Powłoka niskoemisyjna. Podwójny system otwierania. Pakiet szybowy z szybą hartowaną. Takie określenia znajdziemy w katalogach i na stronach internetowych wybranych producentów okien. Co warto o tym wszystkim wiedzieć?
(fot. Aluplast)
Okna to tylko pozornie prosta konstrukcja. Ramy, szyby czy okucia można kupić w wielu wariantach i modelach, a sprzedawcy prześcigają się w udowadnianiu, że to właśnie ich produkt jest najbardziej nowatorski ze wszystkich dostępnych na rynku. Podpowiadamy, co zrobić, by właściwie odczytać taki przekaz, a potem kupić okna świadomie i bez późniejszych rozczarowań.
Wybór dystrybutora
W Polsce działa ponad 2,5 tysiąca producentów i dystrybutorów okien. Od takiego przybytku może rozboleć głowa, gdy trzeba dokonać wyboru. Na początek zawsze warto popytać znajomych i wybrać firmę, z której byli zadowoleni. Opinii można szukać na forach internetowych i portalach poświęconych budowie i remontom domów.
Jeśli znajdziemy producenta, który spełnia nasze oczekiwania i wzbudza zaufanie, dowiedzmy się, ile lat działa na rynku, jakie ma doświadczenie oraz czy ma wiele punktów sprzedaży. Łatwiej nam będzie do nich dojechać i nawiązać kontakt z dystrybutorem. Zapytajmy o kwalifikacje i doświadczenie ekipy montażowej.
Jest to bardzo ważne, bowiem dobre parametry techniczne okien nie wystarczą: równie ważny jest ich właściwy montaż. Dodatkowym potwierdzeniem solidności i jakości wybranych produktów stolarki okiennej mogą być:
aprobaty techniczne – wydawane przez Instytut Techniki Budowlanej, który przeprowadza badania i określa parametry okna. Aprobaty te wydawane są na pięć lat. Po tym czasie, na prośbę producenta, mogą być jednak przedłużone.
Deklaracja zgodności – dokument zaświadczający zgodność wyrobu z wymaganiami aprobaty technicznej lub normy europejskiej. Wystawienie deklaracji zgodności, posiadanie pozytywnych badań oraz wdrożenie Zakładowej Kontroli Produkcji upoważnia producenta do znakowania wyrobu polskim znakiem budowlanym B (w przypadku oceny zgodności z aprobatą techniczną) lub europejskim znakiem CE (w przypadku oceny zgodności z normą europejską).
Gwarancja – czyli pisemny dokument określający sposób postępowania w razie uszkodzenia. Najczęściej ma formę karty gwrancyjnej, imiennej lub wystawionej na okaziciela. Musi mieć pieczątkę, podpis i datę sprzedaży, a także informacje o okresie ważności (często zdarza się tak, że poszczególne elementy okna mają różny okres gwarancji). Gwarancja powinna zawierać informacje o tym, co jest nią objęte oraz adresy punktów serwisowych. Ważne jest również to, czy producent udzieli gwarancji także wtedy, gdy okna będą zamontowane przez inną ekipę lub nas samych.
Uwaga! Gwarancja nie jest obowiązkowa – producent może, ale nie musi jej udzielić. Także i on decyduje o tym, w jaki sposób będą usuwane wady. Jeśli chce, może naprawić usterkę lub wymienić okno na nowe.
Świadectwem dobrej jakości mogą być także wszystkie dodatkowe wyróżnienia, uznania i certyfikaty. Nie dajmy się jednak zwariować i pamiętajmy o tym, że czasami firmy same nadają sobie różnego typu gloryfikujące tytuły.
Wszystkie istotne informacje zawiera karta wyrobu, na której oprócz wymienionych danych powinny się znaleźć:
logo, nazwa i adres producenta, nazwa produktu,
szczegółowe dane okna (typ, wymiar, rodzaj szyby, współczynnik U całego okna),