50 lat marki Jaga!

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
aktualizacja: 2012-06-11 12:41:38
 50 lat marki Jaga!
Wszystko zaczęło się w 1962 roku, kiedy dwóch instalatorów Jan i Gaston Kriekels, niezadowolonych jakością rozwiązań grzewczych dostępnych na rynku, postanowiło stworzyć własne grzejniki: wydajne, lekkie, estetyczne. Z tej potrzeby zrodziła się firma Jaga oraz wielka pasja, która trwa już pół wieku.

Na skonstruowanie nowego grzejnika, którego sercem był nowoczesny wymiennik o małej pojemności wodnej Low H2O, firma Jaga przeznaczyła wiele czasu i środków. Kilkuletnie badania i wytrwała praca nad projektem zaowocowały w 1966 roku uruchomieniem masowej, w pełni zautomatyzowanej produkcji wymienników ciepła Low H2O w fabryce firmy Jaga w Belgii. Nowoczesna linia mogła wyprodukować 5 tysięcy grzejników dziennie. Małe, lekkie grzejniki o znakomitej wydajności szybko zdobyły serca klientów i instalatorów okazując się nowatorskim, jak na tamte czasy, rozwiązaniem.

Możliwość zastosowania w różnego rodzaju obudowach i montażu w kanałach podłogowych udowodniła trafność opracowanych przez Jagę rozwiązań. Z dzisiejszego punktu widzenia miarą sukcesu jest fakt, że kształt zaprojektowanego 50 lat temu wymiennika ciepła oraz forma i układ lameli opracowanych przez specjalistów, pozostał niezmieniony i wciąż jest najbardziej efektywny nawet w przypadku wykorzystania w instalacjach z pompą ciepła.

Kolejne "kamienie milowe" w rozwoju firmy Jaga to lata 1975 i 1985. W dobie kryzysu energetycznego Jaga rozpoczęła pracę nad urządzeniami alternatywnymi do pozyskiwania ciepła i w roku 1980 wdrożyła do produkcji kompletne pompy ciepła oraz zaproponowała grzejniki ścienne dostosowane do współpracy z instalacją niskotemperaturową. Rok 1985 przyniósł kolejny kierunek w rozwoju belgijskiego producenta – firma stworzyła kolekcję grzejników dekoracyjnych i łazienkowych wyróżniających się nowoczesnym wzornictwem.

Innowacyjny był również sposób ich prezentacji na artystycznych fotografiach wykonanych w jaskiniach i na tle odrapanych murów. Grzejniki Jaga zostały zauważone przez środowisko projektantów i specjalistów w dziedzinie wzornictwa, a design stał się znakiem rozpoznawczym tej marki. W 1987 roku powstał grzejnik Taboe z kolektorami pośrodku, który "złamał" tradycyjną formę grzejników łazienkowych i dzięki któremu marka Jaga stała się inspiracją dla innych producentów.

W roku 1989 rynek entuzjastycznie przyjął elegancką Lineę Plus – pierwszy grzejnik ścienny z gładkim panelem czołowym. Model ten wprowadził grzejniki ścienne do świata designu (rok później grzejnik  otrzymał prestiżową wzorniczą nagrodę European Design Awards).

 

Druga połowa lat 90. to pasmo designerskich sukcesów Jaga: w 1997 roku powstał Geo, pierwszy na świecie grzejnik wyprodukowany z naturalnego kamienia, który w tym samym roku zdobył złoty medal za wzornictwo na targach w Paryżu, rok później (1998) na rynek wprowadzona zostaje kolekcja Iguana – absolutny hit wzorniczy i sprzedażowy belgijskiego producenta. Grzejnik  inspirowany dziecięcym rysunkiem słońca jest ciekawy również dlatego, że jego formę można zmieniać w procesie produkcyjnym uzyskując różny stopień wygięcia. Iguana, wielokrotnie nagradzana za wzornictwo (IF Design, nagroda targów ISH), wraz z grzejnikiem Geo znalazła się wśród eksponatów Muzeum Sztuki Współczesnej w Ghent.

