Artykuł pochodzi z: Budujemy Dom 5/2009

Bramy garażowe

Dobór rodzaju bramy garażowej zależy od kilku podstawowych czynników. Sprawdź co wziąć pod uwagę, aby wybrać najlepsze rozwiązanie do twojego garażu.

Bramy garażowe
 (fot. Krispol)
Wymiar otworu wjazdowego, miejsce w garażu i przed nim, garaż ogrzewany lub nie – to elementy, które decydują o tym, jaki rodzaj bramy garażowej należy wybrać. Układ artykułu pomoże Ci w prosty sposób dostosować najlepsze rozwiązanie do twojego garażu i przestrzeni wokół niego.

Bramy uchylne

Zbudowane są z jednego skrzydła o konstrukcji płytowej (blacha usztywniona płas­kownikami stalowymi) bądź ramowej (stalowa lub drewniana rama wypełniona blachą stalową, deskami lub poszyciem ze sklejki). Bramy występują w dwóch wersjach:
  • z prowadnicami górnymi (mocowanymi do sufitu) lub bocznymi, stanowią je profile, po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę (mocowane do ścian ościeża) zajmują mniej miejsca niż prowadnice górne;
  • bezprowadnicowe z nożycowym mechanizmem podnoszącym.
Montaż. Bramy uchylne można montować w świetle otworu wjazdowego lub za nim. Pierwszy sposób powoduje, że po otwarciu brama zmniejsza wysokość garażu o ok. 20 cm. Drugi sposób pozawala zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w porównaniu do poprzedniego.

 

Przed montażem bram uchylnych ściany garażu muszą być już wykończone, ale posadzki nie powinny być jeszcze położone. W przypadku montażu bramy w świetle otworu wjazdowego nie należy wcześniej otynkowywać wewnętrznych powierzchni tego otworu, tzw. glifów. Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu folią zamontowanej bramy, by podczas wykonywania tzw. prac mokrych (tynkowania i malowania) nie zachlapać jej tynkiem czy farbą.

 

Posadzkę w garażu wykonuje się już po zamontowaniu bramy, ponieważ próg bramy powinien być zabetonowany wewnątrz pomieszczenia.

 

Napęd. Do bram uchylnych stosuje się przeważnie standardowe napędy wyposażone w odpowiednie ramię. Można także wybrać specjalne napędy tylko do tego typu bram, montowane na skrzydle od strony garażu. Siłownik jest połączony z prętem metalowym podłączonym do mechanizmu poruszającego skrzydło. Po uruchomieniu napędu siłownik, obracając się na pręcie, przekręca skrzydło i unosi je.

Bramy segmentowe

Zbudowane są z trzech lub sześciu segmentów (szerokości 50–61 cm) połączonych zawiasami. Segmenty wyposażone są w uszczelki chroniące przed przenikaniem wody i wiatru.

 

Podczas otwierania skrzydło przesuwa się na rolkach po prowadnicy i chowa wewnątrz garażu – pod sufitem lub wzdłuż ściany (zależnie od rodzaju).

 

Montaż. Bramy segmentowe można montować jedynie za otworem wjazdowym w już wykończonym garażu – z gotową posadzką i otynkowanymi ścianami. Unikamy w ten sposób zabrudzeń mechanizmów bramy podczas prac tynkarskich.

 

Napęd. Do bram segmentowych górnych nadaje się każdy napęd. Podwiesza się go pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem ruchomym ramieniem.

 

Do bram segmentowych bocznych – można również dobrać dowolny napęd, z tym że trzeba zainstalować go tuż nad nadprożem lub na którejś ze ścian bocznych. Dodatkowo napęd musi być wyposażony w specjalne ramie umożliwiające ciągnięcie bramy. Powinien też charakteryzować się zwiększoną siłą ciągnięcia i pchania.

 

Emilia Rosłaniec

Pełny artykuł w PDF: Bramy garażowe

Pozostałe artykuły

Prezentacje firmowe

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!