- Jakie okablowanie zastosować w domowej instalacji elektrycznej?
- Jak układać instalację elektryczną?
- Jak chronić miejsca szczególne w domowej instalacji elektrycznej?
Okablowanie w domowej instalacji elektrycznej
Najczęściej używa się przewodów płaskich, umieszczając je w płytkich bruzdach wyciętych w tynku. Do ściany mocuje się je uchwytami z tworzywa sztucznego, a jeśli przewody są szerokie (np. 5-żyłowe) - aluminiowymi blaszkami mocowanymi do ściany małymi kołkami rozporowymi.
Innym rozwiązaniem jest poprowadzenie przewodów w elastycznych rurkach z tworzywa sztucznego (tzw. peszlach) ułożonych w głębokich bruzdach ściennych. To rozwiązanie jest jednak bardziej praco- i czasochłonne, a więc i droższe. Warto je zastosować tam, gdzie w razie konieczności wymiany trzeba by było niszczyć wykończenie powierzchni ścian (np. okładzinę z płytek w kuchniach i łazienkach).
Układanie instalacji elektrycznej
Przewody instalacji elektrycznej powinno się układać w odpowiedniej odległości od krawędzi okien i drzwi, zawsze pionowo lub poziomo (nigdy po skosie).
Przewody zasilające w jednym pomieszczeniu prowadzi się najczęściej od gniazda do gniazda. Warto zastosować tzw. układ pierścieniowy, w którym obwód tworzy zamkniętą pętlę, bo przerwanie ciągłości przewodu w jednym miejscu nie powoduje wtedy odcięcia prądu w żadnym z gniazd.
Niekiedy, zwłaszcza w dużych pomieszczeniach, korzystne jest z kolei zasilanie gniazd z dwóch różnych obwodów, bo wyłączenie jednego z nich nie unieruchamia wszystkich zainstalowanych w pomieszczeniu urządzeń.
Przewody elektryczne łączy się tylko w puszkach instalacyjnych. Puszek nie należy pokrywać tynkiem, by w razie awarii można było je łatwo odnaleźć, zwłaszcza że uszkodzenia najczęściej zdarzają się właśnie w miejscu połączeń.
Do łączenia przewodów powinno się używać specjalnych złączek, nie wolno natomiast łączyć ich przez skręcanie żył - takie połączenia nie są bezpieczne i niemożliwa jest kontrola ich stanu.
Przewodów, ze względu na niebezpieczeństwo zalania, nie układa się poniżej rur wodociągowych i kanalizacyjnych. Nie mogą także stykać się z przewodami gazowymi (zaleca się zachowanie odległości min. 10 cm).
Miejsca szczególne w domowej instalacji elektrycznej
W łazienkach, kuchniach i pralniach zagrożenie porażeniem jest szczególnie duże. Metalowe obudowy pralki, lodówki czy kuchenki mogą znaleźć się pod napięciem, a wilgotna skóra lepiej przewodzi prąd. Jeśli do tego przewody wodociągowe są wykonane z rur metalowych, to równoczesne dotknięcie kranu i niesprawnego urządzenia elektrycznego grozi ciężkim porażeniem.
Z tego względu gniazda i łączniki montowane w tych pomieszczeniach muszą być bryzgoszczelne, czyli odporne na zachlapanie wodą. Takie gniazda są wyposażone w charakterystyczne klapki, a na opakowaniu mają oznaczenie IP 44 (lub wyższe, np. IP 55).
W łazienkach lepiej też nie umieszczać puszek łączeniowych (np. do oświetlenia), a jeśli już - to tylko bryzgoszczelne. W łazienkach trzeba zachować minimalne odległości pomiędzy urządzeniami elektrycznymi a wannami oraz kabinami prysznicowymi.
Łączniki sterujące oświetleniem zwykle umieszcza się na zewnątrz łazienki i wtedy można zastosować zwykły, a nie bryzgoszczelny osprzęt. Zabezpieczenia przed porażeniem dobiera się stosownie do materiałów, z jakich wykonana jest instalacja wodociągowa:
- jeśli rurociągi są metalowe, np. miedziane, to baterie łączy się przewodami (miedzianą linką o izolacji w kolorze żółto-zielonym) i uziemia. Są to tzw. połączenia wyrównawcze. Jeśli na baterii pojawi się napięcie z zewnątrz, np. w wyniku zetknięcia się metalowej rury z uszkodzonym przewodem elektrycznym, uziemienie odprowadza wówczas prąd do ziemi;
- jeśli instalacja wodociągowa jest wykonana z tworzywa sztucznego, to baterii się nie uziemia, bo zwiększałoby to niebezpieczne skutki porażenia. Jeśli dotkniemy na przykład znajdującej się pod napięciem obudowy uszkodzonej pralki oraz równocześnie takiej uziemionej baterii, to jedynym elementem stawiającym opór przepływowi prądu będzie nasze ciało. Jeśli zaś bateria połączona z rurociągiem z tworzywa nie będzie uziemiona, to przepływający prąd będzie niewielki - opór stawi mu nie tylko nasze ciało, ale także bardzo źle przewodzące rury z plastiku lub podłoga.
