Rozmowy o wyborze bramy garażowej

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
Rozmowy o wyborze bramy garażowej

Ekspert budowlany odpowiada na szczegółowe pytania inwestora, dotyczące wyboru bramy garażowej. Czym, poza sposobem otwierania, różnią się między sobą bramy garażowe i w jakie elementy warto zainwestować?

Uwaga!Z artykułu dowiesz się:

  • Na co, oprócz sposobu otwierania, zwracać uwagę przy wyborze bramy garażowej?
  • Z czego wynika popularność bram segmentowych?
  • Czy bramy garażowe wyposażone są w zabezpieczenia antywłamaniowe?
  • Czy zakup napędu do bramy się opłaca?
  • Czy każdą bramę montuje się w taki sam sposób?

Inwestor: Porozmawiajmy teraz o bramach garażowych. Już na pierwszy rzut oka widać, że różnią się przede wszystkim sposobem otwierania.

Ekspert budowlany: To prawda. Obecnie najpopularniejsze są modele segmentowe. Nazwa bierze się stąd, że skrzydło tego typu bramy składa się z kilku segmentów (najczęściej od 3 do 6) połączonych zawiasami, które zabezpieczone są uszczelkami. Dzięki temu łączenia chronione są przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi.

Brama wykonana jest zazwyczaj z profili ze stali ocynkowanej o różnej grubości, pokrytej blachą stalową. Wykończenie może stanowić powłoka z farby proszkowej, okleina z tworzywa sztucznego, drewno lub aluminium. Segmenty wypełnione są izolacją, najczęściej pianką poliuretanową bądź styropianem. Zasada działania takiej bramy jest bardzo prosta – segmenty poruszają się na rolkach po prowadnicach zamontowanych do ścian i sufitu garażu. Po otwarciu bramy płaszcz chowa się pod sufitem.

Jej odmianą jest brama segmentowa boczna, w której segmenty ustawione są pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian garażu. Prowadnice zamontowane są nie po bokach, ale na suficie i w podłodze garażu. Taki rozwiązanie polecam inwestorom dysponującym niższym, lecz szerszym garażem. Zaletą takiego wariantu jest też to, że do garażu, w którym brama stanowi jedyne wejście, można dostać się szybciej – nie trzeba bowiem czekać, aż wrota otworzą się całkowicie. To wygodne np. wtedy, gdy chcemy z niego wyjąć rower czy inny mniejszy sprzęt.

Z czego wynika popularność bram segmentowych?

Ich największą zaletą jest to, że zajmują mało miejsca. Ponieważ skrzydło nie wysuwa się poza obrys garażu, można je stosować również przy krótkich podjazdach. A także wtedy, gdy wyjazd z garażu znajduje się blisko chodnika czy ulicy. Modele segmentowe są ponadto bardzo łatwe w obsłudze i szczelne, dzięki czemu z garażu ucieka mniej ciepła. Bardzo dobrze nadają się więc do miejsc postojowych ulokowanych w bryle domu. Zaletą tego rozwiązania jest też możliwość dopasowania bramy do otworu o dowolnym kształcie, np. z nadprożem w kształcie łuku.

Szeroka brama garażowa
Jedna, szersza brama, to lepsze rozwiązanie niż dwie węższe. (fot. Wichers)

A co z powszechnymi do niedawna bramami, w których skrzydło unosi się do góry?

Mowa o bramach uchylnych. Faktycznie, ustąpiły ostatnio pola modelom segmentowym, ponieważ są od nich mniej szczelne. Wciąż jednak wybierane są chętnie, przede wszystkim ze względu na przystępną cenę. Charakteryzują się też prostą budową. Skrzydło, unosząc się na prowadnicach, najpierw zachodzi nad pojazd, a potem chowa się pod sufitem garażu. Konstrukcja wykonana jest zazwyczaj ze stali lub aluminium. Mogą być wykończone okładziną z drewna lub PVC. Stosunkowo niska cena to nie jedyna ich zaleta. Bramy uchylne montuje się łatwo, ponadto można je stosować nawet w garażach z niskim nadprożem. Wystarczy, aby ten element miał 10 cm wysokości. Trzeba jednak pamiętać, że takie modele wymagają sporo miejsca na podjeździe – po otwarciu wysuwają się na ok. 1 m.

Przed laty dość popularne były jeszcze bramy, w których jedno lub dwa skrzydła, mocowane na zawiasach na bocznych ościeżach, otwierały się analogicznie jak drzwi.

To bramy rozwierane, najbardziej tradycyjny model. Stosuje się je rzadko, ze względu na poważne mankamenty. Otwierają się na zewnątrz, co oznacza, że ten typ sprawdzi się wyłącznie na płaskich podjazdach o odpowiedniej długości. Poza tym z bram rozwieranych niezbyt wygodnie korzysta się zimą, bowiem przed otwarciem sprzed garażu trzeba usunąć zalegający śnieg.

Czy to już wszystkie możliwości?

