Dawniej wymiana bramy garażowej, sprowadzała się do demontażu starych skrzydeł i zawieszenia nowych. Dziś mamy większy wybór i większe możliwości, a więc zadanie nie jest już tak proste. Jak spośród bogatej oferty rynkowej wybrać najwygodniejsze rozwiązanie? Oto nasze podpowiedzi.
(fot. Hörmann)
Według danych sprzedawców bram garażowych, z którymi rozmawiała nasza redakcja, aż 90% klientów kupuje bramy segmentowe górne, a tylko 10% wybiera pozostałe rozwiązania: bramy uchylne, rolowane oraz rozwieralne. Powodzenie tych najpopularniejszych tłumaczy się korzystną relacją ceny do funkcjonalności: są bezdyskusyjnie wygodniejsze od uchylnych i rozwieralnych, a znacznie tańsze od rolowanych, choć równie jak one wygodne w użytkowaniu.
Od czego zależy, czy wybraną bramę można będzie zamontować w garażu? Na to pytanie pomoże odpowiedzieć ekipa ze sklepu, w którym zdecydowaliśmy się ją kupić: przyjedzie na miejsce, wymierzy otwór i sprawdzi, czy jest właściwie przystosowany do montażu konkretnej bramy, w razie potrzeby poinformuje, co zmienić albo pomoże dobrać bramę bardziej odpowiednią.
Segmentowe
Funkcjonalne i stosunkowo niedrogie, doceniane są zwłaszcza przez właścicieli garaży z krótkimi, niewygodnymi podjazdami. Zgodnie z nazwą bramy są zbudowane z segmentów połączonych zawiasami i poruszających się po rolkach umieszczonych w prowadnicy. Najczęściej jest to ruch w górę i dół, ale są też bramy poruszające się w bok – na ścianę garażu, choć takie są zdecydowanie trudniej dostępne w sprzedaży.
Bramy segmentowe montuje się za otworem wjazdowym – po wykończeniu garażu, otynkowaniu ścian i ułożeniu posadzki. Standardowe wymiary bram segmentowych to:
szerokość: 2–5,5 m;
wysokość: 1,9–3 m.
Koszt bram segmentowych to 2000–7000 zł .
Uchylne
Bramy te sprawdzają się w domach o dość długich podjazdach, nieodpowiednie zatem są do garaży sąsiadujących bezpośrednio z ulicą, bo na otwarcie skrzydła potrzeba minimum 50 cm (a zaleca się zostawiać nawet 100 cm). Bramę uchylną można zamontować dwojako:
w świetle otworu wjazdowego – wówczas po otwarciu brama zmniejsza wysokość garażu mniej więcej o 20 cm;
za otworem wjazdowym – co oszczędza 10 cm szerokości i 5 cm wysokości wjazdu w porównaniu z poprzednim sposobem.
Bramę wstawia się do garażu z wykończonymi ścianami, ale jeśli ma być usytuowana w świetle otworu, nie należy przed montażem tynkować ościeża otworu wjazdowego. W tym przypadku bramę trzeba okryć folią, aby podczas wykonywania późniejszych prac mokrych jej nie zabrudzić. Montaż bramy uchylnej powinien być przeprowadzony przed ułożeniem posadzek, ponieważ próg bramy powinien być zabetonowany wewnątrz pomieszczenia. Standardowe wymiary bram uchylnych to: