Wśród bram garażowych, przeznaczonych do jednorodzinnych domów, prym wiodą modele segmentowe i roletowe wyposażone w elektryczny napęd. Wynika to z faktu, że pod względem termoizolacji, bezpieczeństwa i funkcjonalności przewyższają one ręcznie otwierane tradycyjne skrzydła typu uchylnego i rozwieranego.
W garażu zwykle też trzyma się rowery, kosiarkę do trawy i narzędzia ogrodnicze, na które warto przewidzieć miejsce lub dodatkowe pomieszczenie, by garażu nie zapełniły sprzęty, na które nie ma miejsca w domu, a samochód z konieczności nie stał "pod chmurką".
Najwygodniej, jeśli z garażu możemy wejść bezpośrednio do domu, ewentualnie dojść do wejścia chronieni szerokim okapem dachu. W związku z tym najwygodniejszy jest garaż sąsiadujący z domem, ale dla ograniczenia strat ciepła lepiej, by garaż nie był częścią bryły domu, lecz był tylko dostawiony do dobrze ocieplonej ściany zewnętrznej.
Usytuowanie garażu w piwnicy należy traktować jako ostateczność. Zjazd do takiego garażu jest niewygodny, zimą bywa oblodzony lub zaśnieżony (chyba że zastosujemy instalację przeciwoblodzeniową), a samo pomieszczenie będzie też narażone na zalanie w czasie bardzo gwałtownych opadów, nawet jeśli jego odwodnienie jest poprawne.
Architekci i właściciele domów zabiegają o to, żeby zamknięcie garażu było estetyczne i harmonizowało z całym budynkiem. Kolorystykę wrót najczęściej dopasowują do okien i drzwi, albo elewacji i dachu (obecnie standardowe są biel, antracyt, brąz). Producenci nie mają problemu z zaspokojeniem różnorodnego popytu - oferują modele w ogromnej ilości kolorów, wzorów, faktur (m.in. warianty wykończenia imitujące deski, kasetony, listwy).
Oczywiście wygląd bramy jest istotny, lecz w codziennym użytkowaniu bardziej liczy się jej funkcjonalność (w tym zautomatyzowanie obsługi), dobre zabezpieczenie przed włamaniem oraz chłodem i gorącem.
Przy wyborze rodzaju i modelu należy opierać się głównie na tym, gdzie znajduje się garaż i czy zamierza się go w zimie ogrzewać. Wrota nieizolowane termicznie i akustycznie zakłada się tylko w wolno stojących lub nieogrzewanych pomieszczeniach parkingowych, natomiast starannie uszczelnione i wypełnione materiałem izolacyjnym - we wszystkich ogrzewanych, w obrębie domu.
Rodzaj i kolor powłoki wykończeniowej bramy garażowej dobiera się do okien i drzwi zewnętrznych, dachu i elewacji. (fot. Krispol)
Brama garażowa zaizolowana termicznie i akustycznie
W 2021 r. zmieniły się przepisy dotyczące ciepłochronności bram garażowych. Obecnie współczynnik U bramy w ogrzewanym garażu nie może być wyższy niż 1,3 W/(m2·K) - wcześniej, od 2017 r., nie mógł przekroczyć 1,5. Zatem kupując model z ociepleniem, koniecznie należy kierować się wartością współczynnika przenikania ciepła U całego skrzydła, opisanym przez producenta w certyfikacie dołączonym do każdego egzemplarza.
Pożądaną izolację termiczną i akustyczną wytwórcy uzyskują poprzez włożenie, między warstwy pancerza bramy, płyt styropianu lub wypełnienie wewnętrznej przestrzeni pianką poliuretanową. Do uszczelnienia stosują natomiast tzw. ciepłe łączenia jej segmentów oraz uszczelki na styku z ościeżnicą otworu wjazdowego i posadzką. Wpływ na ciepłochronność bramy ma również właściwy montaż. Te wszystkie zabiegi sprawiają, że solidnie ocieplone wrota są 20-40% droższe od nieocieplonych.
Obecnie współczynnik izolacyjności termicznej bramy w nowym ogrzewanym garażu nie może być wyższy niż 1,3 W/(m2·K). (fot. Novoferm)
Inne istotne parametry doboru bramy do garażu
Zabezpieczenia antywłamaniowe
Garaże bez instalacji alarmowej najczęściej zamyka się wrotami ze wzmocnionymi profilami oraz z klamką obrotową z ryglem, albo z elektrycznym napędem z blokadą dociskową. Ostatnie wyposażenie zabezpiecza je przed podważeniem z zewnątrz.
Kolejną opcją jest zakup modelu z certyfikatem antywłamaniowym - klasa odporności na włamanie nadawana jest w zakresie od RC1 do RC6 (w praktyce trudno znaleźć wyroby powyżej klasy RC3).
U wszystkich wytwórców można zamówić pochwyty, klamki, rygle, przeszklenia (wykonane ze szkła tradycyjnego i akrylowego, albo z przezroczystych płyt poliwęglanu), drzwi techniczne (ułatwiają wejście do garażu bez otwierania całego skrzydła). Te niestandardowe elementy podnoszą, niestety, końcową cenę realizacji. Można jednak postąpić odwrotnie i zmniejszyć ostateczny koszt, przygotowując otwór wjazdowy w typowym rozmiarze. Każdy producent ma w ofercie standardowe modele, z niezbędnym wyposażeniem w umiarkowanej cenie.
Segmentowa - najpopularniejsza "ciepła" brama
Ten rodzaj skrzydła występuje w dwóch wariantach - jako otwierane do góry (płaszcz porusza się wzdłuż prowadnic od posadzki i zachodzi całkowicie pod sufit) lub na bok (płaszcz zachodzi na ścianę garażu, więc np. nie trzeba go do końca otwierać w celu zaparkowania roweru lub motocykla).
Oba typy wyróżnia świetna izolacja termiczna i akustyczna, wiatroszczelność, łatwe uruchamianie, bezpieczeństwo użytkowników, oszczędność miejsca w garażu i na podjeździe, bogate wzornictwo. Uszczelnione "ciepłe" segmenty to najlepsza bariera termiczna i na drodze hałasu i wiatru, więc nadają się do garaży ogrzewanych. Ponadto można je zamontować w otworze wjazdowym o dowolnym zarysie, np. z nadprożem w kształcie łuku.
Wysoka ciepłochronność bram segmentowych wynika m.in. z ich budowy. Płaszcz zawiera 3-6 segmentów, połączonych zawiasami i zabezpieczonych uszczelkami przed wiatrem, chłodem, gorącem. Segmenty, na ogół wykonane ze stali ocynkowanej, wykańcza się tworzywem sztucznym (np. imitującym drewno), farbą proszkową, bądź okładziną z drewna litego lub sklejki. Wnętrze segmentów wypełnia się materiałem izolującym cieplnie i akustycznie, najczęściej pianką poliuretanową (w niektórych modelach ma ona grubość nawet 60 mm). Szczelność wrót zapewniają odpowiednie elastyczne uszczelki. Newralgiczne miejsca to styk pancerza i ścian oraz pancerza i posadzki (na spodzie dolnego segmentu stosuje się uszczelkę progową).
Cena bram segmentowych
Kosztują nieco więcej, niż bramy uchylne i rozwierane, za to mniej, niż najdroższe bramy roletowe. W zależności od budowy i rozmiarów ich cena wynosi obecnie od 2000 zł do 6000 zł (netto) plus napęd i montaż.
Roletowe, uchylne, rozwierane
Bramy roletowe
Bramy roletowe (inaczej rolowane) działają jak okienne rolety zewnętrzne. Płaszcz - złożony z drobnych lameli z aluminium bądź stali, które są połączone przegubowo - nawija się na wał w kasecie, zamontowanej wewnątrz obiektu albo na zewnętrznej ścianie. Wrota zajmują mniej miejsca, niż segmentowe górne, ponieważ nie mają prowadnic pod sufitem garażu. Cechuje je odporność na korozję, bezpieczeństwo i wygodna obsługa. Z fabryki wyjeżdżają z zamontowaną już, w wale nawijającym, blokadą antywłamaniową, a do elementów bezpieczeństwa zalicza się jeszcze fotokomórkę.
