Dobieramy automatykę do bram wjazdowych - na co zwracać uwagę?

Dobieramy automatykę do bram wjazdowych - na co zwracać uwagę?

Brama wjazdowa jest niezbędna na każdej posesji. Do niedawna standardem były modele dwuskrzydłowe. Obecnie coraz więcej inwestorów decyduje się na wygodniejsze warianty przesuwne. Ręczne otwieranie w obu przypadkach nie jest komfortowe, szczególnie w deszczową i wietrzną pogodę, a także zimą. Na szczęście zaradzić temu można wyposażając bramę w napęd.

Dlaczego warto zainwestować w automatykę do bram wjazdowych?

Napędy do bram wjazdowych już dawno przestały być luksusem i mają bardzo przystępne ceny. Zapewniają nie tylko komfort, bo nie musimy wysiadać z pojazdu, żeby bramę otworzyć lub zamknąć, ale zwiększają również bezpieczeństwo. Niejeden samochód skradziono, gdy właściciel zatrzymał się przed wjazdem i poszedł otworzyć bramę. Bowiem rzadko kto gasi wówczas silnik i zabiera ze sobą kluczyki. Automatyka utrudnia też otwarcie bramy przez osoby z zewnątrz i wtargnięcie ich na posesję. Zmniejsza to ryzyko włamania i kradzieży.

Automatyczne otwieranie bramy bardzo przydaje się na działkach z wjazdem położonym tuż przy ruchliwej ulicy. Możemy ją wtedy otworzyć, zbliżając się do posesji i nie blokując w ten sposób ruchu.

Najlepiej o napędzie do bramy pomyśleć na dość wczesnym etapie budowy domu. Na pewno przed ułożeniem nawierzchni. Do automatyki trzeba bowiem doprowadzić instalację elektryczną, ułożoną w gruncie pod bramą.

Dobór automatyki powinno się powierzyć specjaliście i najlepiej kupić ją od razu razem z bramą. Oczywiście, w napęd sterujący jej pracą można też doposażyć posesję później. Zawsze warto skorzystać z doświadczenia sprzedawców, bowiem oferta producentów napędów do bram jest bogata, a nie każdy typ sprawdzi się w przypadku konkretnego jej modelu.

Napęd do bramy wjazdowej
Napęd do bramy wymaga podłączenia do sieci elektrycznej. Warto o tym pamiętać przed ułożeniem nawierzchni. (fot. Beninca)

Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Zobacz więcej Zobacz mniej

Dobór napędu do bram wjazdowych - najważniejsze parametry

Większość producentów oferuje urządzenia przeznaczone do bram skrzydłowych (rozwieralnych) i przesuwnych. W każdym z tych przypadków istotne są nieco inne parametry.

Przy zakupie nowej bramy razem z napędem, sprawa jest prosta.

Komplet dobierze sprzedawca, biorąc pod uwagę następujące jej parametry:

  • rodzaj - rozwieralna czy przesuwna;
  • waga wrót;
  • szerokość (światło wjazdu);
  • liczba użytkowników (liczba cykli otwarcia i zamknięcia w ciągu dnia);
  • szybkość otwierania;
  • funkcje dodatkowe i potrzebne akcesoria.

Chcąc dokupić napęd do istniejącej bramy, oprócz wymienionych czynników powinno się przede wszystkim dokładnie skontrolować jej stan techniczny. W pierwszej kolejności należy sprawdzić, czy skrzydło porusza się lekko bez tarć, które mogą utrudniać działanie automatyki.

Ich przyczyną może być między innymi:

  • utrata osiowości wózków jezdnych i ich uszkodzenie;
  • przerdzewiały lub uszkodzony profil jezdny;
  • utrata równoległości bramy na całej jej długości w stosunku do podłoża.
Brama wjazdowa przesuwna z napędem
W przypadku automatyki do każdego rodzaju bram - ważny, z punktu widzenia wygody użytkowania, jest czas otwarcia. (fot. Wiśniowski)

Automatyka do bram rozwieralnych (skrzydłowych)

Podczas wyboru napędu do bramy tego rodzaju kluczowe są następujące parametry:

