Podstawowe informacje dotyczące segmentowych bram garażowych

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
Podstawowe informacje dotyczące segmentowych bram garażowych

Spośród wszystkich modeli bram garażowych, segmentowe cieszą się w tej chwili największą popularnością.

aktualizacja: 2024-01-09 09:55:55
Czego dowiesz się z artykułu?
  • Jakie są rodzaje bram garażowych i dlaczego segmentowe są tak popularne?
  • Z czego składa się brama segmentowa i jak ją montować?
  • Na co zwrócić uwagę przy wyborze bram segmentowych?
  • Jaki otwór do montażu bram segmentowych?
  • Jak dbać o bramę garażową?

Rodzaje bram garażowych

Bramy garażowe występują w kilku rodzajach. Rozwierne, zwane także skrzydłowymi, są najstarsze i każdy je świetnie kojarzy. Taką bramę tworzą przeważnie dwa skrzydła (choć może być tylko jedno), poruszające się na zawiasach, mocowanych do bocznych ościeży. Całość otwiera się na zewnątrz, więc podjazd musi być płaski.

Kilkanaście lat temu przebojem były bramy uchylne - ich skrzydło przy otwieraniu w charakterystyczny sposób zachodzi na podjazd, żeby chwilę później schować się pod stropem. Ten ruch sprawia, że podczas otwierania i zamykania bramy przed garażem potrzeba około 1-1,5 m pustej przestrzeni, co przy ograniczonej ilości miejsca na podjeździe jest wadą tego rozwiązania.

Modele rolowane, których pancerz jest nawijany na wał jak roleta, inwestorzy indywidualni wybierają rzadko. Sprawdzą się, gdy pod sufitem są instalacje (rury), lecz nadproże musi mieć przynajmniej 30 cm wysokości.

Wreszcie bramy segmentowe - te są ostatnio zdecydowanie najpopularniejsze. Dlaczego? Ponieważ brama segmentowa w trakcie otwierania (w przeciwieństwie do rozwiernej i uchylnej) nie zajmuje przestrzeni na podjeździe, a po otwarciu, w przypadku modelu górnego, po prostu chowa się pod sufitem. Można ją zamontować w zasadzie w każdym otworze, także wtedy, gdy nadproże jest np. łukiem. Daje się otworzyć ręcznie lub, po wyposażeniu w napęd, komfortowo obsługiwać pilotem.

Producenci dbają, żeby bramy coraz skuteczniej izolowały termicznie i coraz lepiej wyglądały - bez problemu kupimy model dopasowany stylistycznie do drzwi wejściowych czy stolarki okiennej.

Brama segmentowa
Bramy segmentowe nie zajmują miejsca przed garażem, dlatego można montować je w budynkach z wyjazdem w linii ogrodzenia. (fot. Krispol)

Z czego składa się brama segmentowa i jak ją montować?

Skrzydło bramy segmentowej składa się z paneli połączonych zawiasami, uszczelnionych na połączeniach i całym obwodzie płaszcza. Podczas otwierania segmenty przesuwają się w górę po prowadnicach. Wytwarza się je z blachy stalowej lub aluminiowej, albo z PVC. Izolację termiczną stanowi wypełnienie z pianki poliuretanowej o grubości 20-60 mm. Panele mogą być pełne bądź przeszklone. Typowa brama górna ma ich od 3 do 6.

Montowana na dolnym panelu bramy segmentowej uszczelka
Montowana na dolnym panelu uszczelka ma zapewnić dobre przyleganie bramy do posadzki i zapobiegać przenikaniu wody. (fot. Novoferm)

Na rynku występują także, choć zakładane są dużo rzadziej, modele boczne, które otwierają się na bok, na jedną ze ścian garażu. Przeznaczone są do pomieszczeń niskich i szerokich. W bramach tego rodzaju segmenty - nie różniące się niczym od tych z modeli górnych - ustawione są pionowo, prowadnice zamontowane nie po bokach, ale na suficie i w podłodze. Taki sposób otwierania ma pewną zaletę - żeby wyjść czy wystawić rower, bramę otwiera się tylko częściowo, trochę tak jak drzwi. Niestety, w dolnej prowadnicy może zbierać się brud, zaś ze względu na wyraźnie niższą sprzedaż, model górny jest nieco droższy.

Brama segmentowa boczna
Żeby wygodnie wyjść z garażu, bramę segmentową boczną wystarczy otworzyć częściowo. (fot. Hörmann)

Bramę segmentową najłatwiej obsadzić, gdy nadproże ma więcej niż 15 cm wysokości, a węgarki (to te ścianki z boku) przynajmniej 10 cm szerokości. Pod sufitem potrzebna jest wolna przestrzeń o głębokości równej wysokości bramy.

Montuje się je i w nowych, i w remontowanych domach. Gdy nadproże lub węgarki są zbyt wąskie (lub w ogóle ich brak), stosuje się specjalne profile/ramy montażowe. To osłony z takiego materiału jak brama (tak samo ocieplone), mocowane na ościeżnicach bocznych i/lub nadprożowej. Bramę da się zatem wstawić, ale kosztem zmniejszenia szerokości lub wysokości otworu wjazdowego.

