Brukarze partacze, czyli jak zniszczyć podjazd z kostki

Brukarze partacze, czyli jak zniszczyć podjazd z kostki

Brak doświadczenia i profesjonalizmu ekipy bardzo mnie rozczarował, nie po to przecież zamówiłem kompleksową obsługę w specjalistycznym składzie brukarskim - mówi Rafał, który podjazd układał w 2020 r.

Działka:

  • o powierzchni 1260 m2;
  • grunt ilasty, okresowo podmokły.

Podjazd do garażu:

  • o powierzchni około 80 m2;
  • wykończenie - bezfugowa dwuwarstwowa kostka betonowa, o grubości 6 cm, w trzech rozmiarach, z gładką powierzchnią, w kolorze białym i grafitowym;
  • zaimpregnowana fabrycznie i zaraz po ułożeniu;
  • obrzeże - z gotowych krawężników betonowych.

Decyzja: Ganek, podjazd, trakty komunikacyjne i taras wykończyłem wyrobami z betonu. Szczególnie efektowna jest biała kostka, nawiązująca do koloru tynku, świetnie odbijająca dzienne światło. Tę umieściłem na obu bokach podjazdu, zaś na jego środku pas z kostki w kolorze grafitowym, identycznym jak wykończenie bramy garażowej (zależało mi na ciemnym odcieniu traktu na odcinku, po którym jeździ się samochodami). Szerokość segmentowych górnych wrót i szarego pasa kostki na podjeździe to 5 m, odległość między domem a wjazdem też 5 m.

Materiały do utwardzenia nawierzchni, w tym nowoczesną bezfugową odmianę kostki i gotowe krawężniki, wytypowałem (z żoną) w sklepie brukarskim. Na podjazd przeznaczyliśmy elementy drobne (bo łatwiej takie ułożyć i nie podnoszą się one pod naciskiem kół aut), na taras - wielkoformatowe. U sprzedawcy zamówiliśmy kompleksową usługę.

Wykorzystano zaimpregnowany przemysłowo bruk z betonu, w dwóch kolorach (białym i grafitowym)
Wykorzystano zaimpregnowany przemysłowo bruk z betonu, w dwóch kolorach (białym i grafitowym).

Podjazd z kostki betonowej - rady i przestrogi:

Na naszej posesji grunt jest słabo przepuszczalny, przed budową domu zdarzyło się podtopienie frontowej części (wzywaliśmy straż pożarną do wypompowania wody opadowej). Z tego powodu podnieśliśmy nieco fundamenty budynku, później zakryliśmy je dowiezioną ziemią, w obrębie przyszłego podjazdu wysypaliśmy gruz betonowy (warstwa takiej podbudowy ma grubość 40-50 cm).

Resztę podjazdu wykonali później brukarze. Nie byli to profesjonaliści! Wciąż musiałem coś podpowiadać, pilnować, nakłaniać do pracy. Roboty, zaplanowane na miesiąc, ciągnęły się przez kilka miesięcy. Chociaż uformowali dobry spadek podłużny i na boki, zacementowali krawężniki, usypali podbudowę z mieszaniny piasku i cementu (o grubości 20 cm, w niej poprowadziłem rury z instalacją elektryczną do bramy wjazdowej z napędem), to kostki nie ułożyli równo. Patrząc z boku, można dostrzec elementy wystające z nawierzchni na wysokość kilku milimetrów, tymczasem celowo kupiliśmy wersję bruku z gładką prostą powierzchnią, żeby uzyskać równą nawierzchnię, wygodną do chodzenia w butach na obcasach. Robotnicy tłumaczyli się, że to kostki mają niestandaryzowaną grubość, różnią się do 5 mm (nie uwierzyłem w to, bo zamówiłem wyroby wysokiej jakości, od renomowanego producenta). Argumentowali, że mieszanina piasku i cementu już związała, co uniemożliwia dobicie tych wystających, jeżeli próbują to robić, to pękają.


Patrząc z boku, dostrzega się elementy wystające na wysokość do 5 mm.

Brak doświadczenia i profesjonalizmu ekipy bardzo mnie rozczarował, nie po to przecież zamówiłem kompleksową obsługę w specjalistycznym składzie brukarskim. Radzę sprawdzić kompetencje takiej na poprzednich budowach, zasięgnąć języka na jej temat u zleceniodawców. Gdyby w tamtym pandemicznym okresie dostępni byli inni fachowcy, zwolniłbym nieudaczników (po naszej realizacji ekipa się rozwiązała).

Przed bramą (5 m) ułożono pas z ciemnej kostki, nawierzchnia ma dobry spadek
Przed bramą (5 m) ułożono pas z ciemnej kostki, nawierzchnia ma dobry spadek.

Ciemna kostka, zaimpregnowana przemysłowo i zaraz po ułożeniu, się nie brudzi, nie wyblakła. Jasną, zabezpieczoną w identyczny sposób, czyszczę preparatem do tego przeznaczonym. Dwa razy w roku całą nawierzchnię myję wodą pod dużym ciśnieniem. Szczęśliwie, nie jest śliska po deszczu. Łatwo się ją odśnieża, niekiedy jednak szufla zaczepia o wystające kostki, przy większych opadach stosuję sól drogową (nie niszczy bruku).

Bruk dobrze dopasowano do wysokości progu w otworze wjazdowym
Bruk dobrze dopasowano do wysokości progu w otworze wjazdowym.

Koszty wykonania nawierzchni:

  • nawierzchnie utwardzone z robocizną 59 000 zł;
  • impregnacja 4000 zł.

Redaktor: Lilianna Jampolska
Na zdjęciu otwierającym: Patrząc z boku, dostrzega się elementy wystające na wysokość do 5 mm.

FAQ Pytania i odpowiedzi
  • Jakie są główne cechy działki?

    Działka ma powierzchnię 1260 m2 i charakteryzuje się gruntem ilastym, który jest okresowo podmokły.
  • Jak wykonano podjazd do garażu i jakie materiały wykorzystano?

    Podjazd ma około 80 m2 i został wykonany z bezfugowej dwuwarstwowej kostki betonowej o grubości 6 cm, w trzech rozmiarach, z gładką powierzchnią, w kolorze białym i grafitowym. Kostka została zaimpregnowana fabrycznie i zaraz po ułożeniu, a obrzeża zrobiono z gotowych krawężników betonowych.
  • Jakie problemy wystąpiły podczas realizacji projektu podjazdu?

    W trakcie realizacji projektu podjazdu właściciel napotkał problemy związane z nierównym ułożeniem kostki przez nieprofesjonalną ekipę brukarską, co spowodowało wystające elementy z nawierzchni. Ekipa tłumaczyła to niestandardową grubością kostek, co uniemożliwiło ich równość. Ponadto, prace, które miały trwać miesiąc, przedłużyły się na kilka miesięcy.
  • Jakie działania konserwacyjne są podejmowane w odniesieniu do nawierzchni z kostki betonowej?

    Ciemna kostka, zaimpregnowana przemysłowo, nie brudzi się i nie wyblakła. Jasna kostka jest czyszczona preparatem do tego przeznaczonym dwa razy w roku, a całą nawierzchnię myje się wodą pod dużym ciśnieniem. Nawierzchnia nie jest śliska po deszczu i łatwo się ją odśnieża, choć szufla czasem zaczepia o wystające kostki. Przy większych opadach stosuje się sól drogową, która nie niszczy bruku.
  • Jakie były koszty wykonania nawierzchni i jakie wnioski można wyciągnąć z doświadczeń właściciela?

    Koszty wykonania nawierzchni wraz z robocizną wyniosły 59 000 zł, a impregnacja 4000 zł. Właściciel radzi sprawdzić kompetencje ekipy brukarskiej na poprzednich budowach oraz zasięgnąć opinii o niej u innych zleceniodawców, co podkreśla znaczenie wyboru doświadczonej i profesjonalnej ekipy do realizacji takich projektów.
  • Czytaj więcej Czytaj mniej
Lilianna Jampolska
Lilianna Jampolska

Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.

Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz