Jaka brama wjazdowa z napędem najlepsza i na co zwrócić uwagę przy wyborze? Radzą właściciele domów

Jaka brama wjazdowa z napędem najlepsza i na co zwrócić uwagę przy wyborze? Radzą właściciele domów

Elektryczny sposób otwierania bramy wjazdowej jest najwygodniejszy. Dlatego na takie rozwiązanie coraz częściej decydują się właściciele domów. Jaka brama wjazdowa z napędem będzie najlepsza i ile kosztuje? Na co warto zwrócić uwagę, by uniknąć błędów i nie żałować wyboru? Opowiadają nam właściciele domów, którzy zamontowali bramy wjazdowe z automatyką.

Dlaczego warto zamontować bramę wjazdową z napędem? Pierwsza zaleta to wygoda. Wszak rodzina poruszająca się autem uruchamia je co najmniej dwa razy dziennie. Niekiedy częściej używa się bramy wjazdowej niż furtki. Drugi powód to warunki klimatyczne. Trudno w Polsce oczekiwać tylko ciepłej i suchej pogody, zatem warto umożliwić sobie operowanie bramą wjazdową bez wychodzenia z samochodu lub domu. Trzecia zaleta bram wjazdowych z napędem to stosunkowo niski koszt realizacji wersji elektrycznej. Najlepiej od razu kupić komplet, czyli bramę wjazdową i automat. Kiedy nie jest to możliwe ze względu na wyższy koszt inwestycyjny, można dołożyć napęd do bramy nieco później. Lecz uwaga - taka pojedyncza usługa jest droższa, niż w pakiecie.

Lokalizacja i szerokość bramy wjazdowej

Planowanie bramy wjazdowej rozpoczyna się od wskazania najdogodniejszego miejsca i dobrania odpowiedniej szerokości. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, należy zachować minimalną szerokość co najmniej 2,40 m światła bramy. Jednak w celu uzyskania większego komfortu użytkowego, lepiej wytyczyć szerokość bramy wjazdowej na 4 m (to z uwagi na rozmiar samochodów dostawczych, choćby sporadycznie wjeżdżały na posesję). Przy trudniejszym układzie, np. dostępie z wąskiej ulicy, dobrym posunięciem będzie poszerzenie wjazdu nawet do szerokości 6 m.

Prawo budowlane stanowi, że brama wjazdowa nie może otwierać się poza granice posesji. Przy wybieraniu jej rodzaju, trzeba więc najpierw sprawdzić, czy jest dość miejsca na ruch skrzydła, oraz czy nie będzie ono utrudniało ruchu na podjeździe.

Bramy wjazdowe rozwierane

Maksymalna szerokość jednego skrzydła to 2 do 3 m, podjazd do garażu musi być zatem odpowiednio długi. Ponadto o wiele wygodniej się wjeżdża, gdy rozwierają się one pod kątem 90-100°. Wygodniejsze jest operowanie dwoma krótkimi skrzydłami, ponieważ takie są lżejsze i poręczniejsze od jednego długiego elementu. Przy montażu bram wjazdowych rozwieralnych - nie trzeba stosować potężnych zawiasów, w wersji bramy z napędem wystarczy zaś model o mniejszej mocy. Natomiast w zimie, kiedy należy odśnieżać pole robocze ruchomych elementów, jest mniej pracy.

Bramy wjazdowe przesuwne

Projektanci przygotowali modele bram wjazdowych przesuwnych z myślą o krótkich podjazdach do garażu, oraz o działkach, na których teren wznosi się tuż za ogrodzeniem. Jednak ze względu na wygodę, powszechnie stosuje się bramy przesuwne nawet na posesjach przestronnych i płaskich, na których przed garażem jest dużo miejsca. Zwykle mają jedno skrzydło, zawieszone na wysięgniku, które porusza się wzdłuż wewnętrznej strony ogrodzenia (koniecznie trzeba pozostawić wolne miejsce w obrębie jego ruchu). Bramy wjazdowe przesuwne oferowane są w wersji samonośnej lub szynowej (na rolkach).

Jak brama wjazdowa z napędem jest najlepsza?

Jeżeli planujemy kupić bramę wjazdową obsługiwaną automatycznie, to należy wybrać opcję o odpowiednio sztywnej i stabilnej konstrukcji słupków i skrzydeł. Dlaczego? Ponieważ na całą konstrukcję działają duże siły, które wyzwala głównie przez napęd. Poza tym elementy składowe powinny dobrze funkcjonować przez lata, w każdych warunkach pogodowych (nie można zapominać o takich czynnikach, jak siła wiatru, ciężar lodu i śniegu). Mając to wszystko na uwadze, lepiej oddać w ręce specjalistów skompletowanie niezawodnych elementów i ich montaż.

Adekwatnie do wielkości i ciężaru skrzydeł bramy wjazdowej, dobiorą słupki, dopasują do nich mocowania oraz rodzaj i moc napędu. Skrzydła na ogół wytwarza się z walcowanych profili stalowych (np. z zamkniętych o przekroju kwadratowym lub prostokątnym, płaskowników, kątowników), które się spawa w zaprojektowanym układzie. Popularne są również elementy ze stali kutej (często nadaje się im ozdobny kształt). Skrzydła nie muszą być, oczywiście, całe ze stali - niekiedy wykonuje się z niej tylko metalowe ramy, natomiast przytwierdza do nich elementy z drewna, kompozytu.

Napęd do bramy wjazdowej powinien mieć wysoką jakość, gwarantowaną przez producenta (najlepiej renomowanego). Inaczej ujmując - warto zamówić model wykonany z materiałów wytrzymałych, trwałych, odpornych na warunki atmosferyczne (wysoką i niską temperaturę, wiatr, opady). Ważne jest prawidłowe dopasowanie napędu do rodzaju skrzydeł, ich rozmiaru i ciężaru, intensywności wjazdów. Do podłączenia napędu bramy potrzebna jest instalacja elektryczna o napięciu 230 V, czasem stosuje się modele zasilane prądem stałym 24 V (przez zasilacz).

Obsługę bramy wjazdowej automatyzuje grupa następujących mechanizmów:

  • siłownik (silnik);
  • centrala sterująca (czyli odbiornik);
  • mechanizm przenoszący siłę ciągu i poruszający bramę, np. wysięgnik, pasek zębaty;
  • elementy sterowania - piloty, kodowa klawiatura;
  • systemy bezpieczeństwa i podnoszące wygodę użytkowania - fotokomórki, lampa ostrzegawcza, awaryjne otwieranie.
Elektromechaniczny, samohamowny siłownik 24V do bramy wjazdowej
Elektromechaniczny, samohamowny siłownik 24V do bram wjazdowych skrzydłowych o długości skrzydła do 4 m, fot. AVO GROUP

Wersję siłownika dobiera się do rodzaju bramy, zaś jego moc do rozmiaru i ciężaru skrzydeł. Na ogół musi to być 300-600 W, z tym że do bram rozwieranych wyznacza się moc większą o 30% w stosunku do pierwotnych wyliczeń, do bram przesuwnych o 50% (to szczególnie istotne w przypadku pełnego skrzydła). Rezerwa jest potrzebna do prawidłowego działania bramy wjazdowej w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, np. podczas wichury, albo kiedy zwiększa się ich obciążenie wskutek intensywnych opadów śniegu, deszczu zamieniającego się w lód. W przypadku bram na prywatnych posesjach, wystarcza mechanizm, który wykonuje 20-30 cykli roboczych otwórz/zamknij na dobę. Przy jego wyborze uwzględnia się także pożądaną szybkość otwierania wrót (najczęściej przyjmuje się około 12 cm/s). Z uwagi na odmienny sposób otwierania się bram, inną automatykę przeznacza się do modeli rozwieranych, inną do przesuwnych.