Dyskusyjna jest też kwestia uziemiania metalowej wanny. Dawniej, gdy rury kanalizacyjne były metalowe, wanny były uziemione, bo przewodzące prąd rury kanalizacyjne miały kontakt z ziemią. Obecnie jednak rurociągi kanalizacyjne wykonuje się z tworzyw sztucznych i metalowe wanny nie są już za ich pośrednictwem uziemione.
Jeśli do takiej nieuziemionej wanny wpadnie nam podczas kąpieli suszarka, to porażenie nie będzie ciężkie. Gdyby natomiast wanna była uziemiona, to takie porażenie może być bardzo groźne. Oczywiście w wannie nie wolno korzystać z urządzeń elektrycznych zasilanych z sieci.
Zdaniem naszych Czytelników
retrofood
22 Jan 2024, 19:25
27 minut temu, Zdaniem Czytelnika napisał: skrętka jest najlepsza i nie rozumiem dlaczego nie wolno tak robić. kiedyś fachowcy tak robili Kiedyś "fachowcy" po paromiesięcznym kursie (bo lepiej wykształconych elektryków po wojnie było tyle, co kot ...
Zdaniem Czytelnika
22 Jan 2024, 18:48
Komentarz dodany przez pat: skrętka jest najlepsza i nie rozumiem dlaczego nie wolno tak robić. kiedyś fachowcy tak robili i jak ktoś umie to poprawnie wykonać to jest lepsze niż złaczki
retrofood
09 Aug 2022, 19:06
21 godzin temu, Gość leon napisał: a co z przewodami pod podłogą ,które bywają zatopione pod wylewkami,czy mogą być dopiero w III strefie? Niech se spoczywają w spokoju.
Gość leon
08 Aug 2022, 21:18
a co z przewodami pod podłogą ,które bywają zatopione pod wylewkami,czy mogą być dopiero w III strefie?
Budujemy Dom - budownictwo ogólne
19 Mar 2020, 14:31
Jak już na spokojnie poprowadzicie instalację elektryczną i ja zabezpieczycie, nadejdzie w końcu czas na wybór osprzętu, na który będziemy patrzeć non-stop. Zapraszam na film. możliwe, że taki gniazda i łączniki macie w Swoim domu. Jest też okazja do zaczerpnięcia inspiracji ...
retrofood
08 Mar 2020, 00:01
Dnia 3.03.2020 o 10:34, Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne napisał: Taki układ wymusza też podział jedno pomieszczenie-jeden obwód. Co też jest korzystne. Co nie jest korzystne. Dnia 3.03.2020 o 10:34, ...
Budujemy Dom - porady budowlane i instalacyjne
03 Mar 2020, 10:34
Układ pierścieniowy stosuje się coraz rzadziej. Jak każde rozwiązanie ma swoje mocne i słabe strony. Zaleta jest to, że przy tej samej mocy przyłączonych odbiorników prądu mamy faktycznie mniejsze obciążenie żył przewodów i połączeń w obwodzie. Co nie znaczy, że można ...
retrofood
02 Mar 2020, 20:35
23 minuty temu, Gość Andrzej napisał: W artykule "Bezpuszkowa instalacja gniazdek wtyczkowych, krok po kroku" autor przestrzega przed łączeniem gniazd w pierścień, ponieważ niesie to z sobą różne zagrożenia. W powyższym artykule natomiast, zachęca do stosowanie ...
