Wrota garażowe - pożądane cechy

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
Wrota garażowe - pożądane cechy

Obecnie większość właścicieli garaży wyposaża je w nowoczesne bramy z napędem. Najpopularniejsze są wersje segmentowe górne. Ale do wyboru są jeszcze modele uchylne, rolowane i najrzadziej obecnie stosowane rozwierane. Oto czym różnią się poszczególne rodzaje i na co należy zwrócić uwagę przy kupowaniu bramy do garażu.

Przy planowaniu zakupu bramy, powinno się przeanalizować kilka czynników - kształt i powierzchnię podjazdu, wielkość garażu, liczbę parkujących w nim aut oraz częstotliwość korzystania z niego.

Ponadto warto przemyśleć, czy w garażu dwustanowiskowym zaplanować dwie pojedyncze bramy, czy może jedną szerszą. Dwie mniejsze bramy łatwiej jest zamontować, ale straty ciepła przez nie powodowane są większe - większy procent powierzchni stanowią słabsze izolacyjnie prowadnice. Ponadto dwie bramy i napędy okażą się na pewno droższe. Wygodniejsza będzie jedna szersza (podwójna) brama.

Minimalne wymiary otworu to 200 cm wysokości i ok. 230 cm szerokości - gdy garaż jest jednostanowiskowy - oraz 500 cm, gdy na dwa samochody.

Aby wjazd był komfortowy, warto jednak kupić bramę nieco szerszą. O wyższym modelu dobrze jest pomyśleć, gdy jeździmy SUV-em lub z dachowym bagażnikiem.

Oczywiście, przed podjęciem decyzji zawsze należy zweryfikować wybór z fachowcem, który oceni na miejscu, czy dany wariant bramy można zamontować.

Jedna podwójna brama garażowa
Jedna podwójna brama ułatwia manewrowanie samochodem. Jest jednak bardzo ciężka, zatem jej niezbędne wyposażenie to odpowiednio dobrany napęd. (fot. Novoferm)
Dwie pojedyncze bramy garażowe
Dwie pojedyncze bramy sprawdzą się, gdy domownicy wyjeżdżają z budynku o różnych porach. (fot. Gerda)

Wybór rodzaju bramy garażowej

Tam, gdzie wjazd jest po łuku, krótki i niewygodny - co wymusza ciasne manewry samochodem lub pokonanie stromego spadku - sprawdzą się skrzydła, które przy otwieraniu nie zmniejszają przestrzeni. Najwygodniejsze będą tu modele rolowane i segmentowe. Te pierwsze rolują się ze skrzynki osadzonej przed otworem garażowym (montaż zewnętrzny) bądź za nim (wewnętrzny). Ruch skrzydła bramy segmentowej natomiast odbywa się wzdłuż prowadnic. Chowa się ono wewnątrz garażu - pod sufitem albo przy ścianie. Pierwszy sposób charakteryzuje modele segmentowe górne, których elementy ustawione są poziomo i poruszają się na rolkach po prowadnicy, przytwierdzonej do ścian i sufitu. Segmenty skrzydeł wersji bocznych osadzone są pionowo i po otwarciu najeżdżają na jedną ze ścian garażu.

Brama segmentowa boczna po otwarciu składa się przy ścianie garażu
Brama segmentowa boczna po otwarciu składa się przy ścianie garażu. (fot. Hörmann)

Trochę większe wymagania względem wielkości wjazdu są przy bramach uchylnych. Na sam ich ruch potrzeba 1-2 m odstępu. Takie wyposażenie przeznaczone jest głównie do garaży jednostanowiskowych, ponieważ ich standardowa szerokość rzadko przekracza 3 m (wysokość to maksymalnie 2,30 m). Ciężar wrót w odmianach uchylnych równoważą sprężyny, dzięki czemu można nimi poruszać bez dużego wysiłku.

Przy modelu uchylnym potrzeba 1-2 m wolnej przestrzeni przed garażem
Przy modelu uchylnym potrzeba 1-2 m wolnej przestrzeni przed garażem. (fot. Wiśniowski)

Podobne ograniczenia względem wielkości wjazdu obowiązują przy bramach rozwieranych. Tu także konieczna jest przynajmniej 1,5 m przestrzeń na otwierające się skrzydło. Ten typ nie nadaje się na przykład tam, gdzie wjazd do garażu prowadzi wprost z ulicy - otwarcie dwóch skrzydeł (zawsze do środka posesji) zajmuje zbyt dużo czasu i czekający samochód mógłby blokować ruch na jezdni. Na krótkim podjeździe lub gdy garaż jest zagłębiony, taka wersja również się nie sprawdzi. Podobnie jak na wąskim i stromym podjeździe.

Wymogi montażowe dla bram garażowych

Każdy rodzaj bramy należy odpowiednio zamontować. Niektóre mogą być osadzane dopiero w całkowicie wykończonym garażu, inne np. przed wylaniem posadzki. Czas założenia najpopularniejszych wersji segmentowych i rolowanych wraz z wyregulowaniem napędu wynosi około 6 godzin.