Napęd w bramach wjazdowych rozwieranych

Wyróżnia się odmiany liniowe/śrubowe (z ramieniem prostym, teleskopowo rozsuwanym) i z ramieniem łamanym. Jednoskrzydłowe wrota bramy wyposaża się w jeden siłownik, dwuskrzydłowe w dwa. Przytwierdza się je do słupków i do skrzydła, używając specjalnych uchwytów (jeżeli słupki są stalowe, uchwyty zostają przyspawane, jeśli słupki są murowane - uchwyty umieszcza się na kotwach). Mocowanie na słupku (musi on mieć odpowiednią średnicę) powinno być solidne, gdyż stanowi oś obrotu siłownika (skrzydło otwiera się pod kątem 90°). W przypadku zbyt wąskiego słupka, montuje się wariant podziemny.

brama wjazdowa dwuskrzydłowa z napędem nice
Rozwierane bramy wjazdowe dwuskrzydłowe również warto wyposażyć w automatykę, fot. NICE
Przeczytaj
Może cię zainteresować
Dowiedz się więcej
Zobacz więcej Zobacz mniej

Napęd w bramach wjazdowych przesuwnych

Napęd w bramach przesuwnych składa się z motoreduktora (silnika i przekładni) i elektrycznego modułu sterującego. Automat umieszcza się w małej skrzynce, którą montuje się z boku skrzydła, najczęściej na podwyższeniu, aby zapobiec podtopieniu wodą opadową. Po uruchomieniu, np. pilotem, aparat wprawia skrzydło w ruch dzięki zazębianiu się koła zębatego, znajdującego się na obracającym się wale silnika, z listwą zębatą, przytwierdzoną wzdłuż dolnej krawędzi bramy.

Bezpieczeństwo działania i awaryjne otwieranie bramy wjazdowej z napędem

W wyposażeniu każdej bramy mogą się znaleźć fotokomórki i lampa ostrzegawcza. Pierwszy z systemów zawiera nadajnik i odbiorniki promieni podczerwonych. Jeżeli w trakcie ruchu skrzydła w świetle bramy zatrzyma się jakiś obiekt (człowiek, zwierzę, samochód), to wiązka promieni, wysyłanych pomiędzy nadajnikiem i odbiornikiem, zostaje przerwana. To inicjuje zatrzymanie się skrzydła (lub zmianę kierunku jego ruchu). Drugi system bezpieczeństwa to lampa zainstalowana na słupku i pulsująca światłem w kolorze żółtym - sygnalizuje zamiar wjazdu na posesję albo wyjazdu z niej oraz zainicjowany ruch bramy.

Automatyka do bram wjazdowych BENINCA
Automatyka do bram wjazdowych to nie tylko siłowniki, ale też lampa sygnalizująca pracę napędu oraz fotokomórka, zatrzymująca ruch bramy, gdy napotka przeszkodę, fot. BENINCA

Funkcja awaryjnego otwierania to must-have każdego zautomatyzowanego wjazdu na posesję. Ten mechaniczny system umożliwia - podczas awarii sieci elektrycznej, bądź usterki jakiegoś elementu bramy wjazdowej - ręczne jej uruchomienie. Do każdego napędu użytkownicy otrzymują kluczyk, który należy włożyć do zamka w siłowniku i zwolnić blokadę ruchu skrzydła. Natomiast w nowocześniejszych wersjach, zamek szyfrowy obsługuje się klawiaturą i kodem, albo kartą zbliżeniową.

Brama wjazdowa dwuskrzydłowa z furtką i napędem: historia Pani Grażyny

Pani Grażyna ma w domu bramę wjazdową dwuskrzydłową z napędem, o szerokości 4 m. Montowała ją ponad 10 lat temu. Skrzydła bramy wykonane z walcowanych profili stalowych, pomalowane metodą proszkową na kolor brązowy. Słupki są stalowe o średnicy 10 x 10 cm, fundament o głębokości 1,20 m, betonowy, zbrojony. 

Napęd do bramy wjazdowej to 2 siłowniki proste, centrala sterująca, moc 400 W. Wyposażenie - lampa ostrzegawcza, fotokomórki; sterowanie - 4 dwukanałowe piloty.