Są jeszcze bramy rolowane, wykonane z wąskich, kilkucentymetrowych lameli – stalowych bądź aluminiowych. Elementy te mogą być wypełnione pianką poliuretanową. Lamele połączone są przegubowo na całej długości ramy, tworząc pancerz. Jest on nawijany na wał umieszczony w kasecie znajdującej się nad otworem wjazdowym do garażu. Bramy rolowane są bardzo wygodne w obsłudze i bardzo szczelne. Skutecznie chronią więc garaż przed stratami ciepła. Podobnie jak modele segmentowe, zajmują mało miejsca, dlatego świetnie sprawdzą się na posesji, gdzie podjazd jest krótki, a garaż jest zbyt wąski, aby zmieścić skrzydło boczne i ma zajętą przestrzeń pod sufitem. Trzeba jednak pamiętać, że tego typu brama wymaga odpowiedniej ilości miejsca na kasetę – nadproże musi mieć 30–35 cm wysokości (ewentualnie kaseta zmniejszy wysokość wjazdu). Alternatywą jest zamocowanie mechanizmu na zewnątrz garażu, nad otworem wjazdowym.

Na co, oprócz sposobu otwierania, zwracać uwagę przy wyborze bramy garażowej?

Bardzo ważnym parametrem, szczególnie dla właścicieli ogrzewanych garaży, jest termoizolacyjność bramy. Ciepłochronność bram zależy przede wszystkim od zastosowanego ocieplenia oraz szczelności połączeń pomiędzy segmentami, a także między bramą i ościeżnicą. Wpływ na termoizolacyjność ma również prawidłowy montaż. W ocieplonych bramach profi le wypełnione są zazwyczaj pianką poliuretanową lub wkładkami ze styropianu. Im grubsza jest warstwa ocieplenia, tym brama ma lepszą izolacyjność termiczną. Zazwyczaj izolacja ma ma od 2 do 4 cm. Zgodnie z obowiązującym prawem, współczynnik U bramy w garażu ogrzewanym nie może przekraczać 1,5 W/(m²·K). Od 2021 r. nie będzie mógł być natomiast wyższy niż 1,3.

A co z bezpieczeństwem?

Bramy garażowe wyposażone są w różne elementy z zakresu bezpieczeństwa. Najczęściej producenci stosują wzmacniane profile i instalują klamki obrotowe z ryglem. W modelach rolowanych dodatkowe zabezpieczenie stanowi hamulec elektromagnetyczny siłownika napędzającego bramę, blokujący profil w wale nawijającym. Dzięki temu intruz będzie miał problemy z podważeniem skrzydła.

Aby ułatwić wybór konsumentom, bramy garażowe – podobnie jak okna i drzwi – oznaczane są różnymi klasami odporności na włamanie. Jest ich sześć – od RC1 do RC6, im wyższa, tym trudniej sforsować bramę. W sprzedaży oferowane są z reguły produkty trzech najniższych klas. Musi pan wiedzieć, że bramy wyposażone są też w elementy, które chronią samych użytkowników. Jednym z nich jest fotokomórka – jeżeli emitowane przez nią wiązki podczerwieni zostaną przerwane, brama zatrzyma się. Uchroni to przebywającą w pobliżu osobę przed uderzeniem. Z kolei automatyczny układ odłączający zatrzyma i cofnie skrzydło w sytuacji, gdy podczas zamykania natrafi na jakąś przeszkodę.

Innym elementem jest blokada w przypadku zerwania sprężyny, która chroni przed opadnięciem bramy w momencie awarii tego elementu. Skrzydło może być też wyposażone w funkcję łagodnego zatrzymania, dzięki której skrzydło nie uderzy o posadzkę przy zamykaniu.

Chciałbym wiedzieć, jakie jest pańskie zdanie na temat napędu do bramy. Nie jestem przekonany, czy taki wydatek ma sens.

Koszt napędu to mniej więcej 1/3 ceny bramy. Czy to dużo? Ja uważam, że nie. Warto dopłacić za to, aby nie musieć wysiadać z samochodu, by otworzyć lub zamknąć skrzydło. To szczególnie wygodne przy złej pogodzie, a w naszym kraju zdarza się ona dość często. Taką opinię podziela zresztą większość inwestorów, ponieważ automatyka do bram jest już standardem. Oczywiście decyzja należy do pana. Jeśli jednak pan się zdecyduje, przy doborze napędu proszę zdać się na fachowca. W zależności od wielkości bramy, jej konstrukcji, ciężaru, częstotliwości otwierania i zamykania, przestrzeni pod sufitem, dobierze on napęd o optymalnej mocy, szybkości otwierania i zamykania, a także zapotrzebowaniu na energię.

Napęd do bramy garażowej
Dobranie napędu do bramy warto zlecić fachowcowi, który weźmie pod uwagę m.in. wielkość skrzydła, jego konstrukcję, ciężar oraz częstotliwość otwierania i zamykania. (fot. Beninca)

Niech zgadnę – montażem bramy też nie powinienem zajmować się sam?

