Bramy segmentowe
Chociaż w sprzedaży znajdują się, wyżej wymienione, cztery rodzaje bram garażowych, obecnie największe zainteresowanie wzbudzają modele segmentowe górne. Mają nowoczesną konstrukcję o pożądanych parametrach termoizolacyjności, spełniają wymogi bezpieczeństwa, ochrony przed włamaniem i łatwo można je sprzęgnąć z napędem.
Wyróżnia je świetna izolacja termiczna i akustyczna, wiatroszczelność, łatwość uruchomienia, bezpieczeństwo użytkowników, oszczędność miejsca w garażu i na podjeździe, bogate wzornictwo. Ponadto można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym kształcie, m.in. z nadprożem w formie łuku.
Uszczelnione segmenty dobrze trzymają ciepło i izolują od wiatru, więc nadają się do obiektów ogrzewanych. Wysoka ciepłochronność bram segmentowych wynika m.in. z ich budowy. Płaszcz składa się z 3–6 segmentów, połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem, chłodem, gorącem. Segmenty, na ogół wykonane ze stali ocynkowanej, wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno), farbą proszkową, albo okładziną z drewna lub sklejki.
Ich wnętrze wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, najczęściej pianką poliuretanową. Szczelność wrót zapewniają odpowiednie elastyczne uszczelki. Newralgiczne miejsca to styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki (na spodzie dolnego segmentu stosuje się specjalną uszczelkę progową).
Ten rodzaj skrzydeł występuje w dwóch wariantach – jako otwierane do góry (płaszcz porusza się wzdłuż prowadnic od posadzki i zachodzi całkowicie pod sufit) lub na bok (płaszcz zachodzi na ścianę garażu).
Jaki rodzaj bramy wybrać?
Bramy roletowe (inaczej rolowane) działają jak okienne rolety zewnętrzne. Płaszcz – złożony z drobnych lameli z aluminium bądź stali, które są połączone przegubowo – nawija się na wał w kasecie, zamontowanej wewnątrz obiektu albo na zewnętrznej ścianie. Zajmują jeszcze mniej miejsca, niż segmentowe górne, ponieważ nie mają prowadnic pod sufitem garażu. Wrota cechuje odporność na korozję, bezpieczeństwo i wygodna obsługa.
Jako jedyne są fabrycznie wyposażone w napęd. Bramy uchylne (płytowe) to niełamane duże skrzydła, unoszące się do góry na prowadnicach. Mechanizm otwierania jest następujący – najpierw płyta wysuwa się nad podjazd, potem chowa się pod sufitem.
Potrzeba zatem zapewnić jej swobodę ruchu na podjeździe, około 1,5 m. Ponadto należy uwzględnić to, że jeśli zostanie zamontowana w świetle otworu wjazdowego, ograniczy wysokość garażu o 20 cm, a gdy za otworem – o 10 cm.
Wrota można otwierać ręcznie, albo mechanicznie przy użyciu napędu elektrycznego. Przeznacza się je zwykle do obiektów nieogrzewanych lub wolnostojących, gdyż ich częstym mankamentem jest niedostateczna ciepłochronność.
Mimo to ciągle cieszą się popularnością, gdyż są tanie i nadają się do garaży bez nadproża. Bramy rozwierane nie należą do wygodnych z punktu widzenia użytkownika. Na skrzydła, nawet jeśli zostały wyposażone w siłowniki, potrzeba sporo przestrzeni przed garażem, a w zimie – śnieg w obrębie ich zasięgu powinno się uprzątać.
Przy dzisiejszych standardach użytkowych, najlepsze miejsce na ten rodzaj wrót to składzik gospodarczy, który otwiera się rzadziej niż garaż.
Najważniejsze parametry przy wyborze bramy z napędem
Izolacyjność termiczna i akustyczna
Pożądaną izolację termiczną producenci uzyskują przez włożenie, między warstwy pancerza bramy, płyt styropianu lub wypełnienie wewnętrznej przestrzeni pianką poliuretanową, obecnie w niektórych modelach nawet 60 mm.
Do uszczelnienia stosują natomiast ciepłe łączenia jej segmentów oraz uszczelki na styku z ościeżnicą otworu wjazdowego i posadzką. Wpływ na ciepłochronność bramy ma również właściwy montaż. Te wszystkie zabiegi sprawiają, że solidnie ocieplone wrota są o 20–40% droższe od nieocieplonych.
Kupując model z ociepleniem, koniecznie należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła całej bramy U, opisanym przez producenta w certyfikacie, dołączonym do każdego egzemplarza. Obecnie U wrót w ogrzewanym pomieszczeniu nie może być wyższe niż 1,5 W/(m2·K), a już od 2021 r. – 1,3.
Zabezpieczenia antywłamaniowe
Garaże bez instalacji alarmowej najczęściej zamyka się wrotami ze wzmocnionymi profilami oraz z klamką obrotową z ryglem, albo z elektrycznym napędem z blokadą dociskową. Ostatnie rozwiązanie zabezpiecza bramę przed jej podważeniem z zewnątrz. Kolejną opcją jest zakup wrót z certyfikatem antywłamaniowym – klasa odporności na włamanie nadawana jest w zakresie od RC1 do RC6 (w praktyce trudno znaleźć wyroby powyżej klasy RC3).