Decyzja: zdecydowałam się, z mężem, na wymianę bramy wjazdowej, ponieważ ta poprzednia po około 40 latach pracy się zużyła. Poza tym chciałam przejść z ręcznego sposobu otwierania i zamykania na automatyczny. Poszperaliśmy w Internecie, znaleźliśmy w sąsiedniej miejscowości dystrybutora wyrobów renomowanego polskiego producenta. Pojechaliśmy do biura, zamówiliśmy kompleksową usługę. Z tym że sami wybraliśmy na miejscu model bramy wjazdowej (zależało nam na ładnym i prostym), zaś fachowcy pasujący do niego wariant napędu.

brama wjazdowa dwuskrzydłowa z napędem
Siłowniki (proste) przytwierdzono do obu skrzydeł bramy wjazdowej, fot. arch. prywatne

Rady i przestrogi dotyczące montażu bramy wjazdowej z napędem:

- W umówionym terminie, wykonawcy najpierw zrobił od nowa cały wjazd na posesję (poprzedni się rozsypywał, nie było czego ratować), na końcu zamontowali napęd. Przez trzy tygodnie trwały prace związane z demontażem starych elementów ogrodzenia, robotami ziemnymi przy nowym fundamencie i układaniu przewodów elektrycznych, osadzaniem słupków, bramy, furtki. Natomiast zamontowanie wyczekiwanej automatyki zajęło tylko kilka godzin. Niestety, jej składowe pewnej nocy… zniknęły (po upływie zaledwie kilku miesięcy). W tamtym czasie kradzieże napędów i sprzętu do bram wjazdowych zdarzały się dość często, fachowcy powinni zatem odpowiednio je zabezpieczyć. Wezwany policjant orzekł po oględzinach, że być może złożyli nam niechcianą wizytę ci sami (nieuczciwi) monterzy. Skoro zasugerował nam winowajców, to po tym incydencie kupiliśmy taki sam napęd do bramy wjazdowej, lecz mąż samodzielnie go zamontował (wykorzystał poprzednie otwory itp.) oraz zabezpieczył po swojemu. Dzięki tym zabiegom wszystkie składowe pozostają na miejscu do tej pory.

Rada - nie należy lekceważyć szczekania psa w nocy, warto sprawdzić posesję. Nasz był wtedy szczeniakiem, wydawało się nam, że awanturuje się z nudów. Doradzam też, oczywiście, zastosowanie od razu zabezpieczeń, poza tym napędu do bramy wjazdowej wysokiej jakości. Nasz znakomicie działa, bez żadnej konserwacji. Cicho i szybko wprawia skrzydła w ruch, nie czeka się długo do pełnego ich rozwarcia. Sygnał uruchamia się z odległości 50 m i ruszają one z prędkością 12 cm/s. W pilotach do bramy sporadycznie trzeba wymieniać baterie. Pod względem funkcjonalnym, różnica w obsłudze bramy z napędem i bez jest ogromna.

Koszty: przyłącze elektryczne, brama wjazdowa dwuskrzydłowa, furtka, montaż 10 000 zł; napęd 2000 zł.

Brama wjazdowa jednoskrzydłowa z napędem: opowiada Rafał

Pan Rafał ma bramę wjazdową jednoskrzydłową, samonośną, o szerokości 5 m. Skrzydło bramy wykonane zostało na zamówienie z walcowanej stali pomalowane farbą proszkową, słupki są ze stali, 10 x 10 cm, fundament o głębokości 1,20 m jest z betonu zbrojonego.

Napęd do bramy wjazdowej jednoskrzydłowej Pan Rafał kupił markowy, do skrzydeł o ciężarze do 400 kg, siłownik samohamowny z wbudowaną centralą sterującą. Sterowanie odbywa się przez 2 dwukanałowe piloty i poprzez panel domofonu. Wyposażenie - lampa ostrzegawcza, fotokomórki.