Rama montażowa
Rama montażowa umożliwia osadzenie bramy w otworze bez nadproża i węgarków. (fot. Krispol)

Na co zwrócić uwagę przy wyborze bram segmentowych?

Poza wyglądem bramy liczą się jej termoizolacyjność, bezpieczeństwo (rozumiane jako zabezpieczenia antywłamaniowe i rozwiązania chroniące użytkownika) oraz komfort korzystania z niej. Zgodnie z przepisami, współczynnik przenikania ciepła U nowej bramy, zamykającej ogrzewany garaż, nie może przekraczać 1,5 W/(m²·K). Wymogi dotyczące ciepłochronności budynków są jednak bezustannie zaostrzane i od 2021 r. będzie to 1,3. Ciepłochronność bramy zależy od wypełnienia paneli (dzisiejszy standard to 40 mm pianki poliuretanowej, w cieplejszych modelach 60 mm) oraz szczelności połączeń między segmentami, i skrzydłem a ościeżnicą. Wpływ na termoizolacyjność ma też prawidłowy montaż.

Najczęściej stosowanymi zabezpieczeniami antywłamaniowymi są wzmocnienia profili i obrotowe klamki z ryglem. Bramy garażowe - tak jak okna i drzwi - mogą mieć przyznaną klasę odporności na włamanie, od RC1 do RC6. Im wyższa klasa, tym trudniej je sforsować. W praktyce, na rynku nie ma produktów w klasie powyżej RC3.

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!

Żeby zamykająca się brama nie zrobiła krzywdy użytkownikowi, producenci wprowadzają liczne układy zabezpieczające. I tak zabezpieczenie przeciążeniowe zatrzyma i cofnie skrzydło, gdy to podczas zamykania natrafi na przeszkodę. Blokada w przypadku zerwania sprężyny uchroni przed opadnięciem bramy w momencie awarii tego elementu. Fotokomórka sprawi, że brama stanie, gdy emitowane przez nią wiązki podczerwieni zostaną przerwane.

Dla inwestorów ogromne znaczenie ma też wygoda obsługi bramy pilotem. Szczególnie wtedy, gdy leje deszcz albo trzyma mróz. Dlatego automatyka staje się standardem. Przy wyborze napędu najlepiej zdać się na fachowca. To on, w zależności od wielkości bramy, jej ciężaru, miejsca pod sufitem lub jego braku, dobierze napęd o optymalnej mocy i szybkości otwierania/zamykania. Dodatkową zaletą takiego rozwiązania jest to, że bramę z napędem trudniej podważyć.

Jaki otwór do montażu bram segmentowych?

Bramy segmentowe zakłada się w wykończonym (otynkowanym) wnętrzu i na gotowej posadzce. Otwór wjazdowy musi zachowywać piony i poziomy. Krzywizny (także podłogi) mogą utrudnić, a nawet uniemożliwić obsadzenie bramy.

Zwykle bramę segmentową mocuje się nie w otworze wjazdowym, lecz za nim. Dlatego może być od niego kilka centymetrów szersza i wyższa. W przypadku montażu w świetle otworu, to on ma być o 2-3 cm większy, niż jej wymiary. Luzy pozwolą na korektę ustawienia ramy i wprowadzenie pianki uszczelniającej. Gdy otwór jest wyraźnie większy, szczeliny zakrywa się maskownicami, oferowanymi przez producentów. Bramę można też zamocować na dodatkowych uchwytach, a otwór zwęzić styropianem, który później zostanie wykończony jak elewacja.

Wymiary otworu wjazdowego - schemat
Wymiary otworu wjazdowego: S - szerokość, H - wysokość, N - wysokość nadproża, W1 i W2 - szerokość węgarków.

Jak dbać o bramę garażową?

Jeśli chcemy, żeby służyła nam jak najdłużej, powinniśmy ją regularnie serwisować. Kiedy skrzydło hałasuje, smarem do bram garażowych smaruje się prowadnice, zawiasy, łożyska rolek, sprężyny, ewentualnie łańcuch. Po nałożeniu preparatu bramę trzeba kilka razy zamknąć i otworzyć. Jeśli hałas nie ustąpi, należy skontrolować rolki toczne. Gdy chwieją się podczas ruchu skrzydła, trzeba je dokręcić. Zużyte wymienić na nowe, najlepiej nylonowe.

Błędy popełnione przy mocowaniu górnych prowadnic mogą być przyczyną blokowania się bramy i jej ciężkiej pracy. Jeżeli prowadnice nie są dobrze wypoziomowane, albo się obluzowały, konieczne jest zamontowanie ich od nowa. Blokowanie skrzydła może też wynikać ze zużycia koła pasowego, które jest elementem systemu sprężyn naciągowych. W tym przypadku także potrzebna jest wymiana tej części.

Montaż prowadnic górnych w bramie garażowej
Bardzo ważne jest prawidłowe zamontowanie prowadnic górnych, które muszą trzymać poziom. (fot. Novoferm)

Redaktor: Janusz Werner
fot. otwierająca: Hörmann

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Zobacz inne artykuły