Gość Andrzej
02 Mar 2020, 20:12
W artykule "Bezpuszkowa instalacja gniazdek wtyczkowych, krok po kroku" autor przestrzega przed łączeniem gniazd w pierścień, ponieważ niesie to z sobą różne zagrożenia. W powyższym artykule natomiast, zachęca do stosowanie takiej metody. W tym momencie można poddać w wątpliwość ...
retrofood
06 Sep 2018, 13:38
Dnia 4.09.2018 o 21:31, Gość adam.bagno_75 napisał: Jeśli instalacja wodociągowa jest wykonana z tworzywa sztucznego, to baterii się nie uziemia Czyli zakładamy, że w instalacji nie będzie wody i bateria nie będzie bezpośrednio dotykała ściany. Metalowe obudowy ...
Gość adam.bagno_75
04 Sep 2018, 21:31
Jeśli instalacja wodociągowa jest wykonana z tworzywa sztucznego, to baterii się nie uziemia Czyli zakładamy, że w instalacji nie będzie wody i bateria nie będzie bezpośrednio dotykała ściany. Metalowe obudowy pralki, lodówki czy kuchenki mogą znaleźć się pod napięciem, ...
Gość maciekelek
06 Jul 2016, 18:57
Cóż to za fachowiec-nigdy nie było korków co najwyżej bezpieczniki-dziś wyłączniki nadmiaro prądowe,esy to także mało fachowa nazwa. Jestem starym elektrykiem,jednak gościa polaka to żenada.Dziś prowadzimy wiele obwodów zamiast jednego dzielimy obwody rozkładając moce poboru-można ...
retrofood
01 Jun 2015, 14:37
Cytat a i tak każdy dobry elektryk takie złącza oblutowuje. Żaden dobry elektryk nie lutuje przewodów, tak robią tylko ogrodnicy.I murarze.
Gość do _polak
01 Jun 2015, 13:47
Gościu:polak Jani_63 napisał dobrze (...) Skręcać to można linki w instalacji niskonapięciowej i niskoprądowej, a i tak każdy dobry elektryk takie złącza oblutowuje. I się z nim w zupełności zgodzę!!
Gość polak
26 May 2015, 13:50
śmiać mi się chce z pseudo starych elektryków i ich instalacji, może dawniej to było uznawane za "fachowe" ale obecnie już nie, co do skręcania przewodów Jani jesteś w błędzie, dawniej w domu był co najwyżej jeden TV i w pokoju jedna żarówka porównując dzisiejsze czasy n jedno ...
Jani_63
14 Feb 2014, 11:14
Cytat Czemu skręcanie przewodów jest niebezpieczne? Chodzi o powierzchnię i jakość styku.Skręcać to można linki w instalacji niskonapięciowej i niskoprądowej, a i tak każdy dobry elektryk takie złącza oblutowuje.
Gość stach
14 Feb 2014, 10:01
Cytat Czemu skręcanie przewodów jest niebezpieczne? Zrób doświadczenie: skręć dwa druty miedziane o średnicy np. 2,5 mm (przekrój 4,9 mm kwadratowych) na odcinku np. 3 cm i przyjrzyj się na miejsca styku tych drutów - myślisz, ...
Gość mhtyl
14 Feb 2014, 09:10
Bo jest ryzyko ,ze nie będzie dobrego połączenia i styk skręcany może się grzać przy obciążeniu a tym samy poprzez skręcanie osłabia się przewód.
Gość ONE
14 Feb 2014, 08:43
Czemu skręcanie przewodów jest niebezpieczne?
Gość retrofood
13 Feb 2014, 11:39
"Warto zastosować tzw. układ pierścieniowy, w którym obwód tworzy zamkniętą pętlę, bo przerwanie ciągłości przewodu w jednym miejscu nie powoduje wtedy odcięcia prądu w żadnym z gniazd."Bzdura totalna!!!Przerwanie ciągłości przewodu jest usterką, która powinna być jak najszybciej ...
Gość Magik
01 Jan 2014, 13:10
Ja tu widzę że wszyscy są mądrzy i najmądrzejsi a i tak każdy wie najlepiej że tyle opinii ilu fachowców .Sory ale po dobre rady to do dziadka elektryka ,ja zaś szukałem info i znalazłem to co chciałem za co z góry dziękuję .I tak przyjdzie elektryk i zrobi po swojemu .Panu za ...
Gość doświadczony ryzykiem
14 Dec 2013, 12:39
Skąd ta głupia i niebezpieczna maniera umieszczania gniazdek przy podłodze. Miałem przypadek że mój syn w wieku 3-ch lat bawiąc się cicho w pokoju umiejętnie wepchnął końce kawałka druta do obu dziurek powodując wybuch ognia i wyłączenie na bezpiecznikach. Szczęściem było ...