Oto wymogi dotyczące poszczególnych modeli:

  • segmentowe - można lokować jedynie za otworem wjazdowym, także w już wykończonym garażu - z położoną posadzką i otynkowanymi ścianami. Potem nie powinno się już dokonywać obróbek tynkarskich, bo zachlapanie zaprawą prowadnic i/lub płaszcza bramy mogłoby je uszkodzić;
  • rolowane - zakłada się w budynku wykończonym. To znaczy, że po ich wstawieniu nie wolno wykonywać prac tynkarskich - zachlapanie prowadnic mogłoby skutkować ich uszkodzeniem. Montaż można rozpocząć dopiero po całkowitym wyschnięciu ścian i posadzki;
  • uchylne - przytwierdza się w świetle otworu, ale po jej otwarciu zmniejsza się wysokość wnętrza o ok. 20 cm. Można mocować je tuż za otworem, co pozwala zaoszczędzić 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu, w porównaniu z pierwszym sposobem. Ściany garażu muszą być wykończone, lecz przed założeniem wrót nie powinno się szykować posadzki, ponieważ próg bramy trzeba zabetonować w podłodze;
  • rozwierane - lokuje się w otworze wjazdowym lub przed nim i można to zrobić na każdym etapie budowy. Osadzanie takich bram podlega tym samym regułom, co montaż drzwi.
Montaż bramy garażowej
Montaż bramy garażowej zajmuje sprawnej ekipie kilka godzin. (fot. Wiśniowski)

Bramy garażowe: z ociepleniem czy bez?

W ogrzewanych garażach montuje się bramy z ociepleniem, przy czym należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła U całej bramy, opisanym przez producenta w certyfikacie, dołączonym do każdego egzemplarza. Obecnie U bram w ogrzewanym garażu nie może być wyższe od 1,3 W/(m2·K).

Rolę ocieplenia najczęściej pełni pianka poliuretanowa lub styropian w modelach uchylnych. Dzięki tej warstwie bariera jest sztywniejsza i bardziej odporna na wgniecenia. Poza tym unika się kondensacji pary wodnej na całej konstrukcji. O szczelności wrót decydują też łączenia między segmentami oraz między nimi i ościeżnicą. Istotne jest, by wszystkie uszczelki były dobrze spasowane, a sama brama prawidłowo osadzona.

Modele segmentowe, uchylne i rozwierane można ocieplić później, gdy pojawi się taka potrzeba. Po kupieniu tańszej wersji nieocieplonej - potem dodać materiał, który zwiększy jej termoizolacyjność. Docieplanie powinna przeprowadzić firma, która sprzedała bramę - kosztuje to około 500 zł.

Brama garażowa z ociepleniem
W ogrzewanych garażach montuje się bramy z ociepleniem, o U nie wyższym niż 1,3 W/(m2·K). (fot. Hormann)

W garażach nieogrzewanych lub wolno stojących nie ma sensu osadzać droższych o ok. 30% bram ocieplonych, chyba że urządziliśmy tam warsztat, z którego korzystamy w miesiącach zimnych.

Bramy garażowe: najwygodniej z napędem

Aby komfortowo korzystać z garażu, bramę wyposaża się w automatykę. Każdy producent bram ma w ofercie przeróżne napędy do nich. Dobiera się je do wielkości wrót, ich konstrukcji, ciężaru oraz częstotliwości otwierania i zamykania. Jeżeli napęd będzie za słaby - będą się one wolno otwierać i zamykać, a jego silnik szybciej się zużyje.

Najkorzystniej jeśli silnik dobierze specjalista, który weźmie pod uwagę następujące parametry bramy:

  • rodzaj (sposób otwierania);
  • szerokość i wysokość skrzydła;
  • orientacyjny ciężar;
  • intensywność pracy - normalna do 30 zamknięć/otwarć na dzień, intensywna powyżej tej wartości;
  • prędkość działania automatu - wybór mieści się np. w zakresie 14-26 cm/s;
  • sposoby sterowania (pilot, przycisk w budynku/domofonu, przełącznik na klucz, klawiatura szyfrowa, telefon, Internet);
  • wyposażenie dodatkowe, np. zestaw do wysprzęglania siłownika z zewnątrz (umożliwia ręczne otwarcie bramy, gdy zabraknie zasilania elektrycznego), fotokomórka (zatrzyma bramę, gdy w jej zasięgu pojawi się przeszkoda), zabezpieczenie na wypadek pęknięcia sprężyn albo liny (unieruchomi skrzydło, chroniąc je przed gwałtownym opadnięciem).

Najlepiej od razu zamówić bramę z napędem. Można też dokupić go później. Koszt najprostszego automatu to kilkaset zł.