Już podczas budowy domu, postanowiliśmy z żoną, że chcemy mieć szeroką jednoskrzydłową bramę wjazdową przesuwną. Tak zaplanowaliśmy wjazd, żeby było odpowiednio dużo miejsca na ruch skrzydła o długości 5 m. Do kompletu potrzebny był mocny napęd, zależało nam, żeby skrzydło poruszało się szybko. Takie zlecenie otrzymała od nas ekipa, która realizowała całe ogrodzenie frontowe. Fachowcy dobrali model automatyki, sformatowali parametry sterowania.

brama wjazdowa z napędem
W zimie usuwa się śnieg przy skrzydle bramy oraz lód z listwy zębatej. Postument pod centralę sterującą obudowano brukiem, fot. arch. prywatne

Rady i przestrogi Rafała dotyczące montażu bramy wjazdowej przesuwnej z napędem:

- Ogrodzenie stawiali jeszcze przed ułożeniem kostki na podjeździe. Znali się na robocie, wszystkie szczegóły zlecenia wykonali starannie i fachowo. Wcześniej poprosiłem elektryka o doprowadzenie przewodów elektrycznych w miejsce zaplanowane do montażu napędu bramy i domofonu przy furtce. W trakcie przygotowywania ławy fundamentowej pod ogrodzenie i bramę, przy tej ostatniej wykonawcy wylali z betonu postument, na którym zamontowali centralę sterującą. Do sterowania automatyką przeznaczyli dwa dwukanałowe piloty, „sparowali” w nich otwieranie bramy wjazdowej i garażowej. W domu możemy to robić dodatkowo przez panel sterujący domofonu, który wisi w holu. To bardzo praktyczna opcja, bo nie musimy szukać pilotów od bramy. Mamy dwoje dzieci i psa, dlatego nie zaniedbaliśmy wyposażenia bram (wjazdowej i garażowej) w fotokomórki. Na słupku w ogrodzeniu jest też lampa ostrzegawcza.

Gdy się używa automatyki, bezpieczeństwo jest istotne, szczególnie że długie i ciężkie skrzydło bramy porusza się szybko. U nas działa ona znakomicie, bez przeglądów. Jeżeli chodzi o bieżącą konserwację, to w zimie usuwam śnieg i lód, który niekiedy osadza się na listwie zębatej, zamocowanej wzdłuż dolnej krawędzi skrzydła bramy. Gdybym tego zaniedbał, skrzydło mogłoby się np. nie zamknąć do końca. To łatwe i nieczęste operacje, wolę chuchać na zimne. Już raz smarowałem kółka zębate, żeby mechanizm otwierania bramy wjazdowej działał cicho i płynnie. Zamierzam to powtarzać regularnie. Przykręciłem też magnetyczne ograniczniki krańcowe (na listwie zębatej są dwa, wyznaczające albo pozycję zamknięcia skrzydła, albo jego otwarcia), bo wykonawcy zastosowali zbyt krótką śrubę. Kiedy jeden z nich odpadł, silnik dalej pracował, chociaż skrzydło było już otwarte. Po wymianie śrub z mniejszych na większe, przy każdym ograniczniku, aparat działa prawidłowo. Kilkakrotnie, przy braku prądu, musieliśmy uruchamiać bramę wjazdową ręcznie. Wykorzystujemy wtedy spersonalizowany kluczyk, do zwolnienia blokady mechanizmu. Nie jest to kłopotliwe.

Koszt: napęd do bramy wjazdowej z montażem 4000 zł.

Brama wjazdowa przesuwna z napędem: opowiada Marek

Brama wjazdowa przesuwna, jednoskrzydłowa, o szerokości 4 m; skrzydło - wersja samonośna, wykonana z profili stalowych ocynkowanych zamkniętych, wykończenie farbą proszkową. Słupki są stalowe, ocynkowane, o profilu zamkniętym, 10 x 10 cm; fundament o głębokości 1,10 m, liniowy, zbrojony.

Napęd do bramy wjazdowej jest markowy, o wysokiej jakości, przeznaczony do skrzydeł przesuwnych o wadze do 500 kg. Sterowanie za pomocą 4 czterokanałowych pilotów. Akcesoria - lampa ostrzegawcza, fotokomórki, kluczyki rozsprzęglania awaryjnego.

