Brama garażowa powinna gwarantować komfort użytkowania, dobrze chronić przed intruzami i stratami ciepła. Bardzo istotne jest, by jej codzienna obsługa nie sprawiała domownikom problemów. Jeśli przegroda ciężko się otwiera, hałasuje podczas pracy czy się nie domyka, raczej wymaga to interwencji fachowca. Zanim podejmiemy decyzję o wymianie bramy, dobrze jest się upewnić, że problemom nie zaradzi naprawa, konserwacja bądź montaż dodatkowych elementów.
Nieprawidłowo wykonany montaż może prowadzić do późniejszych problemów z użytkowaniem bramy. Najlepiej jeśli prace wykonuje ekipa polecona przez dystrybutora - w razie ewentualnych błędów instalacyjnych inwestor nie traci gwarancji. Warto też dopilnować, aby montaż został przeprowadzony fachowo, inaczej nawet brama z dobrym ociepleniem i różnymi systemami elektronicznymi nie spełni oczekiwań. Odpowiednio zainstalowane skrzydło nie może opadać, musi też szczelnie przylegać do ościeżnicy i otwierać się bez konieczności użycia dużej siły. Nie zapominajmy, że poszczególne rodzaje bram wymagają innego przygotowania ościeża, sposobu osadzenia i regulacji, oraz montuje się je na różnych etapach wykańczania garażu (informacje na ten temat można znaleźć w instrukcji).
Obecnie dużą wagę przykłada się do termoizolacyjności bram. Nieszczelna brama nie będzie skutecznie chronić przed ucieczką ciepła z garażu oraz przyczyni się do zwiększenia kosztów ogrzewania budynku (w przypadku garażu znajdującego się w bryle domu). Termoizolacyjność bramy zależy nie tylko od jej izolacji wykonywanej z pianki poliuretanowej lub styropianu - liczy się też szczelność połączeń i właściwe domykanie się skrzydła.
Jakie są typowe usterki bram garażowych?
Popularne bramy segmentowe górne mają członowane skrzydło, które zachodzi na sufit pomieszczenia. Segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach przytwierdzonych do ścian i sufitu. Jeśli brama tego typu głośno pracuje, należy się upewnić, czy rolki toczne (jezdne) nie chwieją się podczas ruchu skrzydła. Jeśli są zużyte, trzeba je dokręcić albo wymienić. Przyczyną głośnej pracy może być także korozja ruchomych elementów bramy - toru, zawiasów, łożysk rolek, sprężyn czy łańcucha. Należy je wówczas oczyścić i nasmarować.
W przypadku zaś, gdy brama często się blokuje i ciężko chodzi, zużyciu mogły ulec koła pasowe, będące elementem systemu sprężyn naciągowych (skrzydło bramy zaczepia wówczas o fragment koła). W przypadku bram segmentowych często konieczna jest wymiana popękanych lub zużytych lin stalowych i sprężyn. Zadanie to należy zlecić fachowcom.
Bramy garażowe wyposażone są w sprężyny, wspomagające otwieranie i zamykanie skrzydła. Znajdują się one w różnych miejscach - zależnie od rodzaju bramy. Jeśli są źle założone, skrzydło nie daje się do końca otworzyć, ani szczelnie domknąć. Podczas naciągania sprężyny nie prostują się, są skręcone, pofalowane, przeskakują na uchwycie, ich średnica zwiększa się (zamiast maleć). W takiej sytuacji trzeba je założyć ponownie, w przeciwnym razie dojdzie do ich uszkodzenia.
Warto pamiętać, że dość popularne bramy uchylne (płytowe) ciężko pracują i często się blokują, jeśli niewłaściwie zamontowano prowadnice przysufitowe. Powinny być one idealnie wypoziomowane i stabilnie zamocowane. Jeśli nieprawidłowo je przytwierdzono, całą konstrukcję trzeba zdemontować i przytwierdzić od nowa.
Sprawdźmy działanie bramy rozblokowanej (po rozłączeniu napędu). Gdy wszystko jest jak należy, skrzydło płynnie przesuwa się w prowadnicach, a do jego otwarcia i zamknięcia nie potrzeba dużo siły. Producenci przestrzegają przed samodzielną regulacją śrub znajdujących się w najniższych klamrach bramy - to zadanie dla wykwalifikowanego serwisanta. Profesjonalny serwis (który może kosztować kilkaset złotych) należy zlecić raz w roku. Dokładną informację o tym, jak często należy to robić, znajdziemy w zaleceniach producenta. Coroczne płatne przeglądy konserwacyjne potwierdzane są wpisami do książeczki gwarancyjnej.
Czasem nieodpowiednio dobrany napęd powoduje problemy z działaniem bramy. Jeśli ma za małą moc, otwieranie skrzydła jest zbyt wolne i może dojść do przedwczesnego zużycia silnika. Parametry powinny być adekwatne do konstrukcji, ciężaru, powierzchni i intensywności eksploatacji wrót. Doborem konkretnego napędu powinien zająć się fachowiec (najlepiej kupić go wraz z bramą). Instalację musi wykonać elektryk z uprawnieniami.
Jak czyścić bramę garażową?
Aby brama służyła bezawaryjnie przez wiele lat, należy o nią właściwie dbać. Większość zabiegów możemy przeprowadzić samodzielnie. Bardzo istotne jest utrzymywanie jej w czystości. Piasek i inne zanieczyszczenia gromadzące się w prowadnicach podsufitowych powodują głośną pracę, mogą też niszczyć rolki. Zanieczyszczenia usuwa się stamtąd miękką szczotką, suchą ścierką, można je też po prostu wydmuchać. Trzeba też kontrolować łączenia segmentów i przecierać je mokrą szmatką. Tutaj sprasowany brud może niszczyć lakier i otwierać drogę korozji.
Metalowe poszycie bram jest pomalowane proszkowo bądź wykończone okleiną. Gładkie powierzchnie znacznie łatwiej jest czyścić, niż np. okleiny z fakturą imitującą drewno. Segmenty można umyć miękką ścierką lub gąbką, po czym spłukać czystą wodą. Do mycia zaleca się używać ciepłej wody z dodatkiem nieagresywnego środka myjącego. Nie zaleca się stosować płynu do mycia podłóg czy mleczka do czyszczenia sanitariatów. Do paneli lakierowanych można stosować szampon samochodowy bez wosku, do powlekanych folią drewnopodobną - płyn do mycia stolarki wykonanej z PVC.
Jeżeli brama jest wyposażona w fotokomórki (zabezpieczające np. przed przytrzaśnięciem samochodu przez zamykające się skrzydło), należy je czasem przetrzeć z kurzu. Gromadzące się na nich zabrudzenia i pajęczyny mogą powodować zakłócenia w ich działaniu, a nawet unieruchomić skrzydło. Nadajnik i odbiornik promieni podczerwonych umieszcza się po przeciwległych stronach wjazdu - kiedy emitowane przez urządzenie wiązki promieni zostają przerwane, skrzydło zatrzymuje się.
Czy stosować smar i silikon?
Gdy brama jest wyczyszczona i sucha, wszystkie uszczelki warto nawilżyć silikonem, np. takim do konserwacji uszczelek samochodowych. Odświeża się je w ten sposób również przed zimą, co zapobiega przymarzaniu. Smarem (np. penetrującym półstałym) lekko smaruje się zawiasy i trzpienie rolek (ale nie prowadnice i bieżnie). Zastosowanie odpowiedniego środka (producenci polecają spray’e) wyeliminuje skrzypiące dźwięki. Jego nadmiar wycieramy papierowym ręcznikiem. Pamiętajmy, że wytwórcy bram odradzają smarowanie elementów napędu wykonanych z tworzyw sztucznych.
Jak chronić bramę podczas prac remontowych?
Bramę należy dokładnie zabezpieczyć folią w przypadku malowania ścian w garażu lub odnawiania elewacji domu. Uchroni ją to przed zachlapaniem farbą lub zaprawą tynkarską. Wilgotny tynk gipsowy może przyczynić się do korozji albo odbarwienia poszycia bramy garażowej, które często wykonane jest z lakierowanej blachy stalowej. Z tego powodu wersje segmentowe i rolowane (roletowe) montuje się po wyschnięciu tynku. Modele uchylne (płytowe) i tradycyjne rozwierane osadza się przed wykończeniem ościeża, jednak podczas tynkowania lub malowania ścian powinny zostać zabezpieczone przed zabrudzeniem. Jeżeli poszycie bramy zostanie zachlapane, jak najszybciej delikatnie usuwamy zabrudzenia i przemywamy powierzchnię wodą z łagodnym środkiem myjącym. Bramie może również zaszkodzić nadmierna wilgoć powietrza, dlatego ważne jest zapewnienie odpowiedniej wentylacji w garażu.
Małgorzata Kolmus
-
Jakie mogą być przyczyny problemów z ciężkim otwieraniem i głośną pracą bramy segmentowej?
Problemy te mogą wynikać z nieprawidłowego montażu, zużycia elementów takich jak rolki toczne, koła pasowe, lin stalowych, sprężyn oraz łożysk. Może to również być spowodowane korozją ruchomych elementów czy niewłaściwie zamontowanymi prowadnicami przysufitowymi. -
Jak należy dbać o bramę garażową, aby służyła bezawaryjnie przez wiele lat?
Ważne jest regularne czyszczenie bramy, usuwanie zanieczyszczeń z prowadnic, kontrolowanie i przecieranie łączeń segmentów, oraz mycie metalowego poszycia bramy. Powinno się również przestrzegać zaleceń producenta dotyczących konserwacji, takich jak smarowanie elementów ruchomych i nawilżanie uszczelek. -
Jakie są zalecane prace konserwacyjne dla bramy garażowej?
Zaleca się regularne, roczne przeglądy serwisowe, podczas których fachowiec może dokonać odpowiedniej regulacji i konserwacji bramy. Takie przeglądy pomagają utrzymać bramę w dobrym stanie i zapewniają jej prawidłowe funkcjonowanie. -
Czy istnieją specjalne zasady dotyczące smarowania i konserwacji bramy?
Tak, należy używać odpowiednich środków do smarowania, takich jak silikon do uszczelek i smar penetrujący do zawiasów oraz trzpieni rolek, ale unikać smarowania prowadnic. Nadmiar smaru należy wycierać, aby uniknąć gromadzenia się brudu. -
Jak zabezpieczyć bramę podczas prac remontowych w garażu?
Bramę należy zabezpieczyć folią ochronną podczas malowania ścian lub odnawiania elewacji, aby uniknąć zachlapania farbą czy zaprawą. Ważne jest również, aby chronić bramę przed nadmierną wilgocią i zapewnić odpowiednią wentylację w garażu. -
Czytaj więcej Czytaj mniej