Dobór rodzaju bramy garażowej zależy od kilku podstawowych czynników. Sprawdź co wziąć pod uwagę, aby wybrać najlepsze rozwiązanie do twojego garażu.
(fot. Krispol)
Wymiar otworu wjazdowego, miejsce w garażu i przed nim, garaż ogrzewany lub nie – to elementy, które decydują o tym, jaki rodzaj bramy garażowej należy wybrać. Układ artykułu pomoże Ci w prosty sposób dostosować najlepsze rozwiązanie do twojego garażu i przestrzeni wokół niego.
Bramy uchylne
Zbudowane są z jednego skrzydła o konstrukcji płytowej (blacha usztywniona płaskownikami stalowymi) bądź ramowej (stalowa lub drewniana rama wypełniona blachą stalową, deskami lub poszyciem ze sklejki). Bramy występują w dwóch wersjach:
z prowadnicami górnymi (mocowanymi do sufitu) lub bocznymi, stanowią je profile, po których przesuwa się mechanizm unoszący bramę (mocowane do ścian ościeża) zajmują mniej miejsca niż prowadnice górne;
bezprowadnicowe z nożycowym mechanizmem podnoszącym.
Montaż. Bramy uchylne można montować w świetle otworu wjazdowego lub za nim. Pierwszy sposób powoduje, że po otwarciu brama zmniejsza wysokość garażu o ok. 20 cm. Drugi sposób pozawala zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w porównaniu do poprzedniego.
Przed montażem bram uchylnych ściany garażu muszą być już wykończone, ale posadzki nie powinny być jeszcze położone. W przypadku montażu bramy w świetle otworu wjazdowego nie należy wcześniej otynkowywać wewnętrznych powierzchni tego otworu, tzw. glifów. Trzeba pamiętać o zabezpieczeniu folią zamontowanej bramy, by podczas wykonywania tzw. prac mokrych (tynkowania i malowania) nie zachlapać jej tynkiem czy farbą.
Posadzkę w garażu wykonuje się już po zamontowaniu bramy, ponieważ próg bramy powinien być zabetonowany wewnątrz pomieszczenia.
Napęd. Do bram uchylnych stosuje się przeważnie standardowe napędy wyposażone w odpowiednie ramię. Można także wybrać specjalne napędy tylko do tego typu bram, montowane na skrzydle od strony garażu. Siłownik jest połączony z prętem metalowym podłączonym do mechanizmu poruszającego skrzydło. Po uruchomieniu napędu siłownik, obracając się na pręcie, przekręca skrzydło i unosi je.
Bramy segmentowe
Zbudowane są z trzech lub sześciu segmentów (szerokości 50–61 cm) połączonych zawiasami. Segmenty wyposażone są w uszczelki chroniące przed przenikaniem wody i wiatru.
Podczas otwierania skrzydło przesuwa się na rolkach po prowadnicy i chowa wewnątrz garażu – pod sufitem lub wzdłuż ściany (zależnie od rodzaju).
Montaż. Bramy segmentowe można montować jedynie za otworem wjazdowym w już wykończonym garażu – z gotową posadzką i otynkowanymi ścianami. Unikamy w ten sposób zabrudzeń mechanizmów bramy podczas prac tynkarskich.
Napęd. Do bram segmentowych górnych nadaje się każdy napęd. Podwiesza się go pod sufitem garażu i łączy ze skrzydłem ruchomym ramieniem.
Do bram segmentowych bocznych – można również dobrać dowolny napęd, z tym że trzeba zainstalować go tuż nad nadprożem lub na którejś ze ścian bocznych. Dodatkowo napęd musi być wyposażony w specjalne ramie umożliwiające ciągnięcie bramy. Powinien też charakteryzować się zwiększoną siłą ciągnięcia i pchania.