Decyzja: dla mnie zakup tanich wyrobów w hipermarketach budowlanych ma „krótkie nogi”, zatem przy wyposażaniu domu zdałem się na pomoc fachowców i polecone przez nich urządzenia o wysokiej jakości. Jeżeli chodzi o ogrodzenie i bramę wjazdową, to zajął się tym generalny wykonawca domu, podobnie jak instalacją elektryczną, niezbędną do zdalnego otwierania bramy i furtki. Natomiast napęd i wideodomofon zamontowała ekipa, która skonfigurowała u nas system alarmowy. Zarekomendowała wyroby dobrej firmy i wysoki model napędu, argumentując, że ten wskazany jest solidnie zbudowany, odpowiedni do ciężaru skrzydła, powinien działać długo i bezawaryjnie. Że po prostu zapomnimy o nim. Zgodziłem się na wytypowany sprzęt i dotąd się nie zawiodłem.

napęd do bramy wjazdowej
Markowy napęd do bramy wjazdowej zamontowała ekipa zajmująca się systemami alarmowymi. Skrzynka z motoreduktorem stoi na postumencie obok słupka z lampą ostrzegawczą, fot. arch. prywatne

Rady i przestrogi Marka dotyczące instalacji bramy wjazdowej przesuwnej z napędem:

- Zdalne otwieranie długiego przesuwnego skrzydła trwa tylko 25 s, od momentu włączenia przycisku na pilocie. To krótko, z tego powodu na ogół inicjuję tę operację dopiero, kiedy podjadę pod bramę - wydaje mi się, że zasięg jest ograniczony, bo zamieszkaliśmy z żoną w zalesionym terenie. Nie używamy jednak firmowych pilotów, które otrzymaliśmy w zestawie z napędem, ponieważ fachowcy od alarmu skonfigurowali dla nas „swoje”, czterokanałowe. Obsługują one bramę, alarm itp. Działają niezawodnie. Dopiero niedawno, po trzech latach użytkowania, musiałem wymienić w nich baterie. Dotąd nie trzeba było otwierać skrzydła bramy wjazdowej ręcznie, przy pomocy indywidualnego kluczyka (rzadko nie ma u nas prądu). Za to wielokrotnie przydały się osadzone na słupkach fotokomórki, które zatrzymują skrzydło, kiedy w linii jego ruchu stanie jakiś obiekt - mamy zwierzęta domowe.

- Polecam zakup napędu do bramy wjazdowej wysokiej jakości, bo rzeczywiście ten nasz jest bezawaryjny i cichy. Otwiera skrzydło płynnie i lekko, przy dobrej i złej pogodzie. Nawet w trakcie silnych mrozów, elementy nie zamarzają. Monterzy nie zalecili żadnej konserwacji, wręcz kazali niczego nie ruszać. To dlatego szybko zapomnieliśmy o tym wyposażeniu. Gdyby jednak zdarzyła się jakaś awaria, serwisanci są blisko, poza tym przyrzekli, że w razie potrzeby zjawią się niezwłocznie (mają siedzibę w odległości kilku kilometrów). W trakcie budowy rozmyślnie przyjęliśmy zasadę, że zatrudniamy specjalistów tylko z najbliższej okolicy. To daje nam poczucie bezpieczeństwa. Z napędem komfort obsługi bramy wjazdowej jest tak wysoki, że nie wyobrażamy sobie operowania skrzydłem ręcznie.

Koszt: napęd do bramy wjazdowej jednoskrzydłowa z montażem 6000 zł.

Brama wjazdowa dwuskrzydłowa: opowiada Marcel

Marcel, Czytelnik Budujemy Dom, napęd do bramy wjazdowej użytkuje od 2020 r. Jest to brama wjazdowa dwuskrzydłowa, przesuwna o szerokości 4,50 m. Skrzydła - rama z profili stalowych, trzykrotnie pomalowanych metodą proszkową, sztachety z blachy. Słupki są ze stali, 40 cm, fundament o głębokości 1,20 m z żelbetu.

