, można użyć zwykłych kołków rozporowych, to przy przegrodach z pustaków szczelinowych konieczne jest zastosowanie specjalnych kołków lub kotew chemicznych. Przed oddaniem bramy do użytku trzeba pamiętać o wyregulowaniu sprężyn, które wspomagają otwieranie i zamykanie bramy. Prawidłowo zamontowane skrzydło musi szczelnie przylegać do ościeżnicy, nie może opadać, a do jego otwarcia nie trzeba używać dużej siły.

Ile kosztuje brama?

Ceny bram garażowych wahają się od niespełna 1000 zł do ponad 4000 zł. Wpływ na nią mają takie elementy, jak sposób otwierania, parametry termoizolacyjne, automatyka itp.