Automatyka do sterowania bramą garażową
Obecnie automatyka do sterowania bramą garażową to prawie standardowe jej wyposażenie. (fot. Nice)
Sterowanie pracą bramy garażowej za pomocą smartfona
Najpopularniejsze jest używanie pilota, ale nowoczesna automatyka umożliwia sterowanie pracą bramy np. za pomocą smartfona. (fot. Somfy)

Zabezpieczenia antywłamaniowe w bramach garażowych

Garaże najczęściej zamyka się wrotami ze wzmocnionymi profilami oraz z klamką obrotową z ryglem, albo z elektrycznym napędem z blokadą dociskową. Chroni ona przed podważeniem bramy z zewnątrz.

Najlepiej kupić model z certyfikatem potwierdzającym klasę odporności na włamanie. Nadawane są w zakresie od RC1 do RC6. W domach jednorodzinnych stosuje się najczęściej bramy klasy RC2 lub RC3.

Dodatkowe wyposażenie

Oprócz klamek i pochwytów, bramę można wyposażyć w przeszklenia ze szkła tradycyjnego i akrylowego, bądź z przezroczystych płyt poliwęglanu. Doświetlą wnętrze i zwłaszcza w przypadku modelu podwójnego dodadzą mu wizualnej lekkości. Można też w bramie zamontować drzwi techniczne albo, jeśli jest na to miejsce, wybrać drzwi boczne. Oba rodzaje zapewniają szybki dostęp do garażu, bez konieczności otwierania całej bramy. Modele boczne sprawdzają się także w sytuacjach, gdy zaparkowany przed garażem samochód blokuje dostęp do jego wnętrza. Oferowane są w takim samym wykończeniu jak bramy, dzięki temu tworzą spójną całość. Mogą być montowane też na ścianie frontowej, gdy budynek jest odpowiednio szeroki, lub bocznej.

Drzwi boczne przy bramie garażowej
Drzwi boczne zapewniają szybki dostęp do garażu, bez konieczności otwierania całej bramy. Oferowane są w takim samym wykończeniu jak brama. (fot. Hörmann)

Redaktor: Joanna Dąbrowska
fot. otwierająca: Krispol

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!

Zdaniem naszych Czytelników

time image

Gość pluto

16 Mar 2015, 12:49

dobrym rozwiazaniem jest brama segmentowa boczna. z opcją czesciowego otwarcia. nie trzeba otwierac calej bramy - bardzo wygodne - kiedy chcemy np. wyprowadzc z garazu rower albo kosiarke. I jeszcze jedna uwaga: artykuł przynosi info, ze drzwi garazowe z naświetlami są zwykle droższe od ...

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

time image
time image
Warto wiedzieć dodatkowo:
Zobacz inne artykuły
Instrukcja montażu segmentowej bramy garażowej
Instrukcja montażu segmentowej bramy garażowej
Zadaj pytanie ekspertowi Masz wątpliwości lub dodatkowe pytania? Napisz do nas!
expert image
Akceptowane formaty plików: 'jpg', 'jpeg', 'gif', 'bmp', 'png'. Dodawanie wielu plików - wciśnij CTRL.
Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Administrator danych osobowych: AVT-Korporacja sp. z o.o. z siedzibą: ul. Leszczynowa 11, 03-197 Warszawa. Cel przetwarzania danych: udzielenie odpowiedzi na zadane pytanie. Okres przetwarzania danych: Twoje dane przetwarzane będą do czasu istnienia podstawy do ich przetwarzania – czyli w tym konkretnym przypadku, do czasu udzielenia odpowiedzi. Masz prawo do: dostępu do Twoich danych, ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych lub ich przenoszenia. Możesz: odwołać zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych, zażądać, by Twoje wszystkie dane zostały usunięte. Podstawy prawne: art. 5, 6, 12, 13 Ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Czytaj więcej
Dodano plik do wysłania
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!
Budujemy Dom
11,90 zł tylko teraz!
Teraz za darmo!
Od teraz, dla wszystkich! Wystarczy, że się zalogujesz. A otrzymasz dostęp do wszystkich artykułów z papierowego Budujemy Dom! Całkowicie za darmo!
Dom Energooszczędny Vademecum 2021

Dom Energooszczędny Vademecum

ABC Budowania 2021

ABC Budowania

Jak budować bez błędów

Wnętrza 2021

Wnętrza

Nowoczesne, stylowe, piękne wnętrza - zasady, porady, inspiracje

Czas na Wnętrze październik 2021

Czas na Wnętrze

Magazyn wnętrzarski pełen inspiracji

Twój Dom Twój Styl 2021

Twój Dom Twój Styl

Poradnik shoppingowy

Budujemy Dom wrzesień 2021

Budujemy Dom

Czasopismo budowlane dla budujących dom i wykonawców

Dom Polski 2021

Dom Polski

Jak zbudować dom tańszy niż mieszkanie

Nowoczesne Instalacje 2021

Nowoczesne Instalacje

Copyright © AVT 2020 Sklep AVT
Współpraca w zakresie SEO: Grupa iCEA S.A. ICEA