Napęd do bramy wjazdowej: moc 340 W; intensywność pracy 24 cykle/h; z siłownikami prostymi, teleskopowymi, przeznaczonymi do skrzydeł o szerokości do 3 m i ciężarze do 300 kg; mocny ciśnieniowy korpus, odlew aluminiowy, lakier epoksydowy, toczysko ze stali nierdzewnej; temperatura pracy od -20 do +50°C; stopień bezpieczeństwa IP55; sterowanie - 4 dwukanałowe piloty; akcesoria - fotokomórki na słupkach, lampa ostrzegawcza; gwarancja 36 miesięcy.

Decyzja: kilkadziesiąt lat temu ojciec postawił parkan ze sztachet olchowych, zamontował dwuskrzydłową bramę, którą obsługiwaliśmy ręcznie. Cztery lata temu wymieniłem sztachety na gotowe elementy z blachy - opowiada Marcel. - U ślusarza zamówiłem podobną bramę wjazdową. Tak jak w przypadku sztachet, zależało mi na wykończeniu skrzydeł metodą proszkową, bo dzięki temu unika się konserwacji elementów stalowych. Poprosiłem o zastosowanie dobrych okuć, zawiasów. W takiej unowocześnionej wersji parkanu nie mogło zabraknąć automatycznego uruchamiania bramy. To najkorzystniejsza zmiana, chociaż montaż nie przebiegł od razu jak należy.

Rady i przestrogi Marcela:

- Instalatora bramy wjazdowej z napędem wybrałem przez Internet. Kierowałem się dobrymi opiniami oraz przede wszystkim tym, że specjalizuje się w montażu wyrobów od producenta, którego mi zarekomendowano. Zależało mi, żeby mieszkał nie dalej niż 10 km od nas i zapewniał szybką ewentualną naprawę. To on dobrał model napędu. Wykonał usługę po dziesięciu dniach od wizji lokalnej i aprobacie kosztorysu. Sam montaż trwał 5 godzin. Objął przytwierdzenie siłowników do skrzydeł, podłączenie centrali sterującej do instalacji elektrycznej, wcześniej przygotowanej przez elektryka. Poza tym zamontowanie na słupku lampy ostrzegawczej i dwóch fotokomórek, zaś na fundamencie z żelbetu odbojnika ze stali nierdzewnej.

siłowniki do bramy wjazdowej
Siłowniki teleskopowe przykręcono do ram skrzydeł bramy wjazdowej najpierw zbyt krótkimi śrubami (szybko zostały wyrwane), fot. arch. prywatne

Instalator pracował sprawnie, wydawał się kompetentny. Po kilku miesiącach zauważyłem jednak, że zrywają się śruby, przytwierdzające siłowniki do ram skrzydeł (jedną podniosłem z podjazdu). Pojawił się też dziwny dźwięk. Zadzwoniłem do usługodawcy. Ten nie chciał uwierzyć, że wadliwie wykonał montaż. Twierdził, że zapewne ktoś chciał ukraść napęd. Nie był grzeczny. Poprosiłem go o przyjazd i naprawę, zjawił się po dwóch dniach. Obejrzał usterkę i natychmiast sobie przypomniał, że w dniu montażu zabrakło mu odpowiednio długich śrub, wykorzystał krótsze. Szkoda, że mnie o tym nie uprzedził i od razu nie umówił się na ich wymianę. Po naprawie elementy działają bez zarzutu. Dobrze, że chociaż przyspawał łączenia siłowników do stalowych słupków, bo to jest lepsze zabezpieczenie przed kradzieżą, w porównaniu z zastosowaniem w tym miejscu uchwytów.

Radzę od razu zamówić odpowiednią ilość pilotów, czyli po jednym dla każdego domownika (do wożenia w samochodzie) i jeden przeznaczony do otwierania bramy wjazdowej z domu. Do uruchamiania pilota w odległości 80 m przed bramą, przyzwyczaiłem się po kilku tygodniach, na początku musiałem czekać, aż skrzydła się otworzą. Podobnie jak dodawanie do pakietu ubezpieczeniowego domu opcji ubezpieczenia napędu na wypadek uszkodzenia przez burzę itp. To doradził mi sąsiad, u którego nawałnica go zniszczyła. Inny sąsiad zrezygnował z fotokomórek i o włos ciężkie skrzydło uderzyłoby seniorkę, poruszającą się pieszo. Każdy automat musi mieć, dla bezpieczeństwa, wszystkie niezbędne elementy.