Gość Henryk
08 Jun 2013, 10:33
Część informacji jest jaknajbardziej sensowna i stosowana powszechnie w praktyce, jak np. obwody w układzie pierścienia. Połączenia skręcane to nie do końca może prawdziwe co tu napisano, bo zależy jakiego typu to są połączenia skręcane. Jak za pomocą przedstawionych na zdjęciu ...
retrofood
23 Mar 2013, 00:42
Cytat Dyskusyjna jest też kwestia uziemiania metalowej wanny. Dawniej, gdy rury kanalizacyjne były metalowe, wanny były uziemione, bo przewodzące prąd rury kanalizacyjne miały kontakt z ziemią. Obecnie jednak rurociągi kanalizacyjne wykonuje ...
Gość rem
22 Mar 2013, 23:59
Ale bzdury pisze. Najpewniejsze jest skrecanie ten autor nie ma zielonego pojecia i pisze pierdoły.Ludzie nie róbcie instalacji sami a przynajmniej nie wg.arykułu
Gość Maks
22 Mar 2013, 07:58
Do "robol": Oczywiście od 2010 roku świat elektryków stanął do góry nogami i wiedza tu zawarta jest nieaktualna (odgrzana) :P
Gość robol
21 Mar 2013, 23:22
Bez sensu, artykuł odgrzany a komentarze z 2010 ruku
szelest24
09 Apr 2010, 11:49
Cytat Szanowny Panie!Proszę nie powoływać się na dyskusję na :elektrodzie" sprzed lat, bo amatorów to tam sporo pisuje, a jeszcze więcej pisywało. Coś o tym wiem. Tam obok postów fachowych jest wiele niezbyt poważnych. Trzeba umieć je ...
PeZet
08 Apr 2010, 18:48
Się okazuje, że zależy jak lutowane. Gdzieś kiedyś była cała obszerna dyskusja ze zdjęciami, z której wynikało, że nie ma najlepszego połączenia. Bo lut możesz przegrzać. Złączka może być kiepska. Skręcając ukręcisz.Ale:Nie przegrzej.Użyj solidnej złączki.Skręć z ...
Deamos
08 Apr 2010, 18:39
U ojca zrobiona zostala instalcja z puszkami i wszystkie polaczenia zostaly polutowane i dobrze poizolowane a same puszki zatynkowane ze wzgledow estetycznych. U siebie planuje to samo. Wiem, ze gdzie sa tworzy polaczenia, tam najszybciej cos sie stanie, ale lutowanym raczej mozna ufac
PeZet
08 Apr 2010, 17:42
Retrofood,z przytoczonych przez Ciebie norm i komentarzy do nich nie wynika, że stosowanie pętli jest niewskazane.Warto natomiast wziąć pod pod uwagę Twoją opinię w tej sprawie, ponieważ "z doświadczenia, niestety, z doświadczenia". Jakkolwiek wk..a mnie Twoje upierdliwe czepianie ...
retrofood
07 Apr 2010, 16:18
Cytat Czemu Pan z uporem pisze o zmniejszaniu przekroju przewodów, gdy stosowany jest układ pierścieniowy? Osobiście uważam to za niedopuszczalne, a i w tekście od którego zaczęła się dyskusja też takiej "rady" nie było. ...
el-instalator
07 Apr 2010, 15:40
Czemu Pan z uporem pisze o zmniejszaniu przekroju przewodów, gdy stosowany jest układ pierścieniowy? Osobiście uważam to za niedopuszczalne, a i w tekście od którego zaczęła się dyskusja też takiej "rady" nie było. Z mojej praktyki wynika zaś, że stosowanie układu pierścieniowego ...
retrofood
02 Apr 2010, 11:36
Cytat Ja także nie wyobrażam sobie puszek na wierzchu (u siebie oczywiście). Mimo iż jestem świadom, że najwięcej awarii zdarza się właśnie w nich. A tutaj troszkę o plusach i minusach (ogólnie dyskusja) o instalacjach bezpuszkowych. ...
retrofood
02 Apr 2010, 11:32
Cytat Prosiłbym nie odwoływac się do szkół a opisać szerzej co się może zdarzyć w wypadku typowych gniazdek których nie obciąża się urządzeniami ponad 2kW i zabezpieczenie nadprądowe jest 16A Niestety, tu się nie da ...
