Jaka brama będzie najlepsza na niewielkim podjeździe? Czy najtańsza, otwierana jak wrota, jest niewygodna? Czy starczy pieniędzy na napęd?
(fot. Hörmann)
Zastanawiasz się, jaką bramę wybrać? Zdecyduj, jaką sumę na to przeznaczasz, a my podpowiemy Ci wybór.
Twoja kwota: 1,5 tys. zł Nasza propozycja: brama rozwierana Chociaż najtańsza, wcale nie musi być wyborem chybionym. To jedna z najbardziej rozpowszechnionych konstrukcji. Może mieć jedno lub dwoje skrzydeł, osadzonych na zawiasach i otwieranych na zewnątrz garażu. Skrzydła mogą być wykonane z wielu różnych materiałów: blachy stalowej, paneli PVC, drewna, a więc dlatego łatwo je dobrać do koloru elewacji i wyglądu domu. Montaż nie jest skomplikowany.
Minusy. Bramy rozwierane wymagają sporo miejsca przed garażem, gdyż po otwarciu skrzydeł, które mają przeciętnie 1–1,5 m szerokości, muszą się mieścić w granicach działki. Najczęściej do takich bram nie montuje się napędu (jego cena dwukrotnie podniesie koszty bramy), mogą więc być trochę niewygodne w użytkowaniu. Zimą w zasięgu skrzydeł trzeba z podjazdu często odgarniać śnieg, inaczej nie da się ich otworzyć.
Uwaga! Koszty bramy zależą od jej typu, wielkości, ocieplenia, napędu oraz montażu.
Twoja kwota: 2,5 tys. zł Nasza propozycja: brama uchylna Ma solidną konstrukcję i mechanizm podnoszący ją tak, że najpierw wysuwa się przed garaż, a potem wsuwa pod jego sufit. Prowadnice skrzydła umieszcza się w ścianie garażu, rzadziej – pod sufitem (jeśli jest na to miejsce). W sprzedaży dostępne są też bramy uchylne bez prowadnic, a jedynie z mechanizmem nożycowym. Konstrukcja bramy może być dwojaka:
płyta usztywniona płaskownikami stalowymi;
rama z drewna lub stali wypełniona blachą stalową, drewnem lub sklejką.
Bramę uchylną łatwo otworzyć nawet ręcznie, gdyż pomagają w tym sprężyny po bokach skrzydła. Do bramy można zamontować napęd.
Minusy. Do wysunięcia podczas otwierania i zamykania bramy przed garażem potrzebne jest co najmniej 1–2 m, a więc w tej odległości nie można swobodnie parkować samochodu.
Uwaga! Bramę uchylną można zamontować dwojako:
w przekroju ściany – wtedy odległość między górną krawędzią otworu a sufitem powinna wynieść co najmniej 7 cm,
tuż za ścianą, wewnątrz garażu: wtedy odległość ta musi być większa niż 10 cm.
Twoja kwota: 3,5–4 tys. zł Nasza propozycja: brama segmentowa Bramy te nazywa się inaczej sekcyjnymi, bo składają się z segmentów (sekcji) z odpornej na korozję stali ocynkowanej. Sekcje połączone są zawiasami i zabezpieczone uszczelkami, chroniącymi od wody i wiatru. Liczba sekcji może być różna, przeciętnie jest ich 5 lub 6. W bramach ocieplanych segmenty są wypełnione pianką poliuretanową.
Bramy segmentowe mogą się otwierać:
do góry – wtedy segmenty chowają się pod sufitem; polecane do garaży o wysokim nadprożu,
w bok – wtedy segmenty przesuwają się na jedną ze ścian; polecane do małych garaży.
Uwaga! Ze względu na zmienną liczbę segmentów bramy segmentowe boczne łatwiej dopasować do garaży o nietypowych kształtach oraz do otworów o niestandardowych wymiarach.
Bramy segmentowe są bardzo funkcjonalne: nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego wybiera się je do garaży przylegających bezpośrednio do ulicy lub takich, przed którymi jest bardzo mały podjazd.
Minusy. Bramy otwierane na bok zajmują część ściany garażu, a więc ta jego część, gdzie się chowa skrzydło, nie może być w inny sposób użytkowana (nie można tam ustawiać regałów, umieszczać wieszaków na narzędzia ani na rowery czy narty itp.).