Automatyka do bram wjazdowych - rodzaje i działanie

Print image
Copy link image
time image Artykuł na: 9-16 minut
Automatyka do bram wjazdowych - rodzaje i działanie

Jestem właśnie na etapie budowy ogrodzenia i zastanawiam się nad wyborem bramy. Chcę wyposażyć ją w silnik umożliwiający automatyczne otwieranie i zamykanie. I tu pojawia się problem, bo nie wiem, jakie rozwiązanie będzie najbardziej optymalne.

aktualizacja: 2020-09-18 11:08:15

Odpowiedź eksperta: Rodzaj napędu przewidzianego do bramy wjazdowej w znacznej mierze zależy od tego, w jaki sposób wybrana przez Pana brama będzie się otwierała. Prawo budowlane mówi, że sama brama nie może być węższa niż 2,4 m, jednak dla własnej wygody najlepiej zdecydować się na model o szerokości przynajmniej 4-5 m, co znacznie ułatwi wjazd i wyjazd zarówno mniejszym, jak i - przede wszystkim - większym samochodom.

W tej chwili najbardziej popularne są bramy przesuwne, które otwierają się na bok, na prawą lub lewą stronę, równolegle do ogrodzenia. Jedynym wymogiem przy montażu takiej bramy jest konieczność zapewnienia kilku metrów wolnej przestrzeni w obrębie ruchu skrzydła. Brama przesuwna nie wymaga długiego i równego podjazdu. Może być samonośna (wówczas musi mieć tzw. przeciwwagę) lub opierać się na rolkach, które poruszają się we wmontowanej w podłoże szynie.

Do takiej bramy będzie Pan potrzebował jednego siłownika, który wprawi ją w ruch. Zwykle można zamontować go także na późniejszym etapie, nawet po kilku latach, co pozwoli rozłożyć w czasie koszty. Podczas montażu bramy należy pamiętać tylko o dociągnięciu do niej instalacji elektrycznej o napięciu 230 V.

Przesuwna brama wjazdowa z napędem
Im brama wjazdowa będzie szersza, tym lepiej. Zaleca się montowanie wrót o szerokości przynajmniej 4-5 m. Warto pamiętać, że bramę przesuwną obsługuje jeden siłownik, a rozwieraną - najczęściej dwa, co podnosi cenę systemu. (fot. Wiśniowski)

Producenci bram oferują także modele rozwierane, występujące w wersji jedno- lub dwuskrzydłowej. Sprawdzają się one, gdy nie dysponujemy szerokim frontem działki, albo wjazd na nią znajduje się blisko granicy z posesją sąsiada. Wymagają długiego, płaskiego podjazdu, aby otwierające się na boki skrzydła o nic nie zawadzały. Jako że najczęściej bramy rozwierane mają dwa symetrycznie otwierające się i zamykające skrzydła, wymagają montażu dwóch siłowników, co podnosi cenę automatyki.

Brama wjazdowa z napędem
Część producentów automatyki wymaga, aby montaż był wykonany przez autoryzowanego partnera, który fachowo zamontuje napęd zgodnie z wytycznymi. (fot. Somfy)

Brama wjazdowa z napędem - jak to działa?

Automatyczny napęd do bramy wjazdowej składa się z kilku elementów. Oczywiście, najważniejszym z nich jest silnik lub dwa silniki, w przypadku dwuskrzydłowej bramy rozwieranej. Oprócz tego na system składa się centrala sterująca (odbiornik) oraz mechanizm przenoszący siłę ciągu silnika na bramę. Jest to wysięgnik lub wysięgniki w przypadku bram rozwieranych oraz wał zakończony obrotowym kołem zahaczającym o listwę zębatą znajdującą się u dołu bram przesuwnych. Ostatnim elementem systemu jest pilot zdalnego sterowania.

