Napęd do bramy składa się z następujących elementów:
- ramię – mocuje się je do skrzydła. Jest połączone z wózkiem, który – napędzany łańcuchem lub paskiem zębatym – przesuwa się po szynie jezdnej;
- siłownik – to elektryczny silnik, który wprawia ramię, a w efekcie i skrzydło bramy, w ruch;
- centralka – moduł sterujący pracą siłownika, który wyposażony jest we włącznik i/lub klawiaturę do programowania funkcji napędu;
- piloty, klawiatura, karty kodowe i przyciski do otwierania i zamykania bramy – dzięki nim można sterować pracą bramy;
- linka odblokowująca – dzięki temu elementowi można odblokować napęd i otwierać oraz zamykać bramę w przypadku awarii siłownika lub braku prądu.
W specyfikacjach automatyki do bram można znaleźć informacje o mocy napędu, szybkości otwierania i zamykania (przeważnie ok. 15–20 cm/s), a także zapotrzebowaniu na energię.
Aby brama działa prawidłowo, napęd musi być dobrany do wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, częstotliwości otwierania i zamykania oraz przestrzeni pod sufitem. Przykładowo wybór za słabego napędu będzie skutkował tym, że brama będzie się wolno otwierać i zamykać.
Dlatego dopasowanie automatyki najlepiej zlecić fachowcowi.
opracowanie: redakcja IRBJ
źródło zdjęć: Beninca