Koszt: napęd do bramy wjazdowej przesuwnej z montażem 3300 zł.

Fot. otwierająca: Napęd bramy rozwieranej dwuskrzydłowej wyposażony jest w dwa siłowniki, zamocowane na każdym skrzydle, fot. BENINCA

FAQ Pytania i odpowiedzi
  • Jakie zalety ma brama wjazdowa z napędem?

    Główną zaletą bramy wjazdowe z napędem jest wygoda użytkowania. Możemy ją otwierać i zamykać bez wychodzenia z samochodu. Dodatkowo, koszt napędu do bramy jest stosunkowo niski, zwłaszcza jeśli kupujemy od razu bramę z napędem. Napęd bramy jest również wygodny, gdy korzysta się z niego kilka razy dziennie.
  • Jaka brama wjazdowa z napędem jest najlepsza?

    Wybór bramy wjazdowej zależy od wielkości podjazdu i naszych wymagań. Brama wjazdowa rozwieralna z napędem sprawdzi się, gdy mamy dużo miejsca na długi podjazd. Brama wjazdowa przesuwna polecana jest na mniejszych działkach. Ważne jest, aby napęd był odpowiedni do rodzaju bramy, jej ciężaru oraz częstotliwości użytkowania.
  • Co trzeba uwzględnić przy montażu napędu do bramy?

    Wybór napędu do bramy wjazdowej zależy od jej wielkości i ciężaru. Napęd musi mieć odpowiednią moc (zwykle 300-600 W) oraz być odporny na warunki atmosferyczne. Napęd dobrze dobrany zapewni płynność pracy bramy, zwłaszcza przy intensywnym użytkowaniu. Ważne jest także wyposażenie w systemy bezpieczeństwa, takie jak fotokomórki czy funkcje awaryjnego otwierania.
  • Jakie systemy bezpieczeństwa są dostępne w bramach wjazdowych z napędem?

    Nowoczesne bramy wjazdowe wyposażone są w fotokomórki, które zatrzymują bramę w przypadku wykrycia przeszkody, oraz lampę ostrzegawczą, która sygnalizuje ruch bramy. Dodatkowo, wiele modeli bram ma funkcję awaryjnego otwierania, która pozwala na ręczne otwarcie bramy w przypadku awarii zasilania.
  • Jaka szerokość bramy wjazdowej?

    Zgodnie z prawem budowlanym, minimalna szerokość bramy wjazdowej to 2,40 m. Aby zapewnić większy komfort, warto wybrać bramę o szerokości 4 m, co ułatwi wjazd, zwłaszcza samochodom dostawczym. W przypadku wąskich ulic lub posesji warto pomyśleć o bramie o szerokości 6 m.
  • Czytaj więcej Czytaj mniej
Lilianna Jampolska
Lilianna Jampolska

Od ponad dwudziestu lat w przystępny sposób opisuje domy i ogrody Czytelników. Współpracowała z kilkoma znanymi poradnikami budowlanymi. Jest autorką tekstów i zdjęć. W wolnych chwilach z przyjemnością zajmuje się własnym ogrodem.

Metodą permakulturową uprawia w nim zarówno rośliny ozdobne, jak i zioła, warzywa itp. Amatorsko interesuje się architekturą, ogrodnictwem, ornitologią, sportem, filmem. Uwielbia podróżować, poznawać nowych ludzi i miejsca. Jeżeli potrzebuje wypocząć, najchętniej wyjeżdża nad morze, poza sezonem wakacyjnym.

Komentarze

Czytaj tak, jak lubisz
W wersji cyfrowej lub papierowej
Moduł czytaj tak jak lubisz