Doposażenie starej bramy garażowej w napęd elektryczny
Doposażenie starej bramy garażowej w napęd elektryczny
Każdy rodzaj bramy garażowej można zaopatrzyć w automat z napędem elektrycznym (do bram rozwieralnych potrzebne są dwa siłowniki, co zwiększa cenę automatu). Do garażu trzeba jedynie doprowadzić przewody instalacji elektrycznej (zasilające i sterujące), a gniazdo wtykowe zamontować w odległości do 50 cm od automatu i podłączyć do przewodu dwużyłowego.
Data publikacji: 2014-05-12
Data aktualizacji: 2017-08-01
Jak dobrać napęd elektryczny do starej bramy garażowej? - 4 kroki
Przy zakupie napędu trzeba sprawdzić, w jaki sposób porusza się wózek jezdny z ramieniem: za pomocą łańcucha czy paska zębatego. Drugie rozwiązanie zapewni cichą pracę napędu i nie wymaga smarowania (fot. Nice)
1) Dobierając automatykę, zostaniemy poproszeni o podanie charakterystyki naszej bramy:
szerokość i wysokość skrzydła;
orientacyjny ciężar bramy;
rodzaj bramy (uchylna, segmentowa, rozwieralna);
intensywność pracy bramy: normalna do 30 zamknięć/otwarć na dzień, intensywna powyżej tej wartości.
2) Ponadto trzeba będzie zdeklarować, jaki rodzaj sterowania preferujemy:
pilotem;
przyciskiem z domu/domofonu;
przełącznikiem na klucz;
klawiaturą szyfrową;
telefonem.
3) Następnie będziemy musieli zdecydować, czy chcemy, aby automat z napędem był wyposażony w zestaw do wysprzęglania siłownika z zewnątrz. Taki zestaw umożliwia ręczne otwarcie bramy, gdy zabraknie zasilania elektrycznego.
4) Kolejna kwestia to prędkość pracy automatu – wybór mieści się w zakresie 14–26 cm/s.
Dobieramy napęd elektryczny do starej bramy garażowej - kwestie bezpieczeństwa
W kwestii bezpieczeństwa, należy zwrócić uwagę na dwa aspekty.
Po pierwsze, na sposób kodowania sygnału pilota sterującego automatyką bramy. Jeśli nie jest on zabezpieczony, istnieje ryzyko nagrania przez potencjalnego włamywacza sygnału wysyłanego z pilota drogą radiową i użycia go do otwarcia bramy. Jednym z zabezpieczeń przed takim działaniem jest dynamicznie zmienny kod, który działa w kilkumilionowej kombinacji.
Po drugie, warto zastanowić się nad rozwiązaniami, które zatrzymują pracę napędu w przypadku pojawienia się przeszkody. Oferowane są dwa rozwiązania:
automatyka z funkcją rozpoznawania przeszkody; na skrzydle montuje się listwę czułą na dotyk, dzięki której cofa się ono, gdy tylko napotka opór; w ten sposób zapewnia się ochronę przed zgnieceniem pozostawionych w świetle bramy przedmiotów;
fotokomórki, które zatrzymują pracę napędu, gdy w zasięgu ich działania pojawi się przeszkoda.
Z uwagi na bezpieczeństwo, np. małych dzieci, warto wyposażyć automatykę w fotokomórkę, która zatrzyma pracę napędu, gdy pod bramą pojawi się przeszkoda (fot. Krispol)
Koszty napędu elektrycznego do bramy garażowej: Za montaż napędu zapłacimy ok. 20% jego wartości, za złożenie lub wymianę fotokomórek ok. 200 zł.
No własnie - nowoczesne napędy maja wykrywanie przeszkód, fotokomórki, wyłączniki krańcowe itd. To nie są bajery, tylko rzeczy, które są jak najbardziej potrzebne w napędach. Już nie mówiąc o pilocie i takich pomysłach jak aplikacja na smartfon.
EEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE
sam napęd to przeca nie problem
silniczek w prawo / silniczek w lewo i już.
gorzej jeśli chodzi o nadzór
ktoś przetnie wiązkę światła fotokomórki , czujnik naciskowy który po osiągnięciu pewnej siły oporu spowoduje ponowne otwarcie bramy ...