W XXI wiek marka Jaga wkroczyła z kolejnymi nowatorskimi produktami: grzejnikiem Knockonwood, którego obudowa wykonana została z naturalnego drewna (z lasów z ekologicznym certyfikatem FSC), systemem Dynamic Boost Effect – dynamicznym doładowaniem grzejników ściennych i kanałowych oraz grzejnikiem Oxygen łączącym zdrowe ciepło z czystym powietrzem. (Nowa idea odświeżania powietrza, wykorzystująca czujniki  CO2, to przełom na rynku.)

Tworząc kolejne grzejniki, Jaga coraz mocniej inwestowała w sekcję badań, by były to urządzenia na najwyższym poziomie technologicznym. W tym celu, w roku 2005, przy fabryce powstało Experience Lab, miejsce, w którym przeprowadzane są testy i badania porównawcze różnych urządzeń grzewczych dostępnych na rynku. W kolejnych latach Jaga coraz intensywniej zwraca się w stronę ekologii – wzięła udział m.in. w projekcie Living Tomorrow (pokazowe domy przyszłości), gdzie zaproszona przez specjalistów umieściła swoje grzejniki.

 

W roku 2007 za sprawą grzejnika Heatwave wybuchł prawdziwy boom na Jagę, a sam grzejnik zyskał rangę dzieła sztuki. Architekci, projektanci i potencjalni klienci – wszyscy chcieli zobaczyć jak wygląda niezwykły grzejnik-ornament wykonany z betonu. Na targach wyposażenia wnętrz, które odbyły się w Mediolanie, Jaga postanowiła „podzielić się” swoim niezwykłym grzejnikiem i zaprosiła gości do... degustacji Heatwave wykonanego z czekolady. Pomysł okazał się równie trafiony jak forma grzejnika, zaś on sam zyskał dla Jagi wielbicieli na całym świecie i stał się ozdobą wielu wnętrz, eksponatem na różnych wystawach, a nawet bohaterem książek z dziedziny designu.

 

W następnych latach swojej działalności Jaga skupiła się na tworzeniu kolejnych pasjonujących produktów, rozszerzaniu sieci dystrybucji oraz rozpowszechnianiu wiedzy na temat grzejników i technologii. W tym celu powstał specjalnie zaprojektowany Jaga Truck, który w ciągu dwóch lat w ramach trasy Jaga Experience World Tour 2008/2009 odwiedził 45 krajów,  przybliżając architektom, instalatorom i klientom wiedzę na temat produktów, technologii oraz szerząc filozofię firmy Jaga. Mobilna ekspozycja zawitała do Warszawy w grudniu 2008 roku, a spotkanie zorganizowane w Pałacu Prymasowskim okazało się medialnym wydarzeniem.

 

W tym czasie belgijski producent jeszcze aktywniej promował ekologię tworząc stoiska targowe z odpadów poprodukcyjnych, konstruując prototyp grzejnika ze zużytych butelek PET oraz biorąc czynny udział w Creativity Forum – światowym kongresie ekologicznym.

 

Kolejnym milowym krokiem w dziedzinie wzornictwa okazały się grzejniki Twine i Play. Model Twine Piano, z żeberkami ułożonymi naprzemiennie niczym klawisze fortepianu, otrzymał prestiżową nagrodę wzorniczą Design Plus, natomiast grzejnik Play w wersjach kolorystycznych dedykowanych do zastosowania w dziecięcych pokojach (Play4Boy i Play4Girl) zapełnił lukę w tym segmencie produktów.

 

Dziś, po 50 latach Jan Kriekels, twórca firmy, do tematu ogrzewania podchodzi z taką samą pasją jak na początku swojej działalności. Z ogromną energią angażuje się w nowe projekty wzornicze, rozwija nowoczesną technologię oraz promuje akcje związane z ekologią i ochroną środowiska. Jego motto, które mówi, że "my tylko pożyczamy świat od naszych dzieci" stało się podstawą  filozofii marki Jaga.

Historia Jagi pokazuje, że firma nie jest zwykłym producentem grzejników, lecz dostawcą twórczych, funkcjonalnych i ekologicznych rozwiązań grzewczych. W założeniu wszystkich, którzy tworzyli i tworzą markę Jaga, grzejniki belgijskiego producenta  mają ogrzewać nie tylko domy klientów, ale i ich serca.

 

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły
Rewolucja w zarządzaniu jakością powietrza w domu
Rewolucja w zarządzaniu jakością powietrza w domu
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!