szelest24
31 Mar 2010, 10:40
Cytat 4. Puszki rozgałęźne są wciąż powszechnie stosowane w obwodach oświetleniowych. Polecam jednak wizytę na niemal dowolnej budowie (podobnie jak w kwesti mocowania przewodów). Sam się zaś spotkałem z tym, że po remoncie puszki zostały ...
el-instalator
30 Mar 2010, 17:06
Cytat Jeśli to błąd to składam gratulacje.1. Tiaaaaa.... Znalazłem wreszcie kogoś, kto instalację leci przewodem 5 x 4... pewnie oświetleniową... Z tekstu i z mojej odpowiedzi jasno wynika, że chodzi o przewody instalacyjne (szerokie) ...
bobu62
30 Mar 2010, 14:42
Cytat Jeśli to błąd to składam gratulacje. Otóż ten układ daje tylko większe zużycie przewodu, oraz prowokuje niedowarzonych elektryków do stosowania obniżonego przekroju przewodów w obwodach gniazd ogólnego przeznaczenia (bo dajemy ...
retrofood
30 Mar 2010, 14:18
Cytat Natomiast retrofood wprowadza tylko niepotrzebne zamieszanie i moim zdaniem wprowadza w błąd.1. Jakie są plastikowe uchwyty do przewodów np. 5×4 mm2? Na budowach mocuje się je powszechnie taśmą aluminiową.2. Przewodów nie mocuje ...
el-instalator
30 Mar 2010, 12:19
Cytat Polecam autorowi artykułu poczytać o połączeniach wyrównawczych i o ekwipotencjlizacji. Wszystkie elementy przewodzące dostępne (rury CO, gazowe, baterie umywalkowe, wanny metalowe, elementy zbrojeniowe itp.) nie będące pod napięciem ...
bobu62
30 Mar 2010, 12:18
Cytat Przewody zasilające w jednym pomieszczeniu prowadzi się najczęściej od gniazda do gniazda. Warto zastosować tzw. układ pierścieniowy, w którym obwód tworzy zamkniętą pętlę, bo przerwanie ciągłości przewodu w jednym miejscu ...
retrofood
30 Mar 2010, 09:11
Cytat Do ściany mocuje się je uchwytami z tworzywa sztucznego, a jeśli przewody są szerokie (np. 5-żyłowe) – aluminiowymi blaszkami mocowanymi do ściany małymi kołkami rozporowymi. Do szerokich też są uchwyty z tworzywa. ...
Gość Rafałelektryk
29 Mar 2010, 23:40
Popieram kolege projektanci sa w wiekszosci do niczego wala takie babole ze glowa mala...
bmz
09 Mar 2010, 13:16
Cytat cytat;"Najtrudniejszym zadaniem elektryka jest zaprojektowanie i wykonanie instalacji elektrycznej w domu tak, by była bezpieczna, nawet jeśli korzystający z niej mieszkańcy, na przykład dzieci, zachowują się w sposób nierozsądny"1.elektryk ...
Gość ST ELEktroinstalacje
03 Mar 2010, 12:58
cytat; "Najtrudniejszym zadaniem elektryka jest zaprojektowanie i wykonanie instalacji elektrycznej w domu tak, by była bezpieczna, nawet jeśli korzystający z niej mieszkańcy, na przykład dzieci, zachowują się w sposób nierozsądny" 1.elektryk nie jest od projektowania, bo nie ma ...
Gość DAREK Lębork
05 Feb 2010, 21:22
zgadzam się z kolegą połączenia wyrównawcze są bardzo ważne tylko ze to jest polska i instalacje wykonuje byle murarz bo mówi ze jest fachowiec a nie zna się
Gość intelco.com.pl
23 Dec 2009, 19:07
Polecam autorowi artykułu poczytać o połączeniach wyrównawczych i o ekwipotencjlizacji. Wszystkie elementy przewodzące dostępne (rury CO, gazowe, baterie umywalkowe, wanny metalowe, elementy zbrojeniowe itp.) nie będące pod napięciem w czasie bezawaryjnej pracy instalacji elektrycznej ...
el-instalator
23 Nov 2009, 13:43
Cytat a to ciekawe gdyż wiekszość nowych wanien z hydromasażem potrzebuje prądu Dlatego na producentach wanien z hydromasażem spoczywa szczególna odpowiedzialność - elementy zasilane energią elektryczną są osłonięte ...
Pomocnik
21 Nov 2009, 15:29
...
Gość gerec
21 Nov 2009, 15:29
a to ciekawe gdyż wiekszość nowych wanien z hydromasażem potrzebuje prądu