Wybieramy
(fot. Wiśniowski) |
Bramę rozwieraną można zamontować pod warunkiem, że przed garażem jest na to dość miejsca: otwarte skrzydła, które mają przeciętnie 1–1,5 m szerokości, muszą się mieścić na podjeździe, a do tego trzeba doliczyć jeszcze długość samochodu,tak by można było bez problemu zaparkować, nie tamując ruchu.
Są jeszcze inne niedogodności: zimą trzeba sprzątać z podjazdu śnieg, aby dostać się do garażu. Choć jest to możliwe, bram rozwieralnych raczej nie wyposaża się w napęd, bo to zwiększyłoby ich koszt prawie dwukrotnie, a więc brama taka jest zwykle mało wygodna w użytkowaniu – zwłaszcza dla osób starszych lub niepełnosprawnych.
1500–3000 zł – bramy uchylne
Łatwe w obsłudze, lekkie i nie za drogie. Brama taka jest osadzona w ościeżnicy z profili stalowych. Otwiera się ją tak, że najpierw jej dolna część wysuwa się ok. 1 m na zewnątrz, a potem wraz z obrotem wsuwa się pod sufit. Bramy uchylne można zatem stosować na działkach o odpowiednio długim podjeździe, na którym da się zaparkować co najmniej 1 metr od wjazdu do garażu. Bramę uchylną można zamontować na dwa sposoby:- w otworze – wtedy odległość pomiędzy górną krawędzią otworu a sufitem powinna wynosić co najmniej 7 cm;
- za otworem – wtedy odległość ta powinna wynieść co najmniej 10 cm.
Aleksandra Kuśmierczyk
Pełny artykuł w PDF: Bramy garażowe