Estetyka bramy
Architekci i właściciele domów zabiegają o to, żeby zamknięcie garażu harmonizowało z całym budynkiem. Jego wykończenie najczęściej dopasowują do okien i drzwi, albo do elewacji i dachu – standardowe kolory to biel i brąz, za inne trzeba zapłacić co najmniej 20% więcej. Producenci nie mają problemu z zaspokojeniem popytu – są w stanie wykonać modele w ogromnej ilości wzorów i faktur. Oferują wyroby imitujące deski, kasetony, pionowe listwy, w wersji gładkiej lub wytłaczanej.
Dodatkowe wyposażenie
U wszystkich wytwórców istnieje możliwość wyposażenia wrót w pochwyty, klamki, rygle, przeszklenia (wykonane ze szkła tradycyjnego bądź akrylowego, albo z przezroczystych płyt poliwęglanu), drzwi techniczne. Te niestandardowe elementy podnoszą jednak końcową cenę.
Od przygotowania garażu do montażu
Producenci bram garażowych, albo ich dystrybutorzy, oferują kompleksową usługę, polegającą na fachowym dobraniu wrót i napędu oraz ich założenia w jednym rzucie lub etapami, a także przeprowadzaniu okresowych przeglądów. Proces rozpoczyna się od wizji lokalnej w garażu. Specjaliści od bram badają jego parametry, tj. położenie, otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, przebieg instalacji elektrycznej i to, czy jest ogrzewany.
Dopiero znając te elementy, jak również wskazania właścicieli domu, dobierają rodzaj oraz model bramy, a także ewentualnie napęd, następnie je montują. Do umocowania elementów najczęściej kupowanych wersji segmentowych i rolowanych potrzebują do 6 godzin. Do założenia bramy segmentowej przystępują dopiero wtedy, gdy garaż ma otynkowane ściany i całkowicie wykończoną posadzkę.
Zawsze umieszczają ją za otworem wjazdowym. Prowadnicę stalową modelu górnego przymocowują do ścian, natomiast otwieranego na bok przytwierdzają na nadprożu, ścianie lub posadzce. Przy wrotach otwieranych do góry wnętrze powinno mieć wysokość co najmniej 2,5 m, ponieważ układane są one równolegle do sufitu i musi być tam około 20–30 cm przestrzeni.
Bramy rolowane wstawia się dopiero po właściwej przerwie technicznej, wymaganej do wyschnięcia ścian i posadzki. Garaż musi mieć nadproże o wysokości co najmniej 30 cm. Koszty. Montaż bramy segmentowej zazwyczaj kosztuje 15% jej wartości, lecz nie mniej niż 400–500 zł, a obsadzenie kompletu wrota + napęd od 700 do 1000 zł. Pamiętajmy, że zamawiając bramę z montażem, zapłacimy 8% VAT, niestety, ta stawka nie dotyczy usługi w garażu wolnostojącym – tam obowiązuje 23% VAT.
Napęd w bramach automatycznych
Popyt na zdalnie sterowane wrota garażowe wzrasta, ponieważ rodzina poruszająca się samochodami na co dzień częściej ich używa niż głównych drzwi wejściowych. Trudno się nie zgodzić z przekonaniem, że przy kapryśnej polskiej pogodzie najkorzystniej jest mieć automatyczny wjazd pod dach garażu, bez konieczności wychodzenia z auta. Szczególnie że koszty można rozłożyć w czasie, dodając napęd później.
Montażu napędu muszą dokonać elektrycy z uprawnieniami. Dobierają go następująco – siła ciągu (może mieć 400–1200 N) ma iść w parze z ciężarem i powierzchnią wrót, a także częstotliwością ich pracy (podczas zakupu należy sprawdzić maksymalną dzienną liczbę cykli otwieranie/zamykanie).
Ważna jest również szybkość otwierania i zamykania (10–22 cm/s). Urządzenie zawiera siłownik (silnik uruchamiający skrzydło bramy) oraz układ sterujący. Część napędów ma baterię na wypadek braku zasilania elektrycznego, poza tym systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem, tj. sprzęgło bezpieczeństwa, zamki i fotokomórki, jak również mechanizm spowalniający ruch wrót tuż przed ich zamknięciem.
Bramę obsługuje się przy użyciu – pilota, przycisku na ścianie, klucza, zamka kodowego. Korzystanie z pilota jest najwygodniejsze, ponieważ można sterować wrotami wprost z garażu lub z samochodu.
Bramy segmentowe oraz wszystkie z automatycznym napędem raz w roku wymagają skontrolowania ogólnego stanu technicznego. Przegląd przeprowadza monter bram, sprawdzając wyważenie skrzydła i urządzeń zabezpieczających, naciąg sprężyn. Reguluje rolki bieżne i elementy blokujące wrota. Usługa kosztuje 100–250 zł.
Autor: Lilianna Jampolska
Zdjęcia: Fart Produkt