  • szerokość skrzydeł - napędy sprzedawane są w wariantach przeznaczonych do bram o szerokości skrzydła od 2 do nawet 7 m i ciężarze od 200 do 400 kg. Każdy siłowników w karcie katalogowej ma podaną maksymalną długość i ciężar wrót, które jest w stanie obsłużyć. Zbyt słaby napęd spowoduje, że praca urządzenia będzie niestabilna - bramą będzie szarpać i nie zostanie ona w pełni otwarta;
  • wysokość i głębokość osadzenia;
  • wymagany kąt otwarcia - na ogół jest to 90°;
  • wypełnienie skrzydeł - na terenach, gdzie wieją silne wiatry, brama pełna będzie zachowywała się jak żagiel. Skrzydła będą same poruszały się przy silniejszych podmuchach. Decydując się na taką bramę, trzeba wziąć pod uwagę konieczność wyposażenia jej w napęd o mocniejszych siłownikach.
  • liczba cykli (intensywność pracy) - na posesjach prywatnych przyjmuje się do 50 cykli otwierania i zamykania w ciągu dnia;
  • szybkość otwierania - rozwarcie skrzydeł do pozycji 90° może trwać np. 10 s.
Brama skrzydłowa z napędem
Dobierając napęd do bram rozwieralnych przede wszystkim trzeba wziąć pod uwagę szerokość oraz ciężar skrzydeł. (fot. Wiśniowski)

Automatyka do bram przesuwnych

Przy wybieraniu napędu do bramy przesuwnej, kluczowe są następujące parametry:

  • szerokość bramy - im jest ona większa, tym dłuższy jest czas jednego cyklu, co powoduje szybsze nagrzewanie się siłownika, które ma wpływ na jego żywotność;
  • ciężar wrót - zwykle nie przekracza 500 kg;
  • liczba cykli (intensywność pracy) - na posesjach prywatnych przyjmuje się do 50 cykli otwierania i zamykania w ciągu dnia;
  • szybkość otwierania - na ogół około 25 m/min
Siłownik do bram przesuwnych do 800 kg wagi
Siłownik do bram przesuwnych do 800 kg wagi. Przekładnia mechaniczna z brązu i stali po kąpieli olejowej gwarantuje długą żywotność. Wyposażony standardowo w enkoder (funkcję zabezpieczającą przed zgnieceniem), centralę z wyświetlaczem LCD umożliwiającą łatwe i precyzyjnie ustawienie parametrów. Siłownik ma funkcje furtki, czyli częściowego otwarcia bramy, zamknięcia po przecięciu linii fotokomórek, zwolnienia w fazie otwarcia i zamknięcia. (fot. Beninca)
Brama przesuwna z napędem
Bramy przesuwne wykonane z pełnych elementów są ciężkie i bardziej niż modele ażurowe podatne na podmuchy wiatru. Wymagają więc mocniejszego napędu. (fot. Wiśniowski)

Bramy wjazdowe a bezpieczeństwo

Jednym z najbardziej popularnych zabezpieczeń jest linia fotokomórek, umieszczona w świetle przejazdu, stanowiąca niewidoczną linię świetlną, której przecięcie powoduje zatrzymanie ruchu bramy.

Inny rodzaj ochrony to system amperometrycznego przeciążenia, zabezpieczający przed zgnieceniem - stosowany w silnikach na 24 V. W wersjach na 230 V montowane są zaś enkodery, które sumują liczbę obrotów silnika w przedziale jednego cyklu. Oparcie bramy o przeszkodę powoduje zadziałanie zabezpieczenia i cofnięcie bramy.

Wszystkie siłowniki powinny być wyposażony też w elektroniczny hamulec, który zwalnia przesuwanie się bramy w końcowej fazie ruchu, aby, niezależnie od swojej wagi, płynnie wyhamowywała i się zatrzymywała.

Funkcje i wyposażenie

  • ręczne odblokowanie - przy użyciu kluczyka, przydatne podczas awarii sieci elektrycznej;
  • pamięć ustawień - po przerwie w dostawie prądu napęd działa według zaprogramowanych ustawień;
  • automatyczne zamykanie - po każdym otwarciu brama zamyka się samoczynnie (po czasie ustalonym przez użytkownika);
  • funkcja furtki - częściowe otwarcie bramy umożliwia przejście pieszych i nie powoduje pełnego otwarcia;
  • autodiagnoza - w przypadku awarii siłownika lampa ostrzegawcza odpowiednią liczbą mignięć informuje o błędzie;
  • lampa sygnalizacyjna - przed uruchomieniem bramy i w czasie jej ruchy miga, może również, niezależnie od pracy siłownika, oświetlać podjazd;
  • zasilanie awaryjne - akumulatory lub panele fotowoltaiczne gwarantują działanie napędu w razie braku zasilania;
  • piloty, karty i czytniki kart, klawiatury kodowe - umożliwiają sterowanie pracą bramy wjazdowej i garażowej, oraz np. roletami.

Konserwacja napędów do bram wjazdowych

Napędy przeznaczone do bram wjazdowych wyposażone są w siłowniki o współczynniku ochrony IP44, odporne są więc na czynniki atmosferyczne, w szczególności na deszcz i śnieg. Jednak aby działały bezawaryjnie przed długie lata, powinny być poprawnie konserwowane.