Najlepszym rozwiązaniem jest bez wątpienia kupno bramy z przewidzianą do niej automatyką. Napęd powinien dobrać jej sprzedawca, który najlepiej dopasuje moc silnika - zawierającą się najczęściej w przedziale 300-600 W - do jej ciężaru, wymiarów oraz intensywności pracy, która jest mierzona w tzw. cyklach (jeden cykl to otwarcie i zamknięcie wrót). Warto dopilnować, aby moc siłownika była mimo wszystko o przynajmniej 30% wyższa, niż wynika z wyliczeń bazowych. Wówczas wrota będą bez problemu otwierały się nawet podczas silnego wiatru, a sam silnik też nie będzie pracował na maksymalnych obrotach, co przedłuży jego trwałość.

Napęd do bramy ogrodzeniowej
Najlepiej o napędzie do bramy pomyśleć na dość wczesnym etapie budowy domu. Na pewno przed ułożeniem nawierzchni. Do automatyki trzeba bowiem doprowadzić instalację elektryczną, ułożoną w gruncie pod bramą. (fot. Faac)

W codziennym użytkowaniu bram przesuwnych, dużą rolę odgrywa konstrukcja paska zębatego, znajdującego się na dolnej krawędzi skrzydła. Listwy wykonane z tworzywa nie generują hałasu, ale dość szybko się wycierają i trzeba je wymieniać (można zrobić to samemu lub wezwać serwisantów). Listwy metalowe są głośniejsze, ale za to są praktycznie niezniszczalne. Sam silnik nie stwarza przeważnie problemów, niemniej jednak warto zwrócić uwagę na długość udzielanej przez producenta gwarancji (zwykle do 5 lat).

Producenci często umieszczają siłownik w słupku bramy, ale może on także znajdować się w specjalnej skrzynce stojącej obok wrót (dobrze zamocować go na niewielkim podwyższeniu, aby w czasie gwałtownych opadów nie był zalewany przez wodę). Warto zdecydować się na model z funkcją łagodnego startu i zatrzymania, który zapewnia nie tylko płynny ruch bramy, ale ma też większą żywotność.

W bramach rozwieranych siłowniki, których ramię może być proste lub łamane, przytwierdza się do słupków i do skrzydeł. Przy słupkach stalowych przykręca się je do wspawanych uchwytów, przy murowanych zaś stosuje specjalne kotwy. Niekiedy napęd może być zamontowany w hermetycznej skrzynce pod powierzchnią ziemi, co sprawia, że jest praktycznie niewidoczny. Takie rozwiązanie stosuje się jednak rzadko, bo jest drogie.

Ważne, aby siłowniki przy bramach wjazdowych miały szczelną obudowę, chroniącą mechanizm przed zanieczyszczeniami i wilgocią. Oprócz tego należy dobrze przymocować je do elementów konstrukcyjnych, co skutecznie zniechęci złodziei.

Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!
Automatyka do bramy wjazdowej
Dobierając automatykę do bramy wjazdowej należy wziąć pod uwagę wymiary i wagę bramy oraz częstotliwość jej otwierania. Automat do bram przesuwnych i skrzydłowych może być sterowany drogą radiową za pomocą pilota, ale również z przycisku czy telefonu komórkowego. (fot. Beninca)

Brama wjazdowa z napędem, czyli komfort i bezpieczeństwo

Kupując siłownik do bramy, warto sprawdzić, w jaki sposób zwalnia się blokadę skrzydła. Przydaje się to wówczas, gdy nastąpi przerwa w dostawie prądu. Zwykle napęd odłącza się ręcznie za pomocą klucza, choć w droższych modelach można rozłączyć go także elektronicznie. Aby uniknąć konieczności manualnej obsługi bramy, można połączyć napęd z akumulatorem zapewniającym awaryjne zasilanie (niektóre napędy mają wbudowane akumulatory). W razie potrzeby umożliwia on wykonanie kilkunastu cykli otwarcia i zamknięcia bramy. Funkcję akumulatora może pełnić także moduł solarny. Niekiedy stanowi on alternatywę do zasilania elektrycznego.

Wrota otwierane ręcznie można łatwiej kontrolować. Dlatego jeśli zdecydujemy się na automatykę, która mimo wszystko jest rozwiązaniem wygodniejszym, nie zapominajmy o systemach zapewniających bezpieczeństwo zarówno nam, jak i korzystającym z bramy gościom. Jednym z zabezpieczeń chroniących samochody i pieszych przed przycięciem jest fotokomórka w postaci nadajnika i odbiornika promieni podczerwonych, którą umieszcza się zwykle kilkadziesiąt centymetrów nad ziemią, po przeciwległych stronach wjazdu (na słupkach). Kiedy, podczas ruchu skrzydła, w świetle wiązki zatrzyma się jakiś obiekt, skrzydło bramy automatycznie zatrzymuje się i cofa.

Innym przydatnym rozwiązaniem jest zabezpieczenie przeciwzgnieceniowe. Może ono być uzupełnieniem fotokomórki. Działa w ten sposób, że gdy brama natrafi na przeszkodę, znajdujący się w centrali sterującej specjalny moduł reaguje na wzrost siły potrzebnej do zamknięcia się skrzydła zablokowaniem go i zmianą kierunku ruchu. Inne ciekawe funkcje, z których można korzystać dzięki dopasowanej do bramy automatyce to samoczynne domykanie się bramy po określonym czasie i tzw. opcja furtki - brama otwiera się częściowo, aby wpuścić stojące przed posesją osoby.

Dwuskrzydłowa brama wjazdowa z napędem
Napędy do bram wjazdowych są niezwykle praktyczne. Dzięki automatycznej funkcji domykania, brama może automatycznie zamknąć się, po sprecyzowanym przez użytkownika czasie (wymagana fotokomórka). (fot. Hörmann)

Ważną kwestią, którą warto dobrze przemyśleć, jest sterowanie automatyką. Najczęściej do obsługi bramy używa się generującego sygnał radiowy pilota. Pilot za każdym razem pracuje na innej częstotliwości, w związku z czym włamywacz nie ma szans na skopiowanie jego sygnału.

Oczywiście, bramę można otwierać i zamykać także w inny sposób: za pomocą przycisku impulsowego, klawiatury kodowej, czytnika linii papilarnych, zakodowanej płytki zbliżeniowej czy smartfona, do czego potrzebny jest zamontowany w bramie specjalny sterownik gsm wyposażony w kartę SIM dowolnego operatora i aplikacja na telefon. To ostatnie rozwiązanie staje się coraz bardziej popularne i pewnego dnia może wyprzeć tradycyjnego pilota.

Tomasz Wojciuk
fot. otwierająca: Somfy

Zdaniem naszych Czytelników

Gość agata

22 Apr 2020, 19:38

A jak zabezpieczyć bramę, żeby dziecka nie przygniotła? z jednej strony jest fotokomórka, a co z drugiej można zamontować?

Gość Wiesław

08 Mar 2020, 20:41

ze względu na brak miejsca potrzebuję jedno skrzydło na 3,m lub dwa w tym jedno obroptowe a drugie przesuwne Pozdrawiam Wieslaw

Gość Hirek

30 Nov 2019, 20:59

Generowany sygnał to jedno. Beninca jeszcze dodatkowo szyfruje sygnał. Bodajże algorytmem AES. Bezpieczeństwo jest najważniejsze i taka brama to, jakby nie patrzeć, pierwsze zabezpieczenie.

Wiecej na Forum BudujemyDom.pl

Dodaj komentarz

Skomentuj artykuł
time image
time image
Budowa drewnianego płotu, kolorowanie drewna
Budowa drewnianego płotu, kolorowanie drewna
Poradnik
Cenisz nasze porady? Możesz otrzymywać najnowsze w każdy czwartek!