No cóż, nie jest to proste zadanie. Aby uniknąć błędów, najlepiej zatrudnić do tego wykwalifikowaną ekipę poleconą przez dystrybutora bramy. Nie będzie wówczas obawy, że straci pan gwarancję na bramę, jeśli okaże się, że została ona źle założona. Poza tym, zamawiając kompleksową usługę, czyli kupując bramę wraz z montażem z przeznaczeniem do garażu znajdującego się w bryle budynku, zapłaci pan tylko 8-procentowy VAT.

Czy każdą bramę montuje się w taki sam sposób?

Zdecydowanie nie. Bramy segmentowe instaluje się za otworem wjazdowym, w wykończonym, otynkowanym i pomalowanym garażu, w którym wykonana jest także posadzka. Wysokość nadproża musi mieścić się w zakresie od 10 do 40 cm, w zależności od modelu bramy. W przypadku skrzydeł otwieranych do góry, prowadnicę mocuje się do ścian garażu. Prowadnicę dla bramy otwieranej na bok umieszcza się zaś na nadprożu, ścianie lub w posadzce.

Bramę rolowaną również zakłada się w wykończonym już pomieszczeniu, ale nadproże musi mieć wysokość co najmniej 30 cm, ewentualnie kaseta zmniejszy wysokość wjazdu. Wał, na który nawijane są lamele, można ulokować wewnątrz garażu lub na ścianie zewnętrznej.

Z kolei bramy uchylne montuje się przeważnie w świetle otworu (można je zamontować za otworem, ale trzeba pozostawić szczeliny pomiędzy krawędziami otworu a skrzydłem). Proszę jednak pamiętać, że brama otwiera się do góry i zwykle zmniejsza wysokość garażu o około 20 cm. Ściany pomieszczenia powinny zostać wcześniej otynkowane, natomiast trzeba wstrzymać się z wykonaniem posadzki, gdyż próg bramy jest osadzany w podłodze. W tym przypadku nadproże powinno mieć ok. 10 cm wysokości.

Zobacz, jak wygląda prawidłowy montaż segmentowej bramy garażowej

Czy ma pan jakieś rady dotyczące montażu bramy?

Kluczowe jest staranne przytwierdzenie ościeżnicy oraz prowadnic. Dzięki temu brama będzie się otwierała lekko i służyła przez lata. Istotne jest precyzyjne wypoziomowanie poszczególnych elementów oraz prawidłowa liczba punktów mocowań prowadnic (przynajmniej cztery – to gwarantuje równomierny rozkład obciążeń dynamicznych i pozwala uniknąć odkształceń prowadnic, pod wpływem ruchu i ciężaru bramy).

Ponadto ważny jest dobór kotew – w stropach gęstożebrowych należy użyć kołków typu parasolka, w betonie kołków stalowych, natomiast w pustakach – kotew skrzydełkowych. Na końcu prac montażowych należy wyregulować sprężyny, wspomagające otwieranie i zamykanie bramy. Prawidłowo zamontowana brama nie może opadać, a do jej otwarcia nie trzeba używać dużej siły.

Redakcja BD
fot. otwierająca: Krispol

Dodaj komentarz

time image
time image
Zobacz inne artykuły
Poznaj nietypowe rozwiązania drzwi zewnętrznych i bram garażowych Hörmann
Poznaj nietypowe rozwiązania drzwi zewnętrznych i bram garażowych Hörmann
Zadaj pytanie ekspertowi Masz wątpliwości lub dodatkowe pytania? Napisz do nas!
expert image
Akceptowane formaty plików: 'jpg', 'jpeg', 'gif', 'bmp', 'png'. Dodawanie wielu plików - wciśnij CTRL.
Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Okres przetwarzania danych: Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w tym konkretnym przypadku, do czasu udzielenia odpowiedzi. Masz prawo do: dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych lub ich przenoszenia. Możesz: odwołać zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych, zażądać, by Twoje wszystkie dane zostały usunięte. Podstawy prawne: art. 5, 6, 12, 13 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Czytaj więcej
Dodano plik do wysłania
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!
Budujemy Dom
9,95 zł tylko teraz!
Teraz za darmo!
Od teraz, dla wszystkich! Wystarczy, że się zalogujesz. A otrzymasz dostęp do wszystkich artykułów z papierowego BudujemyDom! Całkowiecie za darmo!
Dom Energooszczędny Vademecum 2018

Dom Energooszczędny Vademecum

Jak zbudować dom energooszczędny

ABC Budowania 2018

ABC Budowania

To, co koniecznie musisz wiedzieć, żeby Twój pierwszy dom był dla Ciebie, a nie dla wroga

Wnętrza 2019

Wnętrza

Nowoczesne, stylowe, piękne wnętrza - zasady, porady, inspiracje

Czas na Wnętrze marzec 2019

Czas na Wnętrze

Od inspiracji do realizacji

Twój Dom Twój Styl 2018

Twój Dom Twój Styl

Poradnik shoppingowy

Budujemy Dom marzec 2019

Budujemy Dom

Dla budujących dom i wykonawców

Dom Polski 2019

Dom Polski

Jak zbudować dom tańszy niż mieszkanie

Nowoczesne Instalacje 2019

Nowoczesne Instalacje

Jak zbudować dom energooszczędny