Zwłaszcza zimą należy zwrócić uwagę na stan listwy zębatej, na której może gromadzić się śnieg, powodujący zatrzymanie się bramy w nieodpowiednim miejscu. Siłownik i bramy wyposażone w magnetyczne wyłączniki krańcowe nie są podatne na takie zakłócenia.

Niekiedy śnieg gromadzi się również w świetle bramy na jej końcu - gdzie chowa się jej ogon. Może to skutkować zatrzymywaniem się skrzydła w niewłaściwym miejscu. Niedomknięte wrota ułatwiają wtargnięcie na posesję osobom nieupoważnionym.

Podobne konsekwencje, czyli niedomykanie bramy, może powodować śnieg oraz błoto, gromadzące się na obudowie fotokomórek w okresie intensywnych opadów.

Montaż automatyki do bram wjazdowych

Automatykę do bramy wjazdowej powinien zamontować fachowiec autoryzowany przez producenta. Może tego dokonać też elektryk z doświadczeniem w tego typu instalacjach, który przeszedł szkolenie.

Część inwestorów decyduje się na samodzielny montaż. Nie polecamy tego, ponieważ bez rzetelnej, specjalistycznej wiedzy łatwo popełnić błędy, które będzie potem trudno naprawić. Profesjonalista nie tylko zagwarantuje nam solidny montaż, ale też optymalnie zaprogramuje napęd i go wyreguluje.

Ponadto kontakt z fachowcem przyda się na przyszłość. Będziemy mogli skorzystać z jego usług podczas przeglądów i napraw ewentualnych awarii.

Bramy wjazdowe - przepisy

Zgodnie z przepisami brama wjazdowa nie może być węższa niż 2,4 m, ale lepiej zaplanować szerszy wjazd - co najmniej 4 m. Umożliwi to wygodne manewrowanie samochodem osobowym i ewentualny wjazd pojazdów dostawczych (z transportem mebli, sprzętu AGD).

Do wyboru są dwa rodzaje bram:

  • rozwierane (skrzydłowe) - przez lata najbardziej popularne. Zazwyczaj składają się z dwóch skrzydeł, otwieranych do wnętrza działki. Nie sprawdzą się więc na posesji z krótkim podjazdem do garażu, gdzie nie ma miejsca na rozwieranie skrzydeł. Aby zapewniały wygodny wjazd, powinny się otwierać pod kątem co najmniej 90°;
  • przesuwne - coraz częściej zastępują bramy rozwierane. Nie zajmują przestrzeni na podjeździe - skrzydło (rzadziej dwa) porusza się wzdłuż ogrodzenia, po jego wewnętrznej stronie.

Stosuje się je tam, gdzie za parkanem nie ma zbyt wiele miejsca (żadnych przeszkód, np. roślin, nie może być też na drodze otwierających się wrót). Producenci oferują modele samonośne lub na rolkach, poruszające się po szynie.

Te pierwsze wyposażone są w przeciwwagę, która równoważy ciężar skrzydła, zawieszonego na wysięgniku. Dzięki temu brama przesuwa się bez dotykania podłoża, co jest wygodne w chłodniejszych porach roku - skrzydło nie przymarznie do nawierzchni, ani nie zablokują go np. opadłe liście, jak to ma miejsce w przypadku bram na rolkach.

Redaktor: Joanna Dąbrowska
fot. otwierająca: Hörmann

Joanna Dąbrowska
Joanna Dąbrowska

W prasie budowlano-wnętrzarskiej od początku drogi zawodowej. W miesięczniku „Budujemy Dom” pracuję od kilkunastu lat. Moja ulubiona tematyka to architektura i aranżacja wnętrz. Śledzę trendy i nowości rynkowe. Cenię sobie kontakt z naturą. Kocham jazdę na nartach i pływanie kajakiem. W wolnym czasie spełniam marzenia podróżnicze - bliskie i dalekie.

Komentarze

Gość gozar
26-01-2021 22:50
Każdy napęd do bramy przesuwnej będzie pracował dobrze, pod warunkiem że sama brama będzie przesuwać się lekko, bez żadnych oporów. Do tego potrzebne są dobrej jakości wózki na których według mnie nie można oszczędzać. 
Gość plot-bud.pl
22-11-2020 10:01
Automatyka jest bardzo ważna, nie ma co na niej oszczędzać, bo potem są problemy w codziennym użytkowaniu i się człowiek tylko wkurza. Na pewno warto temat dobrze przemyśleć i nie kupować na łapu capu pierwszego lepszego chińskiego badziewia z marketu. Ale sprawa automatyki to ...
Gość Robert
19-04-2020 07:28
Dlaczego wyrywa śruby mocujące siłowniki
Wiecej na Forum BudujemyDom.pl
Sprawdź asortyment firmy
Beninca
Beninca
Bramy garażowe, automatyka
Zobacz firmę
Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz