Zastosowanie ogrzewania przeciwoblodzeniowego zapewnia nie tylko bezpieczeństwo i wygodę użytkowania nawierzchni, ale także obniża koszty jej eksploatacji i konserwacji. Nie musimy bowiem kupować preparatów chemicznych ani soli do rozpuszczania lodu, łopat do odgarniania śniegu ani odśnieżarki. Nie musimy tracić również czasu rano na odśnieżanie podjazdu i okolicy bramy, by móc wyjechać samochodem do pracy. Szczególnie jest to uciążliwe podczas porannego pośpiechu.
Koszty montażu i eksploatacji systemu grzejnego nie są wysokie. Rachunki za energię elektryczną można dodatkowo obniżyć, używając odpowiedniego układu sterującego, który dostosowuje pracę instalacji do temperatury i wilgotności nawierzchni. System grzejny (układany w dwóch pasach szerokości 50–60 cm) na podjazd długości 8 m do garażu dwustanowiskowego to wydatek 2000–3000 zł.
Zalet instalacji przeciwioblodzeniowej jak widać jest wiele. Dodatkowo oprócz nawierzchni schodów, chodników i podjazdów, przewody grzejne warto ułożyć na skraju połaci dachu oraz w rynnach i rurach spustowych. Instalacja przeciwoblodzeniowa zapewni ich drożność, nie dopuszczając do zamarzania wody, powstawania sopli i uszkodzenia elewacji i konstrukcji dachów, spowodowanej niekontrolowanym spływaniem wody.
Co to takiego?
Systemy przeciwoblodzeniowe to elektryczne instalacje grzejne, składające się z następujących części:
- elementów grzejnych (przewody lub maty);
- materiałów montażowych (linki, uchwyty); sterowania (regulatory z czujnikami).
Elementami grzejnymi mogą być przewody (stałooporowe lub samoregulujące) – zasilane prądem jedno- lub trójfazowym lub maty grzejne.
Joanna Dąbrowska
fot. Raychem