Wadą, zgłaszaną przez wielu użytkowników, jest cienka warstwa termoizolacji w lamelach (zwykle ma grubość o połowę mniejszą, niż w przypadku ocieplenia w modelach segmentowych) oraz dziurkowane prześwity między lamelami (jeśli płaszcz nie zostanie ściśle zamknięty, przez otworki wpada wiatr, chłodne lub gorące powietrze).
Cena bram rolowanych
Za bramę roletową trzeba zapłacić powyżej 3000 zł.
Bramy uchylne
Bramy uchylne (płytowe) to niełamane duże skrzydła, unoszące się do góry na prowadnicach. Otwieranie przebiega następująco - najpierw płyta wysuwa się nad podjazd, a potem chowa pod sufitem garażu. Powinno się zatem zapewnić swobodny jej ruch na podjeździe, około 1,5 m. Należy uwzględnić to, że jeśli taki model zostanie zamontowany w świetle otworu wjazdowego, ograniczy wysokość pomieszczenia o 20 cm, a gdy za otworem - o 10 cm.
Wrota można otwierać ręcznie lub mechanicznie, przy użyciu napędu elektrycznego. Przeznacza się je zwykle do obiektów nieogrzewanych lub wolno stojących, ponieważ ich częstym mankamentem jest niedostateczna ciepłochronność (nie są tak szczelne jak bramy segmentowe). Mimo to nadal cieszą się popularnością, gdyż są tanie i nadają się do garaży bez nadproża.
Cena bram uchylnych
Wraz z montażem powyżej 2000 zł.
Bramy rozwierane
Bramy rozwierane nie należą do wygodnych z punktu widzenia użytkownika. Na skrzydła potrzeba sporo przestrzeni przed garażem, a w zimie - śnieg w obrębie ich zasięgu powinno się sprzątać. Przy dzisiejszych standardach warunków eksploatacji, najlepsze docelowe miejsce na ten rodzaj wrót to składzik gospodarczy, który otwiera się rzadziej niż garaż.
Cena bram rozwieranych
Prosta konstrukcja i łatwy montaż sprawia, że kosztują od 1500 zł.
Najlepszy komplet, czyli brama + napęd
Trudno się nie zgodzić z faktem, że przy kapryśnej polskiej pogodzie najkorzystniej jest mieć automatyczny wjazd pod dach garażu, bez konieczności wychodzenia z auta. Generalnie z tego powodu właściciele zamawiają komplet ze zdalnym sterowaniem. Inną przyczyną zastosowania takiej opcji jest to, że rodzina poruszająca się samochodami na co dzień zazwyczaj częściej używa bramy garażowej, niż głównych drzwi wejściowych. Kolejną - możliwość rozłożenia kosztów realizacji, czyli najpierw zainstalowanie skrzydła, w późniejszym terminie automatu do jego obsługi.
Jednak bez względu na wybraną opcję, montaż napędu musi wykonać elektryk z uprawnieniami.
Napęd dobiera się następująco - siła ciągu (może mieć 400-1200 N) ma iść w parze z ciężarem i powierzchnią wrót, a także częstotliwością ich pracy (podczas zakupu należy sprawdzić maksymalną dzienną liczbę cykli otwieranie/zamykanie). Ważna jest również szybkość otwierania i zamykania (10-22 cm/s).
Urządzenie zawiera siłownik (silnik uruchamiający skrzydło bramy) oraz układ sterujący. Część napędów ma baterię na wypadek braku zasilania elektrycznego, ponadto systemy zabezpieczające przed przytrzaśnięciem, tj. sprzęgło bezpieczeństwa, zamki i fotokomórki, jak również mechanizm spowalniający ruch skrzydła nad posadzką.
Obecnie napęd jest w zasadzie standardowym wyposażeniem każdej bramy garażowej. (fot. Hörmann)
Sterowanie
Bramę obsługuje się przy użyciu pilota, przycisku na ścianie, klucza, zamka kodowego. Korzystanie z pilota jest najwygodniejsze, ponieważ można sterować wrotami wprost z garażu lub z samochodu.
Cena napędów do bram garażowych
W zależności od rodzaju i siły uciągu wynosi około 1/3 ceny bramy, czyli od 400 do ponad 2000 zł.
Przegląd i konserwacja
W przypadku bram segmentowych oraz wszystkich z automatycznym napędem - raz w roku powinno się skontrolować ich stan techniczny. Przegląd przeprowadza instalator, sprawdza wtedy wyważenie skrzydła i urządzeń zabezpieczających, naciąg sprężyn. Reguluje rolki bieżne i elementy blokujące bramę. Usługa kosztuje 100-250 zł.
Korzyści z kompleksowej obsługi
Polega ona na fachowym dobraniu wrót i napędu, zamontowaniu ich w jednym rzucie lub etapami, oraz przeprowadzaniu przeglądów. Tę wygodną opcję oferują producenci i ich dystrybutorzy. Ekipa rozpoczyna proces od wizji lokalnej w garażu, podczas której bada jego położenie, otwór wjazdowy, przestrzeń wewnątrz i na podjeździe, przebieg instalacji elektrycznej, a także czy obiekt jest ogrzewany. Poznawszy te parametry, jak również wskazania właścicieli, dobiera rodzaj i model bramy oraz napęd.
Po montażu wszystkich elementów składowych bramy i konfiguracji sterowania - np. na założenie wyrobu segmentowego (i roletowego) wraz z automatyką obsługi potrzebuje około 6 godzin - wręcza zleceniodawcy gwarancję na poszczególne elementy i robociznę.
Warto wiedzieć, że instalatorzy wstawiają bramy rolowane dopiero po wyschnięciu ścian i posadzki (garaż musi mieć nadproże o wysokości co najmniej 30 cm). Do montażu bramy segmentowej przystępują dopiero, gdy garaż ma otynkowane ściany i całkowicie wykończoną posadzkę. Skrzydło zawsze przytwierdzają za otworem wjazdowym. Prowadnicę stalową modelu górnego przymocowują do ścian, natomiast wariantu otwieranego na bok przytwierdzają na nadprożu, ścianie lub posadzce. Uwaga - przy wyrobach otwieranych do góry, wnętrze powinno mieć wysokość co najmniej 2,5 m, ponieważ płaszcz skrzydła układa się równolegle do sufitu i musi mieć tam 20-30 cm wolnej przestrzeni.
Koszt montażu bramy segmentowej wynosi 15% jej wartości, lecz nie mniej niż 400-500 zł, a za obsadzenie kompletu wrota + napęd - 700-1000 zł. Pamiętajmy, że zamawiając bramę wraz z montażem, zapłacimy 8% VAT, niestety ta stawka nie obejmuje usługi w garażu wolno stojącym - tam obowiązuje 23% VAT.
Człowiek wielu zawodów, instalator z powołania i życiowej pasji. Od kilkunastu lat związany z miesięcznikiem i portalem „Budujemy Dom”. W swojej pracy najbardziej lubi znajdywać proste i praktyczne rozwiązania skomplikowanych problemów. W szczególności propaguje racjonalne podejście do zużycia energii oraz zdrowy rozsądek we wszystkich tematach związanych z budownictwem.
W wolnych chwilach, o ile nie udoskonala czegoś we własnym domu i jego otoczeniu, uwielbia gotować albo przywracać świetność klasycznym rowerom.
Jeżeli garaż będzie miał ściany/stropy wspólne z resztą budynku to pamiętaj również o właściwej izolacji tych ścian i stropów po stronie zimniejszej. Pozwoli to na utrzymywanie niższej temperatury w garażu a jednocześnie zabezpieczy resztę budynku przed stratami ciepła. Poniżej ...
Gość tiramisu
28-10-2016 20:53
No wlaśnie: też się zaczęliśmy w trakcie budowy zastanawiać, czy ciąć koszty i dać brame tańszą, nieocieploną, czy jednak zamontować bramę segmentową ocieplaną do naszego garazu. Wiadomo, że budując dom liczy się tę kasę i w którymś momencie przychodzi czas na rezygnowanie ...
Gość lord_enea
17-12-2014 22:35
zle postawione pytanie imho. nie chodzi o to, skad ma pochodzic energia do ogrzewania bramy, tylko czy jest sens ogrzewac pol ulicy - bo za to placimy, fundujac sobie nieocieplana brame garazowa w garazu ktory znajduje sie